در این حالت تغییر حلقه های پیستون کمکی نخواهد کرد و در نهایت با شکاف باقی خواهد ماند و روغن از حلقه پیستون به محفظه احتراق نشت کرده و در آنجا می سوزد که باعث تولید دود آبی می شود. خروج دود سفید از اگزوز دیزل ژنراتور ـ نشان می دهد که سوخت در محفظه احتراق سیلندر به درستی نمی سوزد. دود سفید دیزل ژنراتور ـ نشان می دهد که سوخت در محفظه احتراق سیلندر به درستی نمی سوزد. این دو قطعه با دقت بالا و بدون داشتن وسیله آبندی کننده ای مانند رینگ، فشار سوخت را تا 1000بار یا بیشتر افزایش میدهند. بنابراین لازم است سوختی که به مدارات خصوصاً فشار قوی وارد میگردد عاری از هرگونه مواد جامد و شناور و خالص باشد.
- اما در صنعت هوابرد و در بالگردها (هلی کوپتر) موتورهای دیزل کاربرد بسیار زیادی دارند.
- لیکن از آن تاریخ تاکنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نمودهاست که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم.
- این موتور برق نیز ممکن است به صورت بی صدا و یا معمولی تولید و طراحی شود.
- البته میزان سوختی که پاشیده میشود بستگی به این دارد که راننده چقدر پدال گاز را میفشارد.
- اين نوع پمپ روي موتورهاي متوسط وكوچك مدرن و دور بالا نصب مي شود.
طی مجله خبری دیزل مرکزیهای متمادی پس از اختراع موتور دیزل، از این نوع موتور عمدتاً و منحصراً در کارهای درجا و سنگین از قبیل تولید برق، تلمبه کردن آب، راندن قایقهای مسافری و باری و همچنین برای تولید قدرت جهت رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده میشد. در سال ۱۸۹۲ دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شدهای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی، بلافاصله پس از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام میگرفت. این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا بهوجود میآمد. کوپ یک موتور دیزل تک سیلندر 4 زمانه شفت عمودی و خنک شونده با هوا است که دارای سیستم انژکتور بسیار عالی با ساخت ماهرانه با کیفیت بسیار بالا که سبب می شود موتور دیزل کوپ دارای خروجی قوی ، مطمئن و قابل اطمینان باشد. در صورت استفاده از حلقه های پیستون، روغنی که سیلندرها را روغن کاری می کند از حلقه های پیستون رد می شود و به داخل سیلندر می رود، جایی که گرمای حاصل از احتراق دیزل باعث سوختن آن می شود و دود آبی را آزاد می کند. ساختمان ساختار موتورهای دیزل تنها در سیستم تغذیه و تنظیم سوخت با موتورهای اشتعال جرقهای تفاوت میکند.
موتورهای دیزلی مدرن دارای چه ویژگی هایی است؟
یکی از مشکلات ماشین های بخار که با استفاده از زغال سنگ کار میکردند اتلاف انرژی بسیار زیاد ( در حدود 90 درصد) بود. این وضعیت در موتور های احتراقی با سوخت بنزین هم به همین شکل بود. در واقع برای تبدیل انرژی سوخت دو مرتبه حرکت رفت و برگشت پیستون لازم است در هربار چرخش میلنگ این امر اتفاق می افتد. درست است که کارتر روغن شاید به عنوان ظرفی برای روغن موتور استفاده شود، اما این جزء نیز نمی تواند بی دقت ساخته شود.
نیروگاه گازی و تولید انرژی الکتریکی آن
۱۱٫سوخت دیزل مستقیما از نفت بدست می آید اما برای تولید بنزین نیاز به تقطیر است. در سال ۱۸۹۳ اولین موتور دیزل توسط رودولف دیزل ساخته شد و در سال ۱۸۹۵ در آمریکا ثبت اختراع شد. در جهان امروز با توجه به افزایش قیمت های انرژی از جمله سوخت های فسیلی و افرایش تقاضای فزاینده سوخت های فسیلی و کاهش عرضه تولید کنندگان، این نوع انرژی، انتخاب دقیق برای تامین سوخت ماشین آلات، کاملا ضروری می نماید. البته امروزه برای زیر دریایی های فوق پیشرفته از موتورهای هسته ای و درونسوز و یا موتور های عظیم برقی استفاده می شود که در این صورت نویز را تا حد بسیار زیادی از بین برده و دشمنان متوجه حضور زیر دریایی ها نمی شود .
در کشور عزیزمان ایران هم بسیاری از صنایع، از دیزل ژنراتورها، خودروهای باری، ماشین آلات سنگین و … در کاربردهای مختلف استفاده میکنند. موتورهای دیزلی در حجمهای جابجایی یا توانهای مختلف در جای جای صنعت به چشم میخورند. در این میان طیف بزرگی از تکنولوژیهای قدیمی و جدید (بسته به محدوده زمانی تولید موتور دیزل) در سطح صنعت به کار میرود. در موتورهای دیزل قدیمیتر از سیستمهای سوخت رسانی مکانیکی مانند پمپ های ردیفی و آسیابی استفاده میشدهاست. همچنین انواع دو زمانه یا ونکل در برخی کاربردها هنوز به چشم میخورد. موتورهای دیزل هواخنک نیز بعضاً در برخی کاربردها که امکان استفاده از سیال مایع برای خنک کاری وجود ندارد به کار میرود.