موتور دیزلی چیست و چگونه کار می کند ؟ گواهیران | centraldiesel

این فرآیند به افتخار رودولف دیزل که آن‌را در سال 1982 ابداع نمود، چرخه دیزل نامیده شده است. موتور دیزل نوعی موتور درون سوز بوده که در آن چرخه دیزل عامل ایجاد حرکت است. در این گونه پیشرانه‌‌ها عمل انفجار صورت نمی‌‌گیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه زدن متراکم می‌‌شوند و دور اصلی این پیشرانه‌‌ها برخلاف موتورهای بنزین سوز 100 دور در دقیقه محسوب می‌‌شوند.

به این شکل که ابتدا دمای اتاقک مجله خبری دیزل مرکزی را بسیار بالا می‌برند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می‌کنند. سیستم اگزوز در موتورهای دیزلی جهت خروج مواد اضافی ناشی از احتراق مورد استفاده قرار می گیرد. رابرت بوش در این سالها تولید پمپ‌های انژکتور (سوخت‌ پاش) را آغاز کرد. توسعه پمپ‌های انژکتور با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در خودرو ها مناسب بودند مقارن شد. بیشتر موتورهای دیزلی می توانند به جای دیزل روغن های گیاهی سوزانده شوند و همه آنها می توانند روغن های گیاهی فرآوری شده را بدون تلفات در زندگی یا بهره وری سوختند. بزرگترین تجهیزات دیزلی خسته از لاستیک، استفاده شده در معادن، کامیون های غول پیکر عظیم با موتورهای بیش از ۲۵۰۰ اسب بخار است که توانایی حمل بیش از ۳۰۰ تن در هر بار را دارند.

  • حتی پیشرانه بسیاری از خودروهای دنیا نیز دیزلی است و همچنان بخش گسترده‌ای از تقاضای بازار به این نوع موتور اختصاص‌یافته است.
  • کاربردهای مهم موتور تک دیزلی کاربرد در صنایع و کارگاه های مختلف به منظور فعالیت دستگاه هایی نظیر موتور برق می باشد.
  • براساس نوع دیزل ژنراتور از توان 1 کیلووات ساعت تا 2000 کلیووات ساعت میتوان از دستگاه خروجی گرفت.
  • از بخش های بسیار مهم در موتور است که هوای احتراق را منظور عملکرد بهتر و قوی تر موتور فشرده سازی میکند.
  • استفاده از انواع سوخت در موتور کشتی یک مؤسسه تحقیقاتی لهستانی مدعی ابداع نوعی موتور دیزل احتراق داخلی است که تا ۳۰ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جوئی می‌شود.

در پایان پیستون یکبار دیگر به طرف پایین حرکت می‌کند و با شروع زمان تنفس چرخه جدیدی آغاز می‌گردد. موتوردیزل نوعی از موتورهای درون‌سوز است که مانند موتورهای بنزینی عمل احتراق آن در داخل سیلندر انجام میشود. دیزل ژنراتور در اغلب بخش‌های صنعتی، به خاطر ارائه توان بر واحد سوخت بیشتر و نوسان کمتر و ایمنی بیشتر، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارکرد موتور دیزل

میان سرسیلندر و بلوک موتور قرار داشته و از نشت مایعات به داخل سرسیلندر جلوگیری خواهد کرد؛ زیرا در صورت خیس شدن سرسیلندر، عمل احتراق موتور به درستی انجام نخواهد شد. سیستم خنک کننده موتور برای حفظ عملکرد مطلوب اجزای مختلف موتور، از داغی بیش از اندازه موتور جلوگیری کرده و دمای موتور را در حد مطلوب نگه میدارد. سوخت مورد نیاز موتور در مرحله بعد به بخش پمپ تغذیه، جهت هدایت سوخت منتقل میشود.

http://digitalmags.ir

دمای هوا معمولاً بیش از 526 درجه سانتی‌گراد است؛ اما در هنگام روشن شدن موتور، از آنجایی که دمای هوا در سیلندرها توسط نسبت تراکم موتور و دمای فعلی تعیین می‌شود، گاهی متدهای گرم کردن سیلندر هم به کار گرفته می‌شود. اگر به دنیای خودروها علاقه‌مند هستید، احتمالاً آشنایی با جزییات موتور خودرو هم برایتان جالب و آموزنده است. موتورها انواع متفاوتی دارند؛ اما موتورهای دیزلی که معمولاً در ماشین‌آلات بزرگ و سنگین استفاده می‌شوند، بسیار جلب توجه می‌کنند. نه فقط به این دلیل که دود و صدای زیادی تولید می‌کنند، بلکه به دلیل توان زیادی که دارند تا یک دستگاه بسیار سنگین را به جلو حرکت دهند. علاوه بر این، موتورهای دیزلی برای کنترل قدرت به تزریق مخلوط ورودی متکی نیستند. به این ترتیب، راندمان دور آرام موتور تک دیزل بسیار برتر از موتور بنزینی بوده و کاهش راندمان قدرت موتور کمتری دارد.

نحوه عملکرد موتور برق دیزلی