موتورهای Deutz در رنج قدرتی 4 الی 500 کیلو وات با خنک کننده هایی از نوع روغن ، هوا و آب و با ساعت کاری مفید بین تا ساعت در بازار موجود میباشند. آموزش و مطالب مفید درباره تعمیرات دیزل ژنراتور ها و موتور برق به همراه اصول نگهداری و .. موتور دیزل های پرکینز سری 400 در سال 2001 و با استانداردهای EU Stage II / US EPA Tier 2 برای استفاده در مصارف کشاورزی، ساخت و ساز، و تولید انرژی الکتریکی در ژنراتورها تولید شد. در ابتدای شروع به کار فعالیتهای پرکینز و در دهه 40 میلادی با توجه به نیاز بازار در آن شرایط، موتورهای کشاورزی از عمده تولیدات این شرکت بهشمار میرفت. در این طبقهبندی نیز اگرچه موتورهایی قرار میگیرند که برای شناورهای با سرعت و شتاب زیاد انتخاب میشوند، اما توان محرکه در این گـروه زیاد نیست. بهعبارتدیگر این دسته از موتورها برای شناورهای کوچک پرسرعت مفید است.
مدل های مختلف موتور دیزلی شامل یک، سه، چهار، شش، هشت و دوازده سلندر هستند که به ترتیب توان آن ها افزایش می یابد و در امور مختلفی از جمله ویلا، خانگی، چمن زنی، صنعتی و نیروگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مختلفی از موتور های دیزلی که ساخت ایران هم هستند در بازار وجود دارند. یقیناً کسانی که از موتور دیزل پرکینز در صنایع خود استفاده می کنند از مزیت های منحصر به فرد آن نیز مطلع هستند. از آنجایی که طیف عمده ای از این محصول در بازارهای مختلف وجود دارد و کاربران زیادی انواع سریع تر آن را در دست دارند.
- هوا و سوخت توسط پیستون به داخل محفظه احتراق مکیده شده و باعث روشن شدن موتور می شود.
- موتورهای دیزلی فقط میتوانند هوا را فشرده کنند و نمیتوانند سوخت را فشرده کنند و هنگامی که سوخت به محفظه احتراق وارد میشود، خود به خود احتراق مییابد.
- از اواخر دهه 30 میلادی ، در تعدادی از هواپیماها از موتورهای دیزلی استفاده میشود.
- این موتورها معمولاً سطوح بالایی از ذرات معلق (دوده)، ترکیبات نیتروژن فعال و بو را در مقایسه با موتورهای اشتعال با جرقه آزاد می سازند.
- در انتهای زمان اول مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به صورت پودر شده به درون هوای متراکم شده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده میشود و ذرات سوخت محترق میگردد.
از مدل های مختلف موتور دیزل می توانید در دستگاه های مختلفی مانند سیستم های چمن زنی، موتور برق، دیزل ژنراتوری، خودرو ها، ویلا و مراکز صنعتی و نیروگاهی بزرگ بهره مند شوید. موتور ها بر اساس استاندارد های مختلف و نوع کاربری و حتی موارد دیگر نیز می توانند دسته بندی شوند. به طور کلی خودروهای بنزینی مجهز به بدنه دریچه گاز هستند، اما موتورهای دیزلی به آن مجهز نیستند. هنگامی که پدال گاز فشرده میشود، بدنه دریچه گاز که بین فیلتر ورودی هوا و منیفولد قرار دارد باز میشود که باز شدن آن باعث میشود هوای بیشتری وارد موتور شود در نتیجه برای افزایش سرعت و قدرت باید سوخت بیشتری تزریق شود. در واقع موتور تک دیزلی به تنهایی کاربرد تخصصی ندارد، اما با ترکیب و سوار شدن بر روی تجهیزاتی نظیر پمپ ها، ژنراتورها و انواع وسایلی که نیاز به انرژی مکانیکی برای فعالیت دارند، امکان استفاده از آن ها را فراهم می کند.
نحوه تزریق سوخت در موتور دیزل
با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت، سوپاپ تخلیه باز میشود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه میدهد سیلندر را ترک کند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت میکند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر میراند. در پایان پیستون یکبار دیگر به طرف پایین حرکت میکند و با شروع زمان تنفس سیکل جدیدی آغاز میگردد. اما بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا یا به صورت توأم انجام گیرند. در حال حاضر شرکتهای زیادی مشغول تولید انواع موتور دیزل های تک سیلندر، دو سیلندر، چهار سیلندر و غیره هستند. این شرکتها بهطور دایم در تلاش هستند موتورهای گازوئیلی با اندازههای کوچک طراحی کنند تا وزن کلی آنها کاهش پیدا کند.
کمپانی دویتس یک مجله خبری دیزل مرکزی آلمانی بوده و دفتر مرکزی آن در کلن آلمان واقع است. آلمانی ها از دیرباز برندهای معتبر و موجهی در زمینه تولید انواع موتور درون سوز داشته اند. بعد از آن صاحبان کشتی با توجه به انجام آزمایشات دریا و اطلاعات داده شده توسط سازندگان، حد بـالای سـطح قدرت موتورهای در حال کار را، بین 85 تا 100 درصد سرعت خروجی تعیین میکنند. تاکنون ۲ دستگاه از این نوع موتور ساخته شده است ولی در نظر است خط تولید انواع مختلف برای کاربردهای متفاوت مانند نیروی محرکه کشتیها و همچنین بهعنوان مولد برق ساخته شود.
هزینه نگه داری موتور های دیزلی بیشتر است و یا بنزینی ؟