همانطور که گفته شد هدف از مجله خبری دیزل مرکزی یک توربو شارژر در دیزلهای صنعتی، کم کردن حجم و وزن دستگاه در راستای بالا بردن قدرت و راندمان دستگاه به یک میزان معین میباشد. افزایش میزان چگالی ورودی به موتور (حجم بیشتری از مولکولهای هوا) و در نتیجه بالا بردن راندمان هدف اصلی طراحی و ساخت توربو شارژرها میباشد. از لحاظ تقسیم بندی موتورهای دیزل به دو دسته دو زمانه و چهار زمانه و از لحاظ ساختار به دو دسته موتورهای خطی و خورجینی تقسیم بندی می شوند.
- مهمترین مراکز تولید بیو دیزل، در حال حاضر کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند.
- اگر هنگام چرخش موتور، سوخت بدون حباب از پیچ های هواگیری لوله انژکتور خارج نشود، در اینصورت یک گم به عقب برگشته و لوله ورودی پمپ انژکتور را شل کنید.
- در سیستم های انژکتوری نیز تزریق سوخت درست قبل از مکش و خارج از سیلندر انجام می شود.
- به عنوان مثال، من 2 فنجان در دقیقه جریان از میان پمپ انژکتور دارم.
صدا خفه کن ها در این موتورها برای خنک کردن گازهای خروجی استفاده می شوند. سیستم روغن کاری در این موتورها دارای پمپ روغن و فیلترهای روغن، جهت تمیز نگه داشتن روغن از آلاینده ها نیز می باشند. کامیون داران و اشخاصی که با این ماشین ها سر و کار دارند باید قسمت های اصلی موتور دیزل را بشناسند و با عملکرد آنها آشنا باشند تا در مواقع اضطراری بدانند که چه کاری انجام دهند.
سوخت دیزلی بهتر است یا بنزینی؟
در واقع با انتقال انرژی حاصل شده از طریق احتراق به میل لنگ، انرژی مکانیکی مورد نیاز برای ژنراتور را تولید می کند. ما در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی ساختار و اجزای دیزل ژنراتور و موارد استفاده از آن، با نحوه عملکرد این دستگاه نیز آشنا شویم. برای این که بتوانیم صدای موتور را کاهش دهیم، از صدا خفه کن استفاده می شود. در واقع با توجه به این که گازهای خروجی فشار بیشتری نسبت به جو دارند، اگر این گازها به صورت مستقیم خارج شود، صدای بلند و ناخوشایندی مانند صدای شلیک گلوله از تفنگ به گوش خواهد رسید.
انواع موتورهای دیزلی
در موتورهای بنزینی، هوا و بنزین معمولا قبل از وارد شدن به سیلندر در کاربراتور مخلوط می شوند و هنگامی که هوا و بنزین متراکم می شوند، سوخت از طریق جرقه مشتعل می شود. در این حالت وقتی پیستون به سمت پایین حرکت می کند حجم سیلندر زیاد می شود و وقتی که پیستون به سمت بالا حرکت می کند حجم سیلندر کم می شود. میل لنگ یکی از پیچیده ترین قطعات است که به صورت یک حرکت چرخشی عمل می کند. در واقع میل لنگ قطعه ای است که برای تبدیل حرکت بالا و پایین پیستون به یک حرکت چرخشی استفاده می شود. این کار تا زمانی که سنسورها زمان باز شدن آن را ارسال کنند تا باعث استارت خودرو شود، ادامه پیدا می کند. موتورهای دیزلی در کامیون های باری، تراکتورها، لوکوموتیوها و کشتی ها استفاده می شوند.
درست است که کارتر روغن شاید به عنوان ظرفی برای روغن موتور استفاده شود، اما این جزء نیز نمی تواند بی دقت ساخته شود. به طور کلی این قطعات از ورق های فلزی نازک هستند، اما در برخی از خودروها با مواد فلزی ضخیم ساخته می شوند. از دیزل ژنراتور در محیط های استفاده می کنند که به صورت پیوسته در مناطقی استفاده می شود که انرژی برق نیست. از جمله این مکان ها می توان به خط های انتقال گاز، پروژه های ساخت و ساز و عمرانی، صنایع کشتیرانی، استخراج معادن، استخراج و صنایع نفت و گاز را نام برد. شرکـت دانـا تجـارت توانا با نمـاد اختصاری “DTT”، تشـکیل شده از دو شـرکت ثبتی می باشد که به صورت کاملا خصوصی فعالیت حرفه ایی را در زمینه تولید- واردات- صادرات قطعات یدکی خودروهای سنگین صورت می دهد. استفاده از خودروهای سواری دیزلی در اروپا بسیار بیشتر از امریکای شمالی و خاورمیانه است، به طوری که اتومبیلهای دیزلی تقریبا پنجاه درصد از فروش خودرو در اروپا را در سالهای گذشته تشکیل میدادند.