کلمه مجله خبری دیزل مرکزی نام یک مخترع و مهندس آلمانی به نام رودلف دیزل است که در سال ۱۸۹۲ پس از چهارده سال کار شبانه روزی، نوع خاصی از موتورهای احتراق داخلی را به ثبت رساند، به احترام این مخترع این گونه موتورها را موتورهای دیزل می نامند. موتور دیزل از قطعات و سیستم های مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آنها می توانند وظیفه مشخصی را انجام دهند. در واقع با طراحی این سیستم ها و قطعات است که موتور شروع به کار کرده و می تواند انرژی شیمیایی انجام عمل احتراق را به انرژی مکانیکی تبدیل کند و در نهایت گشتار و نیروی مکانیکی مورد نیاز را ارائه دهد. طراحی موتور دیزل معمولا سه نوع پیکربندی متفاوت را در بر می گیرد.
- اغلب توسط اجزای فرسوده ایجاد می شود، اما همچنین می تواند به دلیل چسبیدن حلقه های پیستون ایجاد شود.
- این نکته لازم به ذکر است که در موتور های دیزلی برای کوپل کردن آن با ژنراتور میزان تلفات نیز باید در نظر گرفته شود، یعنی میزان بازدهی موتور ها با ارتفاع از سطح دریا و همچنین دمای محیط تحت تاثیر قرار گرفته و از راندمان موتور می کاهد.
- موتور های دیزلی دارای مزایای متعددی نسبت به سایر موتور های احتراق داخلی دارند.
- 2- تولید توان بالا؛ گشتاور بیشتر منجر به تولید توان بالا می شود.
موتور های دیزلی دارای مزایای متعددی نسبت به سایر موتور های احتراق داخلی دارند. این فشرده سازی بالا باعث میشود که درجه حرارت هوا افزایش یابد سپس سوخت مستقیم به هوای فشرده شده در محفظه احتراق وارد میشود. دمای بالای هوا در سیلندر که فشرده سازی مکانیکی نام دارد باعث شده تا موتور های دیزلی تنها با روش فشرده سازی کار کنند.
موتور تک دیزلی کاما مدل KAMA KM178F
فشرده سازی باعث میشود دمای هوای داخل سیلندر تا حد زیادی افزایش یابد تا سوخت دیزل پخته شده به داخل اتاق احتراق تزریق شود و باعث ایجاد جرقه خود به خودی میشود. موتورهای دیزلی مدرن بر معایب مدل های قبلی خود از جمله سر و صدای بالاتر و هزینه های نگهداری غلبه نموده اند. قابل توجه است که موتور دیزلی با سوخت گازوئیل در مقایسه با موتورهای دیزل گازی از لحاظ هزینه های نگهداری ارزان هستند و همچنین توان بالاتری را دارا می باشند. در پایان پیستون یکبار دیگر به طرف پایین حرکت میکند و با شروع زمان تنفس چرخه جدیدی آغاز میگردد.
موتور برق بنزینی 8.5 کیلووات هواسدان 9000 HWASDAN
نسبت تراکم این موتور نسبت به موتور SI بالاتر است و از شمع استفاده نمی کند. اگرچه در گذشته و در جنگ جهانی دوم در هواپیما ها از این موتور ها استفاده گسترده ای شد اما به دلیل اختلاف فشار در سطح های بالا در حال حاضر در صنعت هواپیمایی استفاده از آن منسوخ شده است. از موتور های دیزل در زمین، هوا، دریا و حتی در زیر زمین استفاده های فراوان میشود. مزیت دیگر دیزل در تفاوت با نوع احتراق در سیستم موتور آن در مقایسه با نوع بنزین سوز است. اگر تا به حال تایر یک دوچرخه را با تلمبه باد کرده باشید، میدانید که هرچه بیشتر از تلمبه استفاده کنید، بدنه آن داغتر میشود. یک سر سیلندر یکپارچه، محفظه دنده عقبی، کوپلینگ فنری و طراحی مدولار، این موتور را کوچک و سبک وزن می کند و لرزش و نویز را به حداقل می رساند.
بعد از فشرده سازی هوا در داخل موتور دیزل چهار زمانه، انژکتور سوخت به داخل سیلندر سوخت می پاشد و بنابراین سوخت داخل موتور مشتعل می شود. برخلاف نظر عموم نکته جالب در موتور های دیزلی آلودگی کم تر آنها به نسبت موتور بنزینی است! اما متاسفانه ما بارها شاهد دود بسیار زیاد اتوبوس و کامیون ها در شهر و جاده ها بوده ایم و دلیل آن هم فرسوده بودن، سوخت غیر استاندارد و عدم توجه رانندگان این وسایل نقلیه به سرویس و نگهداری موتور های خود میباشد. سالها پس از اختراع موتور دیزل، این نوع موتور عمدتاً و منحصراً برای کاربردهای در محل و کارهای سنگین مانند تولید برق، پمپاژ آب، رانش قایقهای مسافری و باری و تولید برق برای برخی از کارخانهها مورد استفاده قرار میگرفت. این موتورها سنگین، سرعت پاین، دارای یک یا چند سیلندر دو زمانه یا چهار زمانه بودند.