بر آورد نشان مي دهد كه حتي وجود پنج گرم ذرات ساينده ريزي حتي پنج ميكرون ، مي تواند به پمپ سوخت پاش صدمه بزند. اين سوخت ها معمولاً ناخالصي دارند و بعضي از قطعات پمپ هاي سوخت پاش چنان دقيق ساخته شده اند كه ذرات بسيار ريز هم به آنها آسيب مي رسانند. درست است که افزایش دود بسیار زیاد از خودروها ناخوشایند است، اما میتواند نشانه هرگونه نقص فنی نیز باشد؛ بنابراین نیاز است تا در صورت مشاهده هرگونه افزایش دود، به موقع علت آن را جستجو کنید و در سریعترین زمان ممکن آن را رفع کنید. اگر میخواهید دستگاه را خاموش کنید، ابتدا موتور را از زیر بار خارج کنید تا موتور بتواند به آرامی خنک شود و پس از چند دقیقه کلید را در حالت خاموش قرار دهید و سوئیچ دستگاه را ببندید. 3- هزینه نگه داری این موتورها در مقایسه با موتورهای بنزینی بیشتر است.
- موتورهای با اندازه متوسط نیز دارای قدرت خروجی 188 تا 750 کیلووات هستند که در کامیون های سنگین استفاده می شوند.
- در واقع همین خاصیت روغن است که توانایی ایجاد یک لایه محافظ بین دو سطح متحرک مجاور را دارد.
- موتورهای دیزل در طیف بسیار متنوعی از صنایع و تجهیزات به کار گرفته میشوند.
- با باز شدن ترموستات، سیال خنک کننده وارد رادیاتور شده و بخشی از حرارت موتور را به محیط منتقل میکند.
- بیشتر وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون ها ،تریلر، کمرشکن، اف هاش، انواع ولوو، ترانزیت ها و …
در واقع حرارت های بالا در این موتورها برای شعله ور ساختن سوخت مورد استفاده قرار می گیرند. پاسخ به این سوال این است که موتورهای دیزلی نیازی به شمع ندارند. به همین دلیل است که موتورهای دیزلی از شمع های جرقه ای و شمع های تراکمی استفاده می کنند که در صورت سرد بودن موتور می توانند به احتراق گازوئیل کمک کنند. در سال ۱۸۹۰ میفدی آکروید استوارت حق اختراع موتوری را دریافت کرد که در آن هوای تازه در سیلندر موتور متراکم می شد و سپس (برای جلوگیری از احتراق پیش از احتراق) سوخت به هوای متراکم، این موتورهای کم فشار تزریق می شد. و برای احتراق سوخت در خارج از سیلندر از لامپ برقی یا روش های دیگر استفاده می شد.
موتور تک سیلندر چانگفا SPC مدل R185
در ایالات متحده آمریکا از دهه ۱۹۳۰ آرام آرام شروع به استفاده در چند مجله خبری دیزل مرکزی کرده اند و از دهه ۱۹۷۰ خودرو های دیزلی نقش بزرگی در صنعت حمل و نقل و تجهیزات این کشور بازی میکردند. موتور دیزل به عنوان یک موتور احتراق فشرده یا CI شناخته میشود و به نام رودلف دیزل نامیده شده است . از دیزل ژنراتور برای مصارف کوچک، مانند استفاده در خانه ها و همچنین برای مصارف بزرگ تر مانند استفاده در کارخانجات صنعتی، بیمارستان ها و ساختمان های تجاری اشاره نمود. اما در صنعت دریانوردی موتورهای کشتی های تجاری عمدتا از موتورهای بسیار بزرگ دیزلی ساخته شده است که مکانیک های این کشتی ها باید برای تعویض فقط یک زنجیر اتصال این موتور 2 ماه با حداکثر 105 مکانیک تعمیرات را انجام دهند . بله حالا می توانیم بگوییم موتور های دیزل در صنعت هوابرد کاربرد بسزایی دارد اما نه در زمینه هواپیمایی . موتور های ملخی , موتور های به شدت قوی و کشنده اولین هواپیمای آلمانی را می توان از بهترین نمونه های استفاده از موتور دیزل نام برد .
قطعات تمامی طراحی موتورهای دیزل و تعداد سیلندرهای آنها عبارتند از:
این مایع در اکثر موارد مخلوطی از آب مقطر و گلیکول با افزودنی های دیگر جهت کمک به جلوگیری از خوردگی اجزاء استفاده می شوند. ۵٫موتورهای دیزلی می توانند بیش از ۴۵٪ از انرژی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل کنند. ۴٫با توجه به تفاوت های بالا سوخت های دیزلی در مقایسه با بنزین و سایر سوخت های احتراقی، موتورهای دیزلی کارایی ترمودینامیکی بالاتری دارند.
معمولا سازندههای موتورهای دیزل راهنماییهای دقیقی در مورد افزودنیهای لازم ارائه میدهند که از اجزاء سیستم خنک کاری در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت و به روانکاری قطعات سیستم کمک میکند. نکته بسیار مهم این است که به هیچ عنوان نباید از مقادیر گفته شده تجاوز کرد وگرنه ذرات جامد شکل خواهند گرفت که میتوانند باعث آسیب دیدگی واشرهای آببندی و دیگر قطعات داخلی شود. از طرف دیگر اگر مقادیر این افزودنیها کمتر از حد پیشنهاد شده باشد، میتواند منجر به آسیبدیدگی مجراهای مایع خنک کننده در سیلندرها شود.