در سمت پیستون چهارزمانه هیچ دریچهای وجود ندارد و هوای موردنیاز این قسمت از همان دریچههای سمت دوزمانه فراهم میشود. از بخش های بسیار مهم در موتور است که هوای احتراق را منظور عملکرد بهتر و قوی تر موتور فشرده سازی میکند. سوخت مورد نیاز برای تامین انرژی موتور به محفظه احتراق انتقال می یابد. اما در صنعت دریانوردی موتورهای کشتی های تجاری عمدتا از موتورهای بسیار بزرگ دیزلی ساخته شده است که مکانیک های این کشتی ها باید برای تعویض فقط یک زنجیر اتصال این موتور 2 ماه با حداکثر 105 مکانیک تعمیرات را انجام دهند .
موتور تک دیزلی کاما KM186 | پیشرانه گازوئیلی با توان ۸.۶ اسب بخار
بهجز سیستمهای کوچک سریع، موتورهای دیزلی از تزریق مستقیم استفاده میکنند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، به طور کلی موتورهای دیزلی با چهار عمل اصلی مکش یا تنفس، تراکم یا فشار، کار یا انفجار و تخلیه دود، انرژی تولید میکنند. با این تفاوت که به جای سوخت، هوای داخل سیلندر توسط پیستون متراکم و داغ میشود و به جای جرقه توسط شمع، بعد از پاشیدن مقادیری سوخت مانند گازوئیل، انفجار رخ میدهد.
- فرانک در خارج از شرکت علاقه زیادی به کشاورزی داشت و یکی مزرعه کوچک قابل کشت را اداره میکرد.
- این موتورها نیز از نوع تزریق مستقیم، شش سیلندر توربوشارژ و … هستند.
- همان گونه که اشاره شد، موتور تک دیزلی برای انجام امور مختلف که نیاز به قدرت زیادی دارند، گزینه بسیار مناسبی است.
- سه نوع متفاوت از موتور دیزل وجود دارد که بر اساس کارکرد ها دسته بندی می شوند.
از اواخر دهه 30 مجله خبری دیزل مرکزیادی ، در تعدادی از هواپیماها از موتورهای دیزلی استفاده میشود. موتورهای خودرویی دیزل جدیدتر دارای نرخ توان وزن مشابه طرحهای قدیمی شمع موتوری هستند و بهرهوری سوختی بسیار برتری نسبت به آن دارند. استفاده آنها از جرقه الکتریکی، تزریق سوخت، و سیستمهای مدیریت موتور سطح بالا نیز باعث آسانی عملکرد نسبت به موتورهای وسایل نقلیه هوایی با جرقه احتراقی کرده است.
موتور دیزل چیست؟
مدل های مختلف موتور دیزلی شامل یک، سه، چهار، شش، هشت و دوازده سلندر هستند که به ترتیب توان آن ها افزایش می یابد و در امور مختلفی از جمله ویلا، خانگی، چمن زنی، صنعتی و نیروگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مختلفی از موتور های دیزلی که ساخت ایران هم هستند در بازار وجود دارند. یقیناً کسانی که از موتور دیزل پرکینز در صنایع خود استفاده می کنند از مزیت های منحصر به فرد آن نیز مطلع هستند. از آنجایی که طیف عمده ای از این محصول در بازارهای مختلف وجود دارد و کاربران زیادی انواع سریع تر آن را در دست دارند.
فرآیند احتراق در یک موتور دیزلی ناهمگون یا نامتجانس است که یعنی سوخت و هوا قبل از شروع احتراق با هم ترکیب نمیشوند. در نتیجه، تبخیر و ترکیب سریع سوخت در هوا برای احتراق کامل سوخت تزریق شده بسیار مهم است. این امر تأکید بیشتر را مخصوصاً در موتورهایی که تزریق مستقیم دارند، بر روی طراحی نازل تزریق کننده میگذارد. موتورهای دیزلی به دلیل اینکه شروع احتراق به جای اینکه مانند موتورهای دیگر به یک جرقه الکتریکی نیاز داشته باشد، به هوای داغ شده توسط تراکم بستگی دارد، گاهی موتورهای احتراق تراکمی هم نامیده میشوند. در این حالت وقتی پیستون به سمت پایین حرکت می کند حجم سیلندر زیاد می شود و وقتی که پیستون به سمت بالا حرکت می کند حجم سیلندر کم می شود. میل لنگ یکی از پیچیده ترین قطعات است که به صورت یک حرکت چرخشی عمل می کند.