تاریخ انتشار 24 تیر 1403 ساعت 16:30
عکاس
علی رضا بوجار
شاین مکس و جی ای سی امپو دو سدان وارداتی جدید هستند که توسط ایران خودرو و رساموتور خاورمیانه به بازار معرفی می شوند.
دور جدید واردات خودروهای زیادی سفارش داده شده است اما اکثر این خودروها از محصولات برندهای معتبر چینی هستند. در این مقاله نگاهی داریم به دو سدان چینی با کیفیت و نسبتا لوکس JEC Embu و شاین مکس رفتیم دیدیم که به تازگی وارد بازار خودروی ایران شده اند و می توانند تصور ما را از خودروهای چینی تا حد زیادی مختل کنند. در زیر به بررسی این دو خودرو می پردازیم و نقاط قوت و ضعف هر کدام را بیان می کنیم.
درباره شین مکس و جک امبو
شاین مکس یک سدان سایز متوسط نسبتا لوکس محصول گروه دانگ فنگ است که نام اصلی آن Ulus Yishun Max است و با نام شاین مکس در دو نسخه توسط گروه ایران خودرو تولید می شود. ترکیبی بنزین در بازار ایران عرضه می شود که در این مقاله از نسخه بنزینی آن به عنوان معیار استفاده می کنیم. نسل اول این خودرو در سال 2018 معرفی شد، اما گروه دانگ فنگ نسل دوم شاین مکس را در سال 2021 بر اساس سکو من DSMA کردم.
اما Empo رقیب شاین مکس در واقع محصول برند معروف چینی GAC است که سابقه همکاری طولانی با برندهای مطرحی مانند تویوتا، هوندا و میتسوبیشی دارد. GAC EMPOW در واقع یک سدان کوپه سگمنت B است که برای اولین بار در سال 2021 وارد خط تولید شد. گروه محصولات راسا موتور خاورمیانه سوزوکی به ایران وارد کرده و مسئولیت واردات این خودرو را بر عهده دارد.
مقایسه طراحی
در این قسمت ابتدا به طراحی شاین مکس می پردازیم که یک سدان خانوادگی لوکس در بازار ایران محسوب می شود. در کل طراحی این خودرو سعی دارد همه چیز را در کنار هم قرار دهد. به عنوان مثال چراغ های جلوی این خودرو به شکل کشیده طراحی شده بود که جلوه ای مجلل به این خودرو بخشیده است از سوی دیگر از جلوپنجره ادغام شده با سپر استفاده شده است و استفاده از خطوط مورب در این قسمت به آن می افزاید. عظمت این ماشین از سوی دیگر می توان شاهد استفاده از خطوط قرمز در برخی از قسمت های این خودرو در نسخه های بنزینی بود که توانسته طراحی این خودرو را به طراحی خودروهای اسپرت و همچنین طراحی فست بک نزدیک کند. بدرخشید. مکس طراحی این خودرو را جوان تر کرده است.
اما در طراحی بیرونی GAC Empo، طراحی اسپرت این خودرو با سایر جنبه ها و عناصر طراحی سازگار است و همین موضوع باعث جوانی بیشتر طراحی GAC Empo شده است. یکی از مهم ترین نکاتی که در طراحی این خودرو می توان به آن اشاره کرد استفاده از تنوع رنگ بسیار خوب است که در خودروهای بسیار کمی در بازار ایران شاهد آن هستیم. نکته بعدی که می توان به آن اشاره کرد طراحی رینگ های آلومینیومی GAC EMPOW است که طراحی منحصر به فردی دارد و حس بسیار خوبی را به بیننده منتقل می کند. علاوه بر این عناصر، در قسمت عقب این خودرو ویژگی هایی مانند کیت اگزوز که به صورت پارچه ای در NGEC Empo موجود است را می بینیم که بیش از هر زمان دیگری اسپرت بودن این خودرو را به نمایش می گذارد.
مقایسه مشخصات فنی Shine Max و GEC Empo
شاین مکس نیروی خود را از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز به فناوری می گیرد. GDI تضمین شده است که این موتور می تواند 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک جعبه دنده 7 سرعته تولید کند. دو پنجه انتقال (WDCT) به چرخ های جلو. سیستم تعلیق به کار رفته در جلوی این نوع خودروها مک فرسون و در پشت سیستم تعلیق Shine Max وجود دارد لینک چندگانه استفاده می شود که عملکرد بسیار خوبی در شاین مکس دارد و می توانید رانندگی نرمی را با این خودرو تجربه کنید.
قلب تپنده Gak یا JEC Empo موتور 1.5 لیتری مانند شاین مکس است توربوشارژر مجهز به فناوری تزریق مستقیم سوخت و قادر به تولید حداکثر قدرت 177 اسب بخار است. اسب و گشتاور نیروی نهایی 270 نیوتن متر است و از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک با دو کلاچ برای چرخ های جلو منتقل می شود. اگرچه روی کاغذ، شاین پازا قدرت بیشتری نسبت به GAC EMPOW تولید می کند، اما به لطف هماهنگی بسیار خوب موتور GAC EMPOW و گیربکس، شتاب صفر تا 100 بهتری را در این خودرو شاهد هستیم.
ماشین | دانگ فنگ شاین مکس | JEC Embu |
موتور | 4 سیلندر – 16 سوپاپ – توربو | 4 سیلندر – 16 سوپاپ – توربو |
اندازه موتور | 1.5 لیتر | 1.5 لیتر |
تولید انرژی | 190 اسب بخار – 300 نیوتن متر | 177 اسب بخار – 270 نیوتن متر |
بردار حرکت | 7 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه |
انتقال انرژی | محور جلو | محور جلو |
شتاب 0-100 | 7.4 | 6.95 |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.2 لیتر در صد کیلومتر | 6 لیتر در صد کیلومتر |
بالاترین سرعت | 210 کیلومتر بر ساعت | 200 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1486 کیلوگرم | 1400 کیلوگرم |
حجم مخزن | 52 لیتر | 47 لیتر |
ابعاد بدنه | 1475-1875-4797 میلی متر | 1432-1850-4700 میلی متر |
فاصله محوری | 2770 میلی متر | 2736 میلی متر |
طراحی داخلی توسط Dongfeng Shine Max و JEC Empo
در قسمت طراحی کابین، سدان لوکس ایران خودرو سعی دارد طراحی لوکسی را به نمایش بگذارد و حس خوبی را به سرنشینان منتقل کند. در طراحی این خودرو به لطف استفاده از تریم دو رنگ و استفاده از رنگ های روشن و تیره شاهد جلوه طراحی بسیار خوبی هستیم. علاوه بر این موارد، در اکثر قسمت های کابین این خودرو از مواد نرم استفاده شده است که یکی از نکات مثبت طرح دانگ فنگ شاین مکس است. به طور کلی می توان گفت که در شاین مکسات شاهد طراحی لوکس تری نسبت به GEC Embo هستیم و با توجه به ابعاد و اندازه شاین مکس می توان انتظار کابین بزرگتر و جادارتری را داشت.
بر خلاف شاین مکس، JEC Empo طراحی کاملا اسپرتی را در داخل کابین خود به نمایش می گذارد و می تواند حس هیجان را به راننده و سرنشینان منتقل کند. نکته قابل توجهی که در داخل کابین این خودرو می توان به آن اشاره کرد این است که طراحان این خودرو سعی کرده اند سبک طراحی این خودرو را بسیار شبیه به خودروهای اسپرت اروپایی کنند که همان استفاده از طراحی فیبر کربن در قسمت کنسول است. مرکز، ترکیب رنگ مشکی و زرد، طراحی فرمان، پشت بلندگو، سیستم چندرسانه ای GEC Empo و… گواه این ماجراست.
امکانات ایمنی و رفاهی را مقایسه کنید
دانگ فنگ شاین مکس علاوه بر طراحی عالی، ویژگی های خوب زیادی دارد اما متاسفانه نسخه کامل این خودرو عرضه نشده است که می تواند تاثیر خود را بر آپشن ها و امکانات این خودرو نشان دهد.
از جمله امکانات موجود در سدان لوکس وارداتی از ایران خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد: 6 کیسه هوا ده امتیاز سیستم کنترل پایداریسنسور نور، سنسور باران، سقف پانوراما، رادار خط خوان، ورود و خروج بدون کلید، دکمه استارت، قرارداد خودکارپنجره های برقی ترمز دستی برقی، صندلی راننده برقی 6 جهته، حافظه صندلی، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، ماساژور صندلی راننده، خنک کننده صندلی راننده، صندلی دانشجویی برقی 4 جهته، هشدار برخورد از جلو، رادار نقطه کور، فناوری LED، صندلی جاذبه صفر، دوربین 360 درجه، کابین تمیز کردن هوا، سیستم کروز کنترل تطبیقی و…
در رقیب شاین مکس امکانات مختلفی به چشم می خورد که استفاده از آن ها می تواند لذت رانندگی را افزایش دهد. امکاناتی مانند؛ ایربگ 6 نقطه ای، کنترل پایداری، رادار خروج از خط، ترمز اضطراری، هشدار برخورد از جلو، کنترل سرازیری، رادار هشدار خروج از خط، نوربالای خودکار، تقویت کننده دیجیتال جلو، رادار کمک راننده ترافیک متقاطع، رادار صفحه خوان، گیربکس پشت چرخ، فرمان برقی، خنک کننده صندلی های جلو، سنسور نور، کیت صدای اگزوز، سیستم صوتی حرفه ای، سانروف، نفس كشيدن اتوماتیک با فیلتر هوای کابین، کروز کنترل تطبیقی، ترمز دستی برقی، AUTO HOLD، TPMS، سیستم چندرسانه ای لمسی، شارژر بی سیم، استارت دکمه ای و … از جمله امکاناتی است که در JAC Empo No به چشم می خورد امکاناتی مانند 360 دوربین درجه، گرمکن صندلی و … در این خودرو.
ماشین | دانگ فنگ چن مکث کرد | JEC Embu |
کیسه هوا | بله (6 کیسه هوا) | بله (6 کیسه هوا) |
سیستم کروز کنترل تطبیقی | او آن را دریافت کرد | او آن را دریافت کرد |
دوربین 360 درجه | او آن را دریافت کرد | ندارد |
تابلو خوان رادار | ندارد | او آن را دریافت کرد |
رادار نقطه کور | او آن را دریافت کرد | ندارد |
خط خوان رادار | او آن را دریافت کرد | او آن را دریافت کرد |
شاخص داو جونز | او آن را دریافت کرد | ندارد |
ماساژور صندلی راننده | او آن را دریافت کرد | ندارد |
کیت صدای اگزوز | ندارد | او آن را دریافت کرد |
ترمز اضطراری | او آن را دریافت کرد | او آن را دریافت کرد |
حافظه صندلی | او آن را دریافت کرد | ندارد |
دنده پشت فرمان | ندارد | او آن را دریافت کرد |
روشنایی کابین | ندارد | او آن را دریافت کرد |
نتیجه ؛ دانگ فنگ شاین یا JEC Empo؟
با مقایسه می توان نتیجه گرفت که این دو خودرو، خودروهای باکیفیتی هستند که در کشور چین تولید می شوند که علاوه بر ویژگی ها و مشخصات فوق العاده ای که دارند، کیفیت مونتاژ بسیار بالایی را نیز می توان در آنها مشاهده کرد و انتخاب بین این دو. خودرو بیشتر به سلیقه و استانداردهای خریداران بستگی دارد.
به طور کلی می توان گفت که شاین مکس به دلیل ابعاد، اندازه و سبک طراحی، محبوبیت بیشتری دارد و برای مصارف خانوادگی مناسب تر است، اما JAC Embo به دلیل استفاده از سبک طراحی بدنه، دکوراسیون داخلی و ویژگی های منحصر به فرد، جوان است. دوستانه و انتخابی مناسب برای علاقه مندان به خودروهای اسپرت است.
ویدیوی معرفی شاین مکس
ویدیوی مقدماتی درباره GEC Empo
منبع: https://akharinkhodro.ir/article/compair/shine-max-vs-gac-empow/