معرفی و تشریح اجزای موتور دیزل + نحوه کار و انواع موتور دیزلی | centraldiesel

در مرحله دوم که تراکم نام دارد، سوپاپ هوا بسته شده و پیستون به سمت نقطه مرگ بالا حرکت می­ کند و هوای داخل محفظه احتراق متراکم می­ شود. در مرحله سوم یا مرحله قدرت، هنگامی که پیستون به نقطه مرگ بالا می­رسد مقداری سوخت( گازوئیل) به درون هوای متراکم شده و داغ داخل محفظه احتراق پاشیده می­ شود و باعث اشتعال سوخت می­ شود. بیشتر وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون ها ،تریلر، کمرشکن، اف هاش، انواع ولوو، ترانزیت ها و … موتورهای دیزل به دلیل داشتن قدرت زیاد برای چنین وسایل حمل و نقلی که در جابجایی بارهای سنگین و فوق سنگین نقش دارند، کاربرد بسیار موثری دارد.

http://digitalmags.irموتور دیزل نوعی از موتورهای درون‌سوز است که مانند موتورهای بنزینی عمل احتراق آن در داخل سیلندر انجام میشود. تفاوت اصلی موتورهای دیزل با دیگر موتورها، استفاده از احتراق در اثر تراکم آن است. در این پیشرانه ها عمل احتراق صورت نمیگیرد بلکه در اثر تراکم بسیار بالا مخلوط سوخت و هوا بدون جرقه زدن متراکم می شوند. در موتورهای چهارزمانه سوپاپ‌ها بالای پیستون قرار دارند، درحالی‌که در موتور دو زمانه، سوپاپ هوا روی بدنه سیلندر و پایین‌تر از سوپاپ تخلیه قرار دارد و باز و بسته‌شدن سوپاپ هوا، توسط خود پیستون انجام می‌شود.

اگر فردی هستید که سالیانه بیش از 17 کیلومتر مسافت را می پیمایید بهتر است به فکر خرید خودرو دیزلی باشید. اما اگر میزان مسافتی که گفته شد کمتر طی می کنید هزینه های ثابت و جاری این موتورها یکدیگر را خنثی می کنند و از نظر مالی شاهد تفاوت زیادی بین آن ها نخواهیم بود. البته در ایران هزینه استفاده از خودرو به صورت روزانه و کوتاه مدت بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. در مرحله تراکم، دریچه ورودی بسته می شود و هوا با سوخت فشرده یا متراکم می شود. این انفجار است که باعث می شود پیستون به سمت پایین حرکت کند و میل لنگ را به حرکت درآورد.

پمپ انژکتور دیزل چیست؟

در ایالات متحده آمریکا از دهه ۱۹۳۰ آرام آرام شروع به استفاده در چند خودرو کرده اند و از دهه ۱۹۷۰ خودرو های دیزلی نقش بزرگی در صنعت حمل و نقل و تجهیزات این کشور بازی می‌کردند. در سال ۱۸۹۳ اولین موتور دیزل توسط رودولف دیزل ساخته شد و در سال ۱۸۹۵ در آمریکا ثبت اختراع شد. بهترین راهکار برای جداسازی آب از گازوئیل، استفاده از دستگاه تصفیه گازوئیل می‌باشد. بازه جوش بنزین حدود 20 تا 150 درجه سانتیگراد و بازه جوش گازوئیل حدود 37 الی 450 درجه سانتیگراد می‌باشد.

  • اگر بخواهیم انرژی بیشتری را از مخلوط هوا و سوخت بگیریم، نسبت تراکم بالا مطلوب است زیرا منجر به راندمان حرارتی بالاتر می شود.
  • موتور دیزل در دو نوع مختلف دوزمانه و چهارزمانه تولید می‌شود که امروزه نوع دوزمانه آن خیلی کاربردی ندارد.
  • یکی از این گام ها توسط مرسدس بنز برداشته شده و کمی محتاطانه است ولی گام دوم که متعلق به آئودی است، تا دلتان بخواهد جسورانه است.
  • موتور دیزل در هزینه سوخت صرفه‌جویی می‌کند زیرا با توجه به اینکه قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل در کشورهای مختلف، تقریبا نزدیک است، موتور دیزلی می‌تواند مسافت بیشتری را با مصرف گازوئیل به نسبت موتورهای بنزینی طی کند.
  • به این دلیل به این فرآیند چهار مرحله‌ای، گفته می‌شود که موتور دیزل دارای چرخه احتراق چهار زمانه است.
  • مثلا برای تصیمیم در مورد اینکه آیا پمپ آب بنزینی بخرید یا دیزلی، اگر حجم کار بالاست و برای کاری مداوم ، طولانی و سنگین قرار از آن استفاده شود، طبیعتا موتور دیزل گزینه صحیح است.
بنابراین، این نوع مجله خبری دیزل مرکزی باید پاشیده شود و نمی‌توان آن را در هوا تبخیر کرد. موتور های بنزینی نیز مانند موتورها دیزلی دارای چهار بخش ( مکش و تراکم و قدرت و تخلیه ) هستنند . سامانه روغن کاری سامانه روغن کاری باعث می‌شود که موتور شما به نرمی کار کند و با استفاده از روغن تحت فشار برای روانکاری و کاهش اصطکاک، مانع از ساییدگی قطعات متحرک می‌شود. سامانه روغن دارای یک پمپ روغن و فیلترهای روغن برای جدا کردن آلودگی از روغن می‌باشد.

پاسخ به “معرفی و تشریح اجزای موتور دیزل”