فاز آخر تخلیه از طریق اگزوز است که در آن مخلوط هوا و سوخت مصرف شده از طریق دریچه خروجی باز شده از سیلندر خارج می شود تا یک چرخه جدید شروع شود. دیگر فرق ماشین دیزلی با بنزینی این است که موتورهای دیزلی دور بالایی ندارند و به نسبت موتورهای بنزینی، قدرت کمتری در واحد اسب بخار تولید میکنند، بنابراین ماشینهای اسپرت کمی وجود دارند که از موتور دیزلی استفاده کنند. بدین معنا که سوخت به هنگام ورود به موتور با هوا مخلوط میشود و در درون سیلندرها فشرده میشود. سپس مخلوط سوخت و هوا مشتعل میشود و پیستون را حرکت میدهد و باعث چرخش میللنگ میشود. سپس پیستون در سیلندر به سمت بالا میرود و گازهای حاصل از احتراق را از اگزوز خارج میکند و این چرخه مجددا تکرار میشود. با این حال، یک موتور گازسوز هوا و سوخت را قبل از تزریق به سیلندر مخلوط می کند.
- در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد میرسد و فشار داخل سیلندر تا حدود ۸۰ اتمسفر افزایش مییابد.
- هنگام عبور جریان از سیم پیچ قطع، سوپاپ پمپ انتقال سوخت باز می شود.
- صدا خفه کن ها در این موتورها برای خنک کردن گازهای خروجی استفاده می شوند.
- سرسیلندر این موتورها نیز از آلیاژ آلومینیوم یا چدن، ریخته می شود.
- در این سالها رابرت بوش تولید انبوه پمپهای سوختپاش خود را آغاز کرد.
جالب است بدانید موتور دیزلی در تانکها هم استفاده میشوند و به دلیل قدرت بسیار زیاد میتوانند تانکهایی با وزن بیش از ۴۰ تن را با سرعتی در حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت جابجا کنند. اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر میشود و سپس بوسیله پیستون فشرده میگردد. این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا میگردد. سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده میشود که در نتیجه آن سوخت شعلهور میشود. گرم کن با گرم کردن هوا و افزایش دمای آن، به اشتعال گازوئیل درون سیلندر موتور کمک می کند. آن را به این شکل ساده تصور کنید؛ یک آبگرمکن دارید که هنگامی که برای دوش گرفتن نیاز به آب گرم دارید، آن را روشن می کنید.
نحوه عملکرد دیزل ژنراتور (diesel generator)
میل نردم به خرید اتومبیل های دیزل روز به روز افزایش می یابد و البته روز به روز به کیفیت اتومبیل های دیزل افزوده می شود. آلمان ها دو گام موثر در جهت اثبات توانایی ها و ظرفیت های فوق العاده موتورهای دیزل برداشته اند. یکی از این گام ها توسط مرسدس بنز برداشته شده و کمی محتاطانه است ولی گام دوم که متعلق به آئودی است، تا دلتان بخواهد جسورانه است.
ضمانت اصالت قطعات
در این مقاله به پاسخ سوال مجله خبری دیزل مرکزی دیزل چیست پرداختیم و با انواع موتور دیزل و نحوه کارکرد آنها و همچنین با کاربردهای آن در صنعتهای مختلف آشنا شدیم. امیدواریم که به خوبی شما را راهنمایی کرده و پاسخ سوالهایتان را داده باشیم. از برندهای خارجی موتور دیزل میتوان به بنز، بی ام دبیلیو، آئودی و فورد و از برندهای مطرح تولید داخلی ایران میتوان به پرکینز، موتور سازان تبریز و بنز ایدم اشاره کرد. در واقع برای تبدیل انرژی سوخت دو مرتبه حرکت رفت و برگشت پیستون لازم است در هربار چرخش میلنگ این امر اتفاق می افتد. در مرحله بعد، پیستون هوا را با حرکت به سمت بالا فشرده میکند و در این مرحله سوخت تزریق میشود. به طور کلی گازوئیل دارای نقطه انجماد دقیقی نیست و محدودهای از انجماد دارد.
کاربردهای دیزل ژنراتور
به طور کلی قیمت گازوئیل قبل و بعد از افزایش قیمت بنزین با تغییر روبرو نشده است. اما با این حال در صورت کسری بودجه، دولت میتواند قیمت آن را افزایش دهد. البته امروزه برای زیر دریایی های فوق پیشرفته از موتورهای هسته ای و درونسوز و یا موتور های عظیم برقی استفاده می شود که در این صورت نویز را تا حد بسیار زیادی از بین برده و دشمنان متوجه حضور زیر دریایی ها نمی شود .