معرفی و تشریح اجزای موتور دیزل + نحوه کار و انواع موتور دیزلی | centraldiesel

در واقع در مجله خبری دیزل مرکزیهای دیزلی از شمع در سوخت دیزل استفاده نمی شود زیرا نیازی به احتراق گازوئیل ندارد، در عوض شمع به تنهایی می تواند دمای محفظه احتراق را حفظ کند. موتورهای دیزلی آلاینده های یکسانی دارند، اما سوخت خود را به طور موثرتر و تمیزتر می سوزانند که به سوزاندن ذرات جامد در اگزوز کمک می کند. یک موتور دیزلی فقط هوا را میگیرد و آنرا متراکم میکند و سپس سوخت را به داخل هوای متراکم انتقال میدهد اما موتورهای بنزینی مخلوط هوا و گاز را مکش میکند و آن را متراکم میکند و سپس مخلوط را با جرقه مشتعل میکند.

  • تفاوت اصلی آن با دیگر موتورها استفاده از احتراق در اثر تراکم است.
  • همچنین دیزل ژنراتورهایی در ابعاد بزرگ وجود دارند که قابلیت تولید توان در مقیاس مگا ولت آمپر را دارند و از برخی آنها در شبکه های قدرت کوچک استفاده می شود.
  • استفاده از موتور دیزل سنگین به گونه ای چشمگیر می تواند در مصرف سوخت های فسیلی صرفه جویی نماید و با راندمان حداقل هشتاد درصد در صنایع مختلف کاربرد داشته باشد.

این امر به هنگام استفاده در کشتی ها و هواپیما ها که از برنامه های رادیویی ، ناوبری و تجهیزات ارتباطی زیادی استفاده می‌کنند بسیار اهمیت دارد. آن ها هم می تواند منابع قدرت نخست و یا منابع قدرت آماده به کار (standby/back-up power) می باشد. دیزل ژنراتور ها در رنج ۵ – ۳۰KW هستند به طور معمول در خانه ها و زمینه های کوچک استفاده می شوند. کاربردهای صنعتی، طیف وسیع تری از رتبه های قدرت ۳۰ کیلووات تا ۶ مگاوات در سراسر جهان استفاده می شود. دیزل ژنراتور برق سه فاز در درجه اول برای مصارف صنعتی استفاده می شود.

تشتک روغن یا کارتر روغن

موتوردیزل نوعی از موتورهای درون‌سوز است که مانند موتورهای بنزینی عمل احتراق آن در داخل سیلندر انجام میشود. همچنین برنامه‌های سرویس و نگهداری پیاده‌سازی شده بر روی این تجهیزات در برخی موارد صرفاً بر اساس پیشنهاد سازنده (آن هم به صورت خوشبینانه) تنظیم و اجرایی می‌شود. دود آبی حاصل از دیزل ژنراتور به دلیل سوختن روغن در سیلندرها ایجاد می شود. ورود روغن به محفظه احتراق طبیعی نمی باشد و بنابراین دود آبی نشانه این است که مشکلی در موتور شما وجود دارد.

سیستم سوخت رسانی موتور دیزل

به خاطر ماهیت خطیر کار این مجموعه‌ها و وضعیت بیماران موجود در آن‌ها، قطعی برق به هیچ عنوان قابل قبول نیست. یکی دیگر از دلایل بد روشن شدن موتور دیزل افزایش صدای موتور است. بنابراین رانندگان باید توجه داشته باشند که صدای بیش‌ازاندازه از موتور یا ظاهر شدن و ناپدید شدن ناگهانی صدا از موتور در یک محدوده خاص باید نگران‌کننده باشد. همچنین ممکن است افزایش صدای موتور به همراه ظاهر شدن دود سفید باشد که این علائم بسیار خطرناک‌تر است. اگر رانندگان با این مشکل مواجه‌ شدند بهتر است توقف کنند و سریع اقدام به تعمیر موتور کنند.

موتور تک دیزلی ETQ مدل (E)E110F

اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر می شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می گردد. این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا می گردد. سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده می شود که در نتیجه آن سوخت شعله ور می شود.

http://digitalmags.ir