معرفی و تشریح اجزای موتور دیزل + نحوه کار و انواع موتور دیزلی | centraldiesel

موتورهای دیزل براساس طرز کارکردشان به دو دسته موتورهای چهارزمانه و دوزمانه تقسیم میشودند. در این موتورها ها 4 عامل اصلی مکش یا تنفس – تراکم یا فشار – کار یا انفجار و تخلیه یا دود انجام میشود. در این حالت وقتی پیستون به سمت پایین حرکت می کند حجم سیلندر زیاد می شود و وقتی که پیستون به سمت بالا حرکت می کند حجم سیلندر کم می شود. به طور کلی موتورها انرژی گرمایی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. موتورهای احتراق داخلی کارآمدتر از موتور بخار هستند و به طور گسترده در زمینه حمل و نقل استفاده می شوند.

  • در سال ۱۸۹۳ اولین موتور دیزل توسط رودولف دیزل ساخته شد و در سال ۱۸۹۵ در آمریکا ثبت اختراع شد.
  • یک پیستون این مخلوط را فشرده و آماده انفجار می‌کند، سپس یک جرقه الکتریکی کوچک که توسط شمع ایجاد می‌شود، باعث آتش گرفتن سوخت می‌شود.
  • امروزه بیشترین ژنراتورهای دنیا که مصارف غیر خانگی دارند متکی به موتوهای دیزل هستند.
  • همچنین موتور دیزلی به علت بهره وری بالاتر و مقرون به صرفه بودن طرفداران بسیاری دارد.
  • در داخل این سیلندر، پیستون به عقب و جلو حرکت می‌کند و باعث به حرکت در آمدن چرخ‌ها می‌شود.
  • این قطعات گاز دیزل را به محفظه احتراق آزاد کرده و در آنجا با هوا مخلوط می شود و احتراق حاصل از سوخت و هوا خودرو را روشن می کند.

پمپ انژکتور کارش این است تا سوخت را به قطرات کوچکتر تبدیل کند و به محفظه احتراق ارسال کند ، گرمای بالای هوای فشرده شده باعث میشود تا بخار سوخت در سرتاسر محفظه احتراق ایجاد شود. موتور دیزلی به گونه ای از موتورهای درون سوز احتراق داخلی گفته می شود که با سوخت دیزل کار می کند. استفاده از سوخت دیزل یا گازوئیل توسط یک موتور، منجر به تغییرات و تمایزاتی می شود که هر فردی را به سمت خرید آن سوق می دهد. پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایین‌ترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت می‌کند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته‌است و سوپاپ هوا باز است. با پایین آمدن پیستون یک خلأ نسبی در سیلندر ایجاد می‌شود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر می‌گردد.

طراحی موتور دیزل

وقتی هوا فشرده شد، غباری از سوخت توسط انژکتورها به داخل سیلندر پاشیده می‌شود. البته میزان سوختی که پاشیده می‌شود بستگی به این دارد که راننده چقدر پدال گاز را می‌فشارد. این گونه موتورها با موتورهای احتراق خارجی، مانند موتورهایی که در لوکوموتیوهای بخار قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفت، فرق‌های زیادی دارند. در موتورهای بخار، یک آتش بزرگ در یک طرف یک بویلر قرار دارد و به آب حرارت داده و آن را به بخار تبدیل می‌کند.

به چه دلیل از موتور دیزلی در تانک ها استفاده می شود ؟

یک موتور برق دیزلی در مقایسه با سایر انواع، کارکرد پیشرفته تری را برای کاربر ارائه می دهد. به همین دلیل معمولا مشتریان، خریداری موتور برق دیزلی را به سایر مدل ها ترجیح می دهند. موتور های بنزینی نیز مانند موتورها دیزلی دارای چهار بخش ( مکش و تراکم و قدرت و تخلیه ) هستنند . اما یک روز مایکل ویلِتانژ طرحی مبنی بر استفاده موتور های دیزلی در صنعت خودرو و ارتش داد که بلافاصله مورد تحلیل قرار گرفته و محصولات بسیار زیادی ساخته شد .

موتور دیزل دارای شمع است؟

بخار در مجله خبری دیزل مرکزی لوله‌هایی به حرکت در می‌آید و در آن سوی بویلر به یک سیلندر می‌رسد. در سال ۱۸۹۲، دکتر رودولف دیزل آلمانی، حق اختراع یک موتور طراحی شده را به ثبت رساند که در آن احتراق سوخت بلافاصله پس از تزریق به سیلندر سوخت انجام می شد. این اشتعال ناشی از گرمای زیاد تولید شده توسط چگالی هوای بالا بود. او ابتدا می خواست موتورش زغال سنگ پودر شده را بسوزاند، اما به سرعت به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی به دست آورد. سهم عمده ای از فعالیتهای شرکت حمل و نقل کرخه ترابر تولیدات داخلی به ویژه محصولات میانی می باشد. این شرکت با عزم و اراده ی خود در راستای پیشرفت و توسعه اقتصاد و صنعت، همکاری تنگاتنگی با دیگر زیرمجموعه های تحت پوشش گروه هلدینگ مدیران صنعت زاینده رود داشته و در عین حال نقش موثری در حمل و نقل تولیدات دیگر کارخانجات کشور ایفا می نماید.

http://digitalmags.ir