معرفی و تشریح اجزای موتور دیزل + نحوه کار و انواع موتور دیزلی | centraldiesel

در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و فشار داخل سیلندر تا حدود ۸۰ اتمسفر افزایش می‌یابد. پس از خاتمه تزریق سوخت عمل سوختن تا حدود ۳/۲ از زمان قدرت ادامه پیدا می‌کند. پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایین‌ترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت می‌کند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته‌است و سوپاپ هوا باز است. با پایین آمدن پیستون یک خلأ نسبی در سیلندر ایجاد می‌شود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر می‌گردد. در انتهای این زمان سوپاپ هوا بسته شده و هوای خالص در سیلندر حبس می‌گردد.

  • این خصوصیات باعث شده تا موتورهای دیزل دویتس یکی از بهترین انتخاب ها به جهت استفاده در دیزل ژنراتورها باشند.
  • در ادامه این مقاله با ما همراه باشید و با انواع موتور دیزل، نحوه کار، کاربردها و تفاوت آن با موتورهای بنزینی آشنا شوید.
  • در عرصه کشاورزی، تراکتورها، پمپ‌های آبیاری و ماشین‌آلات خرمن‌کوبی و سایر تجهیزات، اغلب دیزلی هستند.
  • بزرگترین موتورهای دیزل برای برق‌رسانی کشتی‌های باربری و مسافربری در سطح دریاهای آزاد استفاده می‌شود.
کاربردهای مهم موتور تک دیزلی کاربرد در صنایع و کارگاه های مختلف به منظور فعالیت دستگاه هایی نظیر موتور برق می باشد. این موتورها در مقایسه با موتورهای اشتعال جرقه‌ای معمولاً مقدار زیادی ذرات دود، ترکیب‌های واکنش‌پذیر نیتروژن که معمولاً با NOx نشان داده می‌شوند و بوی نامطبوع خارج می‌کنند. در نتیجه در گروه موتورهای کوچک، تمایل مصرف‌کنندگان به این موتورها کم است.

آدرس کارخانه

بر اساس سیلندر این موتور ها به چهار، شش، هشت و دوازده موتور سیلندری تقسیم می شوند. لازم به ذکر است که موتور های تک سیلندری نیز وجود دارند اما چون توان آن ها پایین تر و کم تر است برای ساختار های ساده و کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرند. موتورهای دیزلی به گونه‌ای مقاومت بسیار زیادی دارند و عمر طولانی‌تری نسبت به موتورهای بنزینی دارند. موتورهای بنزینی جز موتورهای احتراق داخلی هستند و دارای جرقه اشتعالی هستند که با سوخت‌های فرار مانند بنزین کار می‌کنند.

موتورهای دیزلی شمع ندارند و گرمای هوای فشرده، سوخت را خود به خود مشتعل می کند. بیشتر صاحب‌خانه ها برق تک فاز را ترجیح می‌دهند، در حالی‌که در کاربردهای تجاری و صنعتی اغلب برق سه فاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ژنراتورهای دیزل به خاطر بهره مندی از طول عمر بالا و هزینه عملکرد پایین، مورد استفاده قرار می‌گیرند. موتورهای دیزل مدرن کم سر و صداتر هستند و تعمیر و نگهداری کمتری را نسبت به واحدهای گازی با اندازه مشابه (با گاز طبیعی یا پروپان) دارند.

معایب موتور تک گازوئیلی

مجله خبری دیزل مرکزی آلات مورد استفاده کشاورزی، تراکتورها، پمپ‌های آبیاری، ماشین‌های خرمن­کوب و دیگر تجهیزات، اغلب دارای موتور دیزلی هستند. ساخت‌وساز، یک بخش دیگر است که به‌شدت بر توان سوخت دیزل متکی است. همه ماشین های بتن ریزی، ماشین آلات حفاری، غلتک‌ها، ترنچرها و با موتور دیزل کار می­کنند. در موتورهای چهارزمانه سوپاپ‌ها بالای پیستون قرار دارند، درحالی‌که در موتور دو زمانه، سوپاپ هوا روی بدنه سیلندر و پایین‌تر از سوپاپ تخلیه قرار دارد و باز و بسته‌شدن سوپاپ هوا، توسط خود پیستون انجام می‌شود. برای همین وقتی پیستون در نقطه مرگ پایین قرار دارد، مانعی جلوی سوپاپ هوا نیست، (در این حالت سوپاپ تخلیه بسته است) بنابراین هوا به‌اندازه کافی وارد سیلندر شده و پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند.

http://digitalmags.ir