بهجز سیستمهای کوچک سریع، موتورهای دیزلی از تزریق مستقیم استفاده میکنند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، به طور کلی موتورهای دیزلی با چهار عمل اصلی مکش یا تنفس، تراکم یا فشار، کار یا انفجار و تخلیه دود، انرژی تولید میکنند. با این تفاوت که به جای سوخت، هوای داخل سیلندر توسط پیستون متراکم و داغ میشود و به جای جرقه توسط شمع، بعد از پاشیدن مقادیری سوخت مانند گازوئیل، انفجار رخ میدهد.
موتور دیزل از چه بخش هایی تشکیل شده است؟
فرآیند احتراق در یک موتور دیزلی ناهمگون یا نامتجانس است که یعنی سوخت و هوا قبل از شروع احتراق با هم ترکیب نمیشوند. در نتیجه، تبخیر و ترکیب سریع سوخت در هوا برای احتراق کامل سوخت تزریق شده بسیار مهم است. این امر تأکید بیشتر را مخصوصاً در موتورهایی که تزریق مستقیم دارند، بر روی طراحی نازل تزریق کننده میگذارد. موتورهای دیزلی به دلیل اینکه شروع احتراق به جای اینکه مانند موتورهای دیگر به یک جرقه الکتریکی نیاز داشته باشد، به هوای داغ شده توسط تراکم بستگی دارد، گاهی موتورهای احتراق تراکمی هم نامیده میشوند. در این حالت وقتی پیستون به سمت پایین حرکت می کند حجم سیلندر زیاد می شود و وقتی که پیستون به سمت بالا حرکت می کند حجم سیلندر کم می شود. میل لنگ یکی از پیچیده ترین قطعات است که به صورت یک حرکت چرخشی عمل می کند.
- موتورهای با اندازه متوسط نیز دارای قدرت خروجی 188 تا 750 کیلووات هستند که در کامیون های سنگین استفاده می شوند.
- موتورهای دیزلی جدیدتر نسبت به قدرت موتور نسبت به طرح های احتراق جرقه ای باستانی و راندمان سوخت بسیار بالاتری برخوردارند.
- دمای هوا معمولاً بیش از 526 درجه سانتیگراد (979 درجه فارنهایت) است.
- سوخت یک موتور دیزلی ناگهان در معرض دمای بالا و فشار یک گاز فشرده حاوی اکسیژن (معمولا هوا جوی) قرار می گیرد، نه یک منبع جداگانه انرژی احتراق (مانند یک جرقه سوپاپ).
شاید خیلی از شما بپرسید موتور دیزلی چیست؟ در واقع این مطلب برای همین به نگارش درآمده تا پاسخی درخور این پرسش بدهد. موتورهای دیزلی، نوعی پیشرانه است که در فرایند خود به شیوهای متفاوت از خواهرخوانده خود یعنی موتورهای بنزینی عمل میکند. موتور هایی دیزلی که تک سیلندر هستند می توانند با باز شدن سوپاپ بالای خود هوای تمیزی را به درون خود بکشند و پیستون متحرک را به سمت بالا و پایین حرکت بدهند. این هوا به صورتی جا به جا می شود که از احتراق جلوگیری شود و تنها تا دمای بالا افزایش امکان مکش هوا را بدهد. وقتی هوا خارج می شود و پیستون به سمت پایین حرکت می کند می تواند دوباره نیروی جدیدی برای کار و تحرک پذیری جذب کند.
قدرت موتور دیزلی بیشتر است و یا موتور های بنزینی ؟
در سمت پیستون چهارزمانه هیچ دریچهای وجود ندارد و هوای موردنیاز این قسمت از همان دریچههای سمت دوزمانه فراهم میشود. از بخش های بسیار مهم در موتور است که هوای احتراق را منظور عملکرد بهتر و قوی تر موتور فشرده سازی میکند. سوخت مورد نیاز برای تامین انرژی موتور به محفظه احتراق انتقال می یابد. اما در صنعت دریانوردی موتورهای کشتی های تجاری عمدتا از موتورهای بسیار بزرگ دیزلی ساخته شده است که مکانیک های این کشتی ها باید برای تعویض فقط یک زنجیر اتصال این موتور 2 ماه با حداکثر 105 مکانیک تعمیرات را انجام دهند .
از اواخر دهه 30 مجله خبری دیزل مرکزیادی ، در تعدادی از هواپیماها از موتورهای دیزلی استفاده میشود. موتورهای خودرویی دیزل جدیدتر دارای نرخ توان وزن مشابه طرحهای قدیمی شمع موتوری هستند و بهرهوری سوختی بسیار برتری نسبت به آن دارند. استفاده آنها از جرقه الکتریکی، تزریق سوخت، و سیستمهای مدیریت موتور سطح بالا نیز باعث آسانی عملکرد نسبت به موتورهای وسایل نقلیه هوایی با جرقه احتراقی کرده است.