مدیرعامل Stellantis؛ صنعت خودرو وارد مرحله مبارزه برای بقا شده است

مدیرعامل استلانتیس ؛ صنعت خودرو وارد فاز تنازع برای بقا شده است

تاریخ انتشار 16 مهر 1403 ساعت 18:00


مدیرعامل Stellantis؛ صنعت خودرو وارد مرحله مبارزه برای بقا شده است

Stellantis در ایالات متحده با چالش هایی روبرو است، اما مشکلات آن به این کشور محدود نمی شود. در اروپا، قانونگذاران قوانین سخت گیرانه تری را برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه ای وضع کرده اند و دولت ها در تلاش برای کاهش یا حذف یارانه خودروهای برقی هستند. این وضعیت خودروسازانی مانند استلانتیس را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

تاثیر قوانین سختگیرانه بر بازار خودروهای الکتریکی

طبق آخرین گزارش خودرو، قوانین جدید اروپا از سال 2025 نیازمند کاهش بیشتر در انتشار آلاینده ها در خودروهای جدید است. در همین حال، خودروهای الکتریکی همچنان گران‌تر از خودروهای بنزینی هستند و خودروسازان در معرض جریمه‌های سنگینی هستند، مگر اینکه بتوانند سهم بیشتری از بازار را به خودروهای برقی اختصاص دهند.

کارلوس تاوارس، مدیر عامل شرکت Stellantis، در خصوص این شرایط گفت: دولت ها تصمیم به کاهش حمایت از خرید خودروهای برقی گرفتند که صنعت خودرو وارد مرحله مبارزه برای بقا شده است و ما نمی توانیم از مرحله ترس عبور کنیم یا شک، ما باید تلاش خود را بر بقا متمرکز کنیم “برای بقا، باید به برابری هزینه بین وسایل نقلیه الکتریکی و وسایل نقلیه احتراق داخلی برسیم، اما شرایط در منطقه این هدف را پیچیده می کند.”

کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و تولید متوقف شد

کاهش تقاضا برای خودروهای برقی به جایی رسید که تولید فیات 500e به دلیل کاهش فروش به مدت چهار هفته متوقف شد. طبق آمار انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، سهم بازار خودروهای تمام الکتریکی از 14.3 درصد به 13.8 درصد در هفت ماهه اول سال 2024 کاهش یافته است.

چالش های جدید در دستیابی به اهداف زیست محیطی

علیرغم تقاضای کمتر، تاوارس از اتحادیه اروپا درخواست نکرد که مقررات جدید دی اکسید کربن را به تعویق بیندازد. وی در این خصوص گفت: خودروهای من آماده هستند و کارمندان و کارخانه های ما نیز آماده هستند. چرا باید قوانین به تعویق بیفتد؟ آیا تغییرات آب و هوایی دیگر مشکلی نیست؟

اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال 2035 فروش خودروهایی با موتورهای آلاینده را ممنوع کند، اما احتمالاً به خودروهایی که از سوخت های مصنوعی بدون کربن استفاده می کنند اجازه می دهد در بازار باقی بمانند. این تصمیمات اروپایی تأثیرات جهانی خواهد داشت. زیرا عدم امکان فروش خودروهای بنزینی در اتحادیه اروپا ممکن است منجر به پایان تولید آنها در سطح جهانی شود.

منبع: https://akharinkhodro.ir/car-news/foreign-car/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AA%DB%8C%D8%B3-%D8%9B-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%81/