ديگر تنها موتور بنزيني، بهترين گزينه براي خودروهاي سواري نيست و با پيشرفتهايي که در موتور ديزلي انجام شده است، خودروهاي ديزلي خصوصا براي شاسيبلند و پيکاپها رقيبي جدي براي خودروهاي بنزيني براي رانندگي درونشهري هستند. دانستن فرق ماشين ديزلي با بنزيني به شما براي انتخاب مناسبترين خودرو براي خريدي موفق، کمک ميکند. همچنین همیشه حجم ورودی هوا در موتورهای دیزلی ثابت است و تنها از طریق یک دریچه وارد میشود و این در حالی است که در خودروهایی که با بنزین کار میکنند، با توجه به وضعیت گاز، حجم هوایی که وارد سیلندر میشود، متفاوت است. در طول بحران بزرگ نفت در دهه 1970، کمپانی های خودروساز اروپایی شروع به تبلیغات تجاری در خصوص استفاده از موتورهای دیزلی به عنوان جایگزینی برای موتورهای بنزینی کردند. افرادی که از موتورهای دیزلی استفاده کردند، با مشاهده صدای زیاد و و پوشیده شدن خودرویشان با دود سیاه، از آن ناامید شدند؛ ساطع شدن همین دود از این موتورها است که موجب ایجاد مه در شهرهای بزرگ میشود.
علت آلایندگی بیشتر موتور دیزل نوع سوخت آن است، این موتور دودههای نسوختهای تولید میکند که برای سلامتی ضرر دارند. علاوه بر آلایندگی بیشتر، به دلیل همان فشردهسازی و انفجار در موتورهای دیزلی که دمایی تا حدود 500 درجه سانتیگراد تولید میکند سروصدای این موتورها از نوع بنزینی بیشتر است. موتور دیزل به دلیل استفاده از سوخت دیزل مثل گازوئیل دارای بخارهای کمتری است و این بخارها نسبت به بنزین که بسیار شعلهور است کمتر چنین حالتی دارند همچنین سوخت دیزل نسبت به بنزین کمتر فرار است.
انواع موتورهای دیزلی
به صورت کلی، هر دو مجله خبری دیزل مرکزی آلایندگی مختص خود را دارند و هر دو نوع سوخت، اثرات مخرب بر لایه ازون و محیط زیست به همراه دارند. اما به عنوان یک تفاوت، موتور دیزلی به خاطر نوع سوخت خود ، که گازوئیل است، آلایندگی بیشتری دارد؛ چرا که دوده های نسوخته و بوی بسیار بدی تولید می کند که برای سلامتی ضرر زیادی دارد. همچنین به خاطر پروسه انفجار و تراکم بسیار بالا در داخل سیلندر، این موتورهای آلودگی صوتی زیادی نسبت به موتور بنزینی، ایجاد می کنند.
- در ابتدا پس از اختراع موتورهای دیزلی از آن ها در زمینه های پمپاژ آب، راندن قایق های مسافربری و باری، تولید برق و تولید قدرت برای رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده میشد.
- اما در صنعت دریانوردی موتورهای کشتی های تجاری عمدتا از موتورهای بسیار بزرگ دیزلی ساخته شده است که مکانیک های این کشتی ها باید برای تعویض فقط یک زنجیر اتصال این موتور 2 ماه با حداکثر 105 مکانیک تعمیرات را انجام دهند .
- ماشین های دوگانه سوز و دیزل هر دو مصرف سوخت بسیار پایینی دارند و دلیل شهرت آنها همین مصرف پایین است.
- توسعه پمپهای سوختپاش (پمپهای انژکتور) با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در خودروها مناسب بودند متعادل شد.
از بهترين خودروهاي سواري، پيکاپ و شاسيبلند با موتور ديزلي در بازار امريکا در سال 2020 ميتوان Chevrolet’s Colorado، Jeep Wrangler، Range Rover Td6 و Mazda CX-5 را نام برد. در طراحيهاي جديد موتورهاي ديزلي امکان استفاده از سوخت بيوديزل نيز وجود دارد که از منابع غيرنفتي مانند روغن سرخکردني يا نباتي ساخته ميشود. بيوديزل ميتواند با ديزل معمولي ترکيب شود و بدين صورت در مصرف سوختهاي فسيلي صرفهجويي ميکند.
هر چند طراحی جدید موتورهای دیزلی باعث شده است که خودروهای سواری کمصداتر و با آلایندگی کمتر روانه بازار شوند که در نزد خریداران محبوبیت زیادی کسب کردهاند. میزان تولید حرارت یک موتور بنزینی حدوداً 25 درصد و میزان حرارت تولید شده توسط یک موتور دیزلی حدوداً 39 درصد است. جالب است بدانید که این موتورها برای حمل کالاهایی در مسافت های طولانی بسیار کاربردی و مهم هستند، اما برای همه افراد بهترین گزینه انتخابی نیست.