بروزرسانی: 30 خرداد 1404
فورد پوما Gen-E معرفی شد. بازیگری جدید در بازار خودروهای الکتریکی اروپا
تاریخ انتشار 25 آذر 1403 ساعت 10:00

پس از کنار گذاشتن چندین مدل بنزینی، شعبه اروپایی فورد اکنون بر روی خودروهای الکتریکی تمرکز کرده است تا در این بازار رقابتی باقی بماند. پس از عرضه مدل هایی مانند اکسپلورر و کاپری، اکنون نوبت به سومین محصول الکتریکی فورد در قاره سبز رسیده است. این شما هستید و این از فورد پوما Gen-E است!
طراحی متفاوت اما آشنا
پوما Gen-E بر خلاف اکسپلورر و کاپری که بر روی پلت فرم MEB گروه فولکس واگن توسعه یافته بودند، کاملاً توسط خود فورد طراحی و تولید شد. این خودرو نسخه برقی پوما بنزینی است. تفاوت هایی در ظاهر این دو نسخه وجود دارد که مهمترین آنها حذف جلوپنجره سنتی، استفاده از پنل غیر مشبک، استفاده از سپر با طراحی باز، نصب چرخ های مختلف و اضافه شدن یک اسپویلر جدید برای تمایز بیشتر، نسخه الکتریکی فورد پوما در رنگ های خاص «زرد برقی» و «آبی دیجیتال آبی» عرضه خواهد شد.

مشخصات فنی فورد پوما Gen-E
فورد پوما Gen-E به یک موتور الکتریکی در محور جلو مجهز شده است. این موتور 166 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. نیروی این موتور و سایر سیستم های الکترونیکی توسط یک باتری لیتیوم یونی 43 کیلووات ساعتی تامین می شود. برد نسخه پایه این خودرو طبق استاندارد WLTP و با چرخ های 17 اینچی 376 کیلومتر است. اما نسخه پرچمدار با چرخ های 18 اینچی بزرگتر برد کمتری دارد و پس از طی 364 کیلومتر باتری آن خالی می شود. به لطف پشتیبانی از شارژ سریع 100 کیلوواتی و در صورت اتصال به پریز مناسب، شارژ باتری در عرض 23 دقیقه از 10 درصد به 80 درصد می رسد. لازم به ذکر است که پوما الکتریکی شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 8 ثانیه و حداکثر سرعت آن 160 کیلومتر بر ساعت است.

کابین و امکانات رفاهی
فضای داخلی فورد پوما Gen-E تفاوت چندانی با مدل بنزینی ندارد. در این قسمت شاهد استفاده از صفحه نمایش دیجیتال 12.8 اینچی برای نمایش کیلومتر و صفحه نمایش لمسی 12 اینچی مجهز به سیستم SYNC4 برای سیستم سرگرمی هستیم. امکاناتی مانند آینه های جانبی برقی با گرمکن و روشنایی، برف پاک کن های خودکار، صندلی های جلو برقی با تنظیم چهار جهته، اندروید اتو و اپل کارپلی بی سیم در دو نسخه استاندارد و پریمیوم ارائه می شوند. نسخه Premium ویژگی های دیگری مانند چراغ های LED Matrix، سیستم صوتی بسیار محبوب Bang & Olufsen (B&O) با ده بلندگو و یک درب عقب برقی را به لیست تجهیزات خود اضافه می کند. در لیست آپشن ها مواردی مانند سقف پانوراما باز، فرمان گرم شونده، شیشه و صندلی های جلو، دوربین 360 درجه، کروز کنترل تطبیقی، سیستم حفظ بین خطوط و سیستم هشدار ترافیک در عقب وجود دارد.

با برداشتن موتور بنزینی محفظه ای در زیر کاپوت جلو با حجم 43 لیتر ایجاد شد. حجم صندوق نیز به 574 لیتر افزایش یافته است. با خواباندن صندلی های عقب این رقم به 1283 لیتر می رسد که برای خودرویی با ابعاد Ford Puma Gen-E بسیار منطقی است.
محل تولید و زمان تحویل
فورد پوما Gen-E برخلاف مدل های کاپری و اکسپلورر که در شهر کلن آلمان تولید می شوند، در کارخانه کرایووا در رومانی و در کنار مدل بنزینی مونتاژ خواهد شد. Puma Gen-E قرار است در بهار سال آینده در اروپا تحویل شود. فورد امیدوار است این کراس اوور برقی به جبران کاهش فروش فورد در اروپا کمک کند. با توجه به اینکه مدل هایی مانند فیستا به تدریج کنار گذاشته شده اند و قصد دارند فوکوس را متوقف کنند، موفقیت این مدل برای آینده فورد بسیار مهم است.

در جدول زیر می توانید مشخصات فورد Gen-E را به طور خلاصه مشاهده کنید.
قدرت | 166 اسب بخار |
گشتاور | 290 نیوتن متر |
دامنه (WLTP) | 376 کیلومتر برای نسخه پایه، 364 کیلومتر برای نسخه اصلی |
ظرفیت باتری | 43 کیلووات ساعت |
سرعت شارژ سریع | 100 کیلووات |
شتاب صفر تا 100 | 8 ثانیه |
دنده بالا | 160 کیلومتر در ساعت |
فضای بار | 574 لیتر (معمولی)، 1283 لیتر (با صندلی های درازکش) |

منبع: https://akharinkhodro.ir/car-news/foreign-car/%D9%81%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%BE%D9%88%D9%85%D8%A7-gen-e-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%B4%D8%AF-%D8%9B-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7/