گروه خودروسازی Stlantis وارد بحران شد و محصولات برندهای مختلف آن فروش خوبی نداشتند. طبق آمار نیمه اول سال جاری، فروش این خودروساز بزرگ در آمریکا 16 درصد کاهش داشته است.
طبق آخرین گزارش خودرو، آمار برندهای آمریکایی این شرکت تا پایان خرداد ماه گذشته حکایت از کاهش 9 درصدی فروش جیپ، رم 26 درصدی، کرایسلر 8 درصدی و دوج 16 درصدی دارد. نکته جالب این است که به دلیل کاهش تقاضا، موجودی انبارها در حال افزایش است و در صورت ادامه این روند، دیگر جایی برای مدل های جدید باقی نمی ماند. بنابراین، Stellantis به دنبال راه هایی برای کاهش موجودی فروخته نشده خود است.
Stellantis قبلا تصمیم گرفته بود میزان موجودی خودرو در ایالات متحده را تا سه ماهه اول سال 2025 به 330000 دستگاه کاهش دهد. اما اکنون این خودروساز چند ملیتی قصد دارد تا پایان سال جاری به این هدف دست یابد. به گفته Stellantis، این امر با ارائه تخفیف های بیشتر در مدل های 2024 و قدیمی تر انجام می شود. بر اساس این بیانیه مشخص می شود که تعداد نامشخصی از خودروها حداقل به مدت دو سال در نمایندگی ها باقی مانده اند.
Stellantis قصد دارد در نیمه دوم سال جاری 200000 خودرو کمتر از نیمه اول سال گذشته به نمایندگی های خود در ایالات متحده تحویل دهد. این عدد دو برابر برآوردهای قبلی است. به گفته Stellantis که چهارمین خودروساز بزرگ جهان است، دلیل اصلی این وضعیت «وخامت شرایط جهانی برای صنعت خودرو» و افزایش رقابت چینیها است.
خودروهای Stlantis در آمریکا فروش پایینی دارند
بر اساس تحلیل CarEdge، آلفارومئو جولیا با 617 روز موجودی، کم مصرف ترین خودرو در بازار آمریکا است. استلویو با 456 روز و فیات 500e با 454 روز در جایگاه های بعدی قرار دارند. جیپ رنگید با 332 روز موجودی و گرند واگنیر L با 327 روز موجودی به ترتیب در رتبه های هشتم و نهم قرار دارند. دوج هورنت نیز با 323 روز موجودی، دهمین خودروی کم فروش در ایالات متحده است.
Stellantis پیش بینی خود را برای حاشیه سود عملیاتی تعدیل شده از بیش از ده درصد به 5.5-7 درصد کاهش داد. حدود دو سوم این کاهش به دلیل «اقدامات اصلاحی در آمریکای شمالی» است.
Stellantis، مدیرعامل، مقصر اصلی از دیدگاه نمایندگان فروش است
وضعیت به حدی بحرانی شد که نمایندگان فروش Stlantis در ایالات متحده نامه ای سرگشاده به کارلوس تاوارس، مدیر عامل شرکت نوشتند و او را مسئول ایجاد یک “فاجعه قریب الوقوع” دانستند. او همچنین به دلیل “افت سریع” عملکرد برندهای جیپ، رم، دوج و کرایسلر مورد انتقاد قرار گرفت. با این حال، یکی از سخنگویان Stellantis اظهار داشت که جستجو برای جانشین مدیرعامل یک فرآیند عادی است و آقای تاوارس ممکن است پس از پایان قرارداد فعلی خود در ژانویه 2026 در شرکت باقی بماند.
منبع: https://akharinkhodro.ir/car-news/foreign-car/%D8%A7%D9%81%D8%AA-%DB%B1%DB%B6-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AA%DB%8C%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%9B/