
بروزرسانی: 01 اردیبهشت 1404
فروشندگان پورشه در چین بسته شدند. آلارم سایر برندهای لوکس خارجی
تاریخ انتشار 22 دی 1403 ساعت 17:00

وضعیت پورشه در چین اصلا جالب نیست و محصولاتش دیگر مشتریان سابق را ندارند. این امر شرکت آلمانی را مجبور به تعطیلی برخی از نمایندگی های فروش خود کرد. همانطور که توسط پورشه اعلام شده است، این شرکت تا پایان سال 2026 شبکه نمایندگی های خود در چین را یک سوم کاهش می دهد و تعداد مراکز خود را به 100 می رساند. این اقدام که تحت عنوان "بهبود" است، در واکنش به ادامه کاهش فروش در بزرگترین بازار خودروی جهان صورت می گیرد.
دلایل کاهش فروش پورشه در چین
طبق آخرین گزارش خودرو، فروش پورشه در چین در سال 2023 با 15 درصد کاهش به 79283 دستگاه رسید. این روند نزولی در سال 2024 تشدید شد و طی 9 ماهه امسال استقبال از محصولات این خودروساز آلمانی با کاهش 29 درصدی همراه شد. کاهش فروش در چین در شرایطی رخ می دهد که این کشور هشت سال است که بزرگترین بازار پورشه بوده و بیش از 30 درصد تولید سالانه آن به خیابان های این کشور می رود.
بازار چین همیشه برای پورشه بسیار مهم بوده است. این شرکت در سال 2009 برای اولین بار مدل پانامرا را در نمایشگاه شانگهای ارائه کرد تا علاقه خود را به بازار کشور نشان دهد. این سدان اسپرت در کنار کراس اوورهای کاین و ماکان با استقبال خوب مشتریان چینی مواجه شد و پورشه به دلیل فروش بالای خود توانست به موفقیت نسبی دست پیدا کند. با این حال، جنگ قیمتی اخیر در بازار چین و کاهش تقاضا، فروش محصولات پورشه در نمایندگی ها را با مشکل مواجه کرده است.

بهبود شبکه فروش
در حال حاضر پورشه 138 مرکز رسمی در چین دارد. به گفته مدیر منطقه ای این شرکت، الکساندر بولیچ، با اجرای برنامه "بهینه سازی" تعداد مراکز به 100 واحد کاهش می یابد. این برنامه شامل سرمایه گذاری در شهرهای بزرگ مانند شانگهای و پکن و گسترش مفهوم "مقصد پورشه" است. در این ایده، نمایندگی های سنتی به مراکزی برای ارائه یک تجربه مشتری لوکس تبدیل می شوند.
نوآوری در فروش آنلاین
پورشه همچنین حضور خود را در فروش آنلاین تقویت کرده است. در اقدامی جالب، این شرکت ویژگی جدیدی به نام “Track Your Dream” را در اپلیکیشن پورشه و اپلیکیشن وی چت منتشر کرده است که به مشتریان امکان می دهد تولید و تحویل خودرو را در زمان واقعی ردیابی کنند.

تحولات بازار چین
کاهش فروش پورشه نشان دهنده تغییرات در بازار چین است. در این کشور خودروهای جدید انرژی و تولید داخلی مورد توجه قرار گرفته است و مشتریان به دلایل مختلف اکنون بیش از هر زمان دیگری ترجیح می دهند چنین مدل هایی را خریداری کنند. کاهش 14.3 درصدی واردات خودروهای خارجی در ده ماهه اول سال 2024 شاهد این امر است.
در شرایط فعلی، به نظر می رسد که پورشه تنها خودروساز نخواهد بود که با کاهش تقاضا در چین مواجه است. اگر این روند ادامه پیدا کند، مطمئنا شرایط برای سایر برندهای خارجی سخت خواهد شد، به ویژه اینکه خودروسازان داخلی چین روز به روز در حال تقویت هستند و از نظر عواملی مانند طراحی، کیفیت، نوآوری، ایمنی و امکانات از خود فاصله می گیرند. از رقبای پیشرو جهانی در حال کاهش هستند.
منبع: https://akharinkhodro.ir/car-news/foreign-car/%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%9B/