صفر تا صد خودروهای دیزلی خودرو 45 | centraldiesel

خودروهای دیزلی از نوع موتورهای احتراقی درون سوز هستند و این به آن معناست که ابتدا سوخت وارد سیلندرها و یا به عبارتی دیگر بخش اصلی موتور شده و پس از فعل و انفعالات شیمیایی، شروع به سوختن و تولید انرژی مکانیکی می کند. سپس این انرژی به انتهای پیستون‌ها که به میل لنگ متصل است، می‌رود و بعد باعث به وجود آمدن حرکتی به صورت رفت و برگشتی می‌شود که در نهایت باعث به وجود آمدن حرکات دورانی و چرخشی در میل لنگ می‌گردد. همین حرکات میل لنگ هم به واسطه وجود دیگر مکانیزم‌ها، به چرخ‌ها منتقل شده و در نهایت، ماشین شروع به حرکت می‌کند. طیف وسیعی از خودروها و ماشین آلات، قدرت خود را از موتور دیزلی دریافت می‌کنند. البته این سوخت در کامیون های سنگین موجب کندی حرکت آن در بزرگراه می‌شود، اما به حرکت قایق ها، اتوبوس های مدرسه، اتوبوس های شهری، قطارها، جرثقیل، ماشین آلات کشاورزی، خودروهای امدادی و ژنراتورها کمک می‌کند.

موتور دیزلی کدام کمپانی بهتر است ؟ ( بی ام دبلیو و یا بنز )

در ابتدا پس از اختراع موتورهای دیزلی از آن ها در زمینه های پمپاژ آب، راندن قایق های مسافربری و باری، تولید برق و تولید قدرت برای رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده میشد. این موتورها دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهار زمانه بودند. از آنجایی که فقط هوا در تراکم موتور دیزل دخیل است، می توان نسبت تراکم خوبی را بدون خطر اشتعال به دست آورد. در یک موتور بنزینی، چنین نسبت تراکم بالایی بدون انفجار امکان پذیر نیست. این بدان معنی است که از نظر مکانیکی هر دو موتور دیزلی و بنزینی معماری مشترکی دارند و می توان در خطوط مونتاژ یکسانی تولید شوند.

پایان تولید و عرضه خودروهای بنزینی و دیزلی هوندا تا سال ۲۰۴۰

در این گونه پیشرانه‌ها عمل انفجار صورت نمی‌گیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه‌زدن متراکم می‌شوند و دور اصلی این پیشرانه‌ها بر خلاف موتورهای بنزین سوز ۱۰۰۰ دور در دقیقه محسوب می‌گردند. درست است که قیمت خودروی دیزلی به دلیل سنگین‌تر و مقاوم‌تر بودن موتور از خودروی بنزینی بیشتر است ولی مصرف سوخت پایین‌تر موتور دیزلی در درازمدت این اختلاف قیمت را توجیه می‌کند. از نقاط قوت موتورهای دیزلی این است که از آنجایی که سوخت در داخل سیلندرها می‌سوزد، احتراقی که در درون ایجاد می‌شود، انرژی کمتری صرف می‌کند. همچنین همه‌ی این فعل و انفعالات در یک محل اتفاق میفتد و نتیجه هم به صرفه‌تر است و هم انرژی بیشتری تولید می‌کند. موتورهای دیزل شمع ندارند و آنها هوا را مکش میکنند سپس آنرا متراکم میکنند و سوخت را به داخل محفظه احتراق تزریق میکنند و گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب سوخت در یک موتور دیزل میشود.

سپس پيستون در سيلندر به سمت بالا مي‌رود و گازهاي حاصل از مجله خبری دیزل مرکزی را از اگزوز خارج مي‌کند و اين چرخه مجددا تکرار مي‌شود. با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت، سوپاپ تخلیه باز می‌شود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه می‌دهد سیلندر را ترک کند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت می‌کند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر می‌راند.

  • این میزان فشرده‌سازی حرارت بسیار بالایی حدوداً پانصد درجه سانتی‌گراد تولید می‌کند در این زمان سوخت دیزل (گازوئیل) داخل سیلندر اسپری شده و ازآنجایی‌که حرارت داخل سیلندر بسیار بالا است، ترکیب هوا و سوخت منفجر می‌شود.
  • در انتهای زمان تراکم در حالیکه هر دو سوپاپ همچنان بسته‌اند و پیستون به نقطه مرگ بالا می‌رسد مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به درون هوا فشرده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می‌شود و ذرات سوخت در اثر این درجه حرارت زیاد محترق می‌گردند.
  • گروه دایون توسط شرکتهای تابعه خود کامیون های سنگین ، کامیون های سبک ، موتور سیکلت و موتور را در سه پایگاه یونچنگ ، ​​چنگدو و شیان تولید می کند .
  • دیزل بوی نامطبوعی هم دارد به همین دلیل است که بسیاری از پمپ های گازوئیل با مواد مختلفی پوشانده می شوند.
  • ضریب تراکم کم و وجود شمع الکتریکی، باعث شده است تا موتورهای بنزینی راحت تر استارت بخورند و روشن شوند.

در تمام موتور های دیزلی این چهار مرحله به صورت دقیق انجام می شود، فقط این امکان وجود دارد که در برخی مرحله به مرحله باشد و در برخی باهم و یک جا صورت گیرد. خودروهای سواری دیزلی در بسیاری از کشورهای جهان چندان پراستفاده نیستند ولی با بهتر شدن طراحی خودروهای سواری دیزلی در سال‌های اخیر، با اقبال بیشتر خریداران مواجه شده‌اند. هوندا قبلا اعلام کرده که از سال ۲۰۲۲ فقط خودروهای برقی در بازار اروپا می‌فروشد و از همین امروز، به دنبال برقی‌سازی همه محصولاتش در سراسر جهان است. به همین منظور، تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۴۰ درصد از فروش هوندا سهم خودروهای تمام برقی یا سلول سوختی خواهد بود و تا سال ۲۰۴۰ به ۸۰ درصد می‌رسد و سرانجام در سال ۲۰۵۰ همه خودروهای هوندا برقی می‌شوند. این خودروساز ژاپنی قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ محصولات کربن خنثی را در کارخانه‌هایی با آلایندگی صفر تولید کند. به همین دلیل، تمرکز خود را معطوف به تولید پیشرانه‌های دوستدار محیط زیست و همین طور اصلاح زنجیره تامین از مواد ۱۰۰ درصد با دوام و پایدار می‌کند.

http://digitalmags.ir