شیر کروی چیست؟ معرفی، مشخصات و انواع شیر کروی-پتروسا | kasrasaran

شیر کروی چیست؟ معرفی، مشخصات و انواع شیر کروی-پتروسا | kasrasaran

همچنین ممکن است در برخی مدل ها با چرخش های زیاد محور، مسیر عبور جریان به تدریج باز شود تا جریان تنظیم شده تری از ولو عبور نظر او اینجاست نماید. اگرچه گاهی اوقات از یک پلاگ (مغزی) به عنوان عنصر آب بندی استفاده می شود، اما نباید این موارد را با پلاگ ولو هایی که با یک چهارم دور باز و بسته می شوند ( یا شیرهای توپی) اشتباه گرفت. شیر کروی یا شیر بشقابی (Globe Valve) یکی از پرکاربردترین شیرهای صنعتی می باشد. شیری است با حرکت خطی که اساسا برای شروع، توقف و بیشتر برای کنترل جریان، مورد استفاده قرار می گیرد. نام آن نیز برگرفته از شکل ظاهری بدنه آن که شبیه یک کره است می باشد و با شیرهای توپی متفاوت می‌باشند. طراحی شیرهای Wye Pattern Globe، جایگزینی برای افت فشار بالا است که ذاتی شیرهای گلوب است.

  • شیر کروی سه راهی متداول‌ترین نوع به شمار می‌رود که دارای دیافراگمی Z شکل می‌باشد.
  • استفاده از Hand Wheel ها توانسته است تا حدودی این مشکل را حل کند اما گاهی به علت کم بودن فضا و زیاد بودن زمان باز و بسته کردن شیر، این راه حل در موارد معدودی استفاده می شود.
  • همچنین شیر کروی (شیر گلاب ، شیر گلوب ، شیر بشقابی، شیر بشقابی کروی)نوع TEE یا Zدر سیستم هایی که افت فشار مهم نیست و نیار به بستن مسیر وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در شکل بالا اجزای مختلف شیر کروی نظیر بدنه، بونت، استم، نشیمنگاه، دیسک و … مشخص شده است.
  • با وجود اینکه شیرهای کروی جدید از جنس کروی تولید نمی شوند، اما همچنان کاربرد قدیمی خود را حفظ کرده و به نام شیر کروی، شیر بشقابی یا گلوب ولو شناخته می شود.
  • گلوب ولوها، معمولا در سیستم های نیازمند آب بندی کامل مورد استفاده قرار می گیرند.

دیسک شیرهای بشقابی در 3 نوع دیسک توپی، دیسک سوزنی و دیسک ترکیبی تقسیم می شود. شیرهای کروی مانند دیگر شیرآلات از قطعات متفاوتی با عملکردهای مختلفی ساخته شده است که در ادامه به معرفی هریک از این اجزای تشکیل‌دهنده می‌پردازیم. در تصویر زیر دیاگرام شیرهای کروی، نحوه عملکرد آن‌ها و هم‌چنین جهت حرکت جریان را مشاهده می‌کنید. برای کلاس‌های فشار پایین‌تر، تراز توسط یک مهره قفل دیسک بلند حفظ می‌شود. برای فشارهای بالاتر هادی‌های دیسک در داخل بدنه شیر ریخته‌گری می‌شوند.

انواع کلاس شیر کروی

در شیرهای بشقابی سه راهی، 3 مسیر جریان وجود دارد که امکان طراحی این شیرها به صورت چهار راهی هم وجود دارد. یکی از تفاوت های شیرهای کروی اتوماتیک با شیرهای رزوه ای، این است که استم های مدل اتوماتیک، نرم تر هستند. یکسری از شیر های سوزنی که نیاز به بازکردن شیر در آن مدل نباشد مدل بونت جوشی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درپوش

درواقع سیال از لحظه ورود به شیر تا لحظه خروج از آن، 180 درجه تغییر زاویه می دهد. اگر شما هم دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره شیر کروی و انواع آن کسب کنید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در اکثر موارد به صورت آببندی فلز به فلز ساخته می‌شوند در حقیقت دیسک و حلقه آب‌بند فولادی می‌باشند.

شیر کروی با دیسک توپی شکل (Ball Disc Globe Valve):

در شیرهای بزرگتر نیرویی که برای باز و بسته کردن شیر تحت فشار بر روی اِستم اعمال می‌شود، باید بسیار زیاد باشد. شیر کروی تا سایز NPS 48 (DN 1200) نیز تولید شده و استفاده می‌شود. این مقاله مروری بر گلوب ولو ها یا شیرهای پروانه ای ، شامل نکات طراحی، کاربردها و ملاحظات انتخاب آنها را ارائه می دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد محصولات مرتبط ، با مشاورین و کارشناسان پادمیرا صنعت دایان تماس حاصل فرمایید.