در هنگام انجام این فرآیند در داخل موتور دیزل چهار زمانه، فقط سوپاپ اگزوز باز است و در پایان، دریچه اگزوز بسته می شود و دریچه ورودی برای مکش هوای تازه باز می شود. بنابراین احتراق در داخل موتور آغاز می شود و گازهای با فشار بالا به داخل سیلندر پاشیده می شود و مطابق شکل، پیستون را به سمت پایین ( به سمت حرکت می دهد. بیشترین موتورهای دیزل در جاده ها شهرها و برروی مولد های برق دیزل ژنراتور استفاده میشود. وقتی در هوای زیر صفر قصد رانندگی با چنین خودرویی را داشته باشید، گازوئیل مانند ژله ای می شود و مشکلات زیادی به خصوص هنگام استارت زدن خودرو ایجاد می کند.
- موتورهای دیزلی برای شروع به ترکیب سوخت و هوا و مقدار زیادی گرما نیاز دارند.
- در ابتدا سوخت وارد موتور شده و سپس به وسیله پیستون بالا رفته و فشرده می شود و سپس سوخت به وسیله جرقه شمع منفجر شده و قدرت ایجاد شده از انفجار پیستون را به حرکت در می آورد .
- استفاده گسترده آن ها در لوکوموتیوها، تجهیزات ساختمانی، خودرو، و تعداد بیشماری از کاربردهای صنعتی است.
- بنابراین احتراق در داخل موتور آغاز می شود و گازهای با فشار بالا به داخل سیلندر پاشیده می شود و مطابق شکل، پیستون را به سمت پایین ( به سمت حرکت می دهد.
اگر انژکتور نقصی داشته باشد، ممکن است نتواند به همین راحتی ریز احتراق را اسپری کند. این ممکن است در اثر مسدود شدن کیفیت سوخت پایین در انژکتورها یا رسوبات گوگرد ایجاد شود. اگر دریچه ها یا فاصله شیرها صحیح نباشد ، این امر باعث ایجاد مشکلات احتراق در محفظه می شود و منجر به ایجاد دود سیاه می شود.
افزودنیها و بازدارندههای پیشنهادی برای بهبود تعمیر و نگهداری موتورهای دیزل
از دمایی مشخص، ترموستات شروع به باز شدن کرده و در یک آستانه، کاملاً باز میگردد. با باز شدن ترموستات، سیال خنک کننده وارد رادیاتور شده و بخشی از حرارت موتور را به محیط منتقل میکند. عدم ترکیب درست آب و ضدیخ، از آببندی خارج شدن واتر پمپ، باز ماندن ترموستات، گرفتگی رادیاتور، وجود ترک در سرسیلندر و مخلوط شده آب و روغن و … همه و همه از عیوب متداولی هستند که در سیستم خنک کاری یک موتور دیزل، ممکن است حادث شوند. آموزش بهره بردار برای پایش وضعیت دمای موتور، استفاده از دماسنجهای لیزری برای سنجش دمای قسمتهای مختلف مدار و …، از جمله روشهای معمول برای شناسایی سریع عیوب در این سیستم محسوب میشوند.
مقاله پیشنهادی : هزینه گواهینامه رانندگی در سال جدید چقدر است ؟
شما باید با مجله خبری دیزل مرکزیشناسان فنی شرکت بینش ابتکار تماس حاصل فرمایید تا نگاهی به آن بیندازند. بیشتر وسایل نقلیه جادهای امروزی مانند کامیونها، اتوبوسها، کشتیها، قطارهای مسافتهای طولانی، ژنراتور های برقی سیار بزرگ، و بیشتر وسایل نقلیه معدنی و کشاورزی ، دارای موتورهای دیزلی میباشند. اما در برخی کشورها به دلیل سنگین بودن، پر سر و صدا بودن، و داشتن مشخصات عملکردی که شتابگیری را سخت میکند، به اندازه وسایل نقلیه مسافربری محبوب نیستند. موتورهای دیزل مدرن پیشرفت بسیاری کرده اند و با سیستم تزریق مستقیم توربو در خودروهای امروزی، متوجه تفاوت بین موتورهای گازوئیلی و دیزل شدن سخت است.
در ادامه به توضیح مختصری در مورد هر یک از اجزای موتور دیزل می پردازیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بده باشد و با موتور دیزل اشنا شده باشید. اما موتور های بنزینی اگر تنظیم موتور و اصلاح اکتانات نداشته باشند در فشار بالا دچار انفجار میشوند. همچنین آلایندگی تولید شده بنزین نسبت به سوخت گازوئیل به شدت بیشتر بوده و از این جهت سوخت بنزینی را کثیف تر از گازوئیلی می شناسند . آنها با موتور های بنزینی , احتراق خارجی هم امتحان کردند اما نتیجه ای به شدت منفی را دریافت کردند . وزن بسیار بالای تانک های آلمانی نیازمند این بود که قدرتی بسیار زیاد آن را به حرکت درآورد .