سیستم سوخت رسانی موتور دیزلی | centraldiesel

اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر می‌شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می‌گردد. این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا می‌گردد. سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده می‌شود که در نتیجه آن سوخت شعله‌ور می‌شود. آنچه برخی سازندگان در نظر دارند استفاده از بیشترین تعداد قطعات تکراری و ماژولار در مکانیک خودروهای دیزل و مکانیک بنزین به منظور صرفه جویی در هزینه ها، بهبود قیمت و افزایش انعطاف پذیری است. ولوو با خانواده موتورهای جدید Drive-E مکانیکی طراحی کرده است که پیچیدگی را با استفاده از یک رویکرد ماژولار و فشرده کاهش می دهد. ۱۰٫سوخت دیزل دارای خواص روان کنندگی بیشتری نسبت به بنزین است .

  • البته تنها تفاوت بین موتور های دیزلی و موتور های بنزینی دلایل مکانیکی نیست، بلکه از لحاظ سوخت مصرفی شان نیز متفاوت هستند.
  • عنوان موتورهای دیزل که به نام موتورهای اشتعال بر اثر فشار بالا نیز شناخته می شوند، از نام دکتر رودلف دیزل اقتباس گشته که در حدود سال 1893 در آلمان اختراع آن را به ثبت رسانید.
  • موتورهای دیزلی بر اساس نحوه ی کار بر دو دسته ی موتورهای چهار زمانه و موتورهای دو زمانه تقسیم می شوند.
  • این موتورها فقط هوا را فشرده می کنند و سوخت را فشرده نمی کنند و هنگامی که سوخت دیزل به محفظه احتراق تزریق می شود، خود به خود احتراق می یابد.
  • یعنی دما به حدی بالا می رود که می تواند باعث اشتعال سوخت دیزل شود.

همچنین در این سامانه امکان وجود فیلتر سوخت و جداکننده آب از سوخت وجود دارد که مانع از آسیب رساندن سوخت بی کیفیت به موتور دیزل می‌شود. یا بر حسب تعداد سیلندر یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به فقط یک نوع Vشکل است. این دو قطعه با دقت بالا و بدون داشتن وسیله آبندی کننده ای مانند رینگ، فشار سوخت را تا 1000بار یا بیشتر افزایش میدهند. بنابراین لازم است سوختی که به مدارات خصوصاً فشار قوی وارد میگردد عاری از هرگونه مواد جامد و شناور و خالص باشد. در غیر این صورت جداره داخلی بارل و سطح خارجی پلانجر به سرعت خش برداشته و از قدرت تراکم پمپ میکاهد.

http://digitalmags.ir

به همین علت در مجله خبری دیزل مرکزیهای بنزینی با کمی فشرده‌سازی و تراکم و سپس جرقه شمع شاهد انفجار هستیم. اما در موتورهای دیزلی، هوا باید به قدری فشرده و در نتیجه گرم شود که با پاشش گازوییل، انفجار اتفاق بیفتد. از این رو ضریب تراکم در موتورهای بنزینی قدیمی تا به امروز در حدود ۷.۵ تا ۱۳ بوده که در برخی از پیشرانه‌های خاص به حوالی ۱۴ نیز می‌رسد که البته به شکل تجاری از این پیشرانه‌ها استفاده نمی‌شود.

سر موتورهای استفاده شده

بنابراین احتراق در داخل موتور آغاز می شود و گازهای با فشار بالا به داخل سیلندر پاشیده می شود و مطابق شکل، پیستون را به سمت پایین ( به سمت حرکت می دهد. در این سیستم، قطعات موتور تحت حالت فشار روغن کاری میشوند تا موتور عملکرد روان تری داشته باشد. طرز کار سیستم بدین نحو است که روغن مورد نیاز برای روانکاری موتور در مخزن روغن ذخیره میشوند و سپس توسط پمپ روغن، روغن از فیلتر عبور می کند و موتور را روغن کاری میکند. با تمام توضیحات داده شده می توان گفت که قدرت موتور بنزینی در برابر موتور های دیزلی بسیار کم بوده و در بسیاری از شرایط حتی نمی توان آن ها را مقایسه کرد .

چرخه و پروسه کار موتور دیزل چهار زمانه

به‌خصوص اگر قرار باشد که مسافت‌های طولانی را دست‌تنها رانندگی کنید. اما چرا و چطور؟ در ادامه درباره سازوکار کروز، اجزا، مزایا و معایبش خواهید خواند. این سیستم که در واقع مانع از قفل ماندن چرخ‌ها پس از ترمز‌گیری‌ می‌شود یک سیستم ترمز‌ پیشرفته است و به راننده این امکان را می‌دهد که در عین فشار شدید پدال ترمز، کنترل خودرو را به راحتی در دست داشته باشد. خطری که همواره در رانندگی احساس می‌شد، قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمز‌گیری‌های شدید و همچنین در شرایط لغزندگی جاده بود.

موتورهای دیزلی و بنزینی چه تفاوت هایی دارند؟