موتور های ملخی , موتور های به شدت قوی و کشنده اولین هواپیمای آلمانی را می توان از بهترین نمونه های استفاده از موتور دیزل نام برد . بنز به دلیل اولین استفاده کننده عمده از موتور دیزل در جهان به عنوان بهترین در میان رقبا شناخته می شود . استفاده از این خودرو ها دراروپا بیشتر از امریکا و خاورمیانه است، این مقدار به حدی است که در اروپا پنجاه درصد خودرو هایی که به فروش می رسد از نوع دیزلی می باشد. البته با ورود خودرو های برقی ظاهرا در آینده این سهم به آن ها اختصاص پیدا می کند. با رفع شدن این مشکلات این امکان ایجاد شد تا از سوخت های دیزلی در صنعت خودرو سازی نیز استفاده شود و کمپانی های بزرگی مثل مرسدس بنز به سراغ استفاده از صنعت دیزل رفتند.
- دیزل همیشه به این فکر میکرد که این مباحث کامل نیستند و به همین خاطر به این فکر افتاد تا پیشرانهای متفاوت و کامل را بسازد که مشکلات نسخه قبلی خود را نداشته باشد و در عین حال، بازدهی بیشتری هم داشته باشد.
- در این پیشرانه ها عمل احتراق صورت نمیگیرد بلکه در اثر تراکم بسیار بالا مخلوط سوخت و هوا بدون جرقه زدن متراکم می شوند.
- ديگر فرق ماشين ديزلي با بنزيني اين است که موتورهاي ديزلي دور بالايي ندارند و به نسبت موتورهاي بنزيني، قدرت کمتري در واحد اسب بخار توليد ميکنند، بنابراين ماشينهاي اسپرت کمي وجود دارند که از موتور ديزلي استفاده کنند.
- برای سالهای طولانی خودروهای دیزلی بهترین انتخاب رانندگان از نظر مصرف سوخت اقتصادی و مالیات کمتر بود.
- آنها با موتور های بنزینی , احتراق خارجی هم امتحان کردند اما نتیجه ای به شدت منفی را دریافت کردند .
- معمولا مسافت طی شده توسط خودروهای دیزلی بیشتر از خودروهای بنزینی است به این دلیل که خودروهای دیزلی نیازی به شمع ندارد بنابراین فشرده سازی سوخت بیشتر انجام میشود.
فرق ماشين ديزلي با بنزيني در اين است که موتور ديزل داراي بدنهاي سنگينتر و قدرتمندتر است و براي احتراق سوخت، نيازي به جرقه ندارد و با ايجاد فشار بالا، اين کار را انجام ميدهد. فشار زیاد گازهای منبسط شده (به علت احتراق) پیستون را به طرف پایین و تا نقطه مرگ پایین میراند. حرکت پیستون از طریق شاتون به میللنگ منتقل میشود و موجب گردش میللنگ میگردد. در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد میرسد و فشار داخل سیلندر تا حدود ۸۰ اتمسفر افزایش مییابد. موتور خودروهای دیزلی با موتور ماشینهایی که با بنزین کار میکنند، به هم دیگر شبیه هستند و تنها در برخی از موارد با هم متفاوتند. پیشرانههای دیزلی مصرف انرژی کمتری دارند و در عوض، نیروی بیشتری هم تولید میکنند.
مزایای موتور بنزینی
در ابتدا سوخت وارد موتور شده و سپس به وسیله پیستون بالا رفته و فشرده می شود و سپس سوخت به وسیله جرقه شمع منفجر شده و قدرت ایجاد شده از انفجار پیستون را به حرکت در می آورد . اما در موتور های دیزلی روند کار بسیار فرق می کند ( بالا تر توضی داده ایم ) . در این مورد هزینه نگهداری موتور های دیزلی بیشتر است که آن هم به این دلیل است که هزینه مصرف روغن موتور و قطعات آن گران است؛ جدا از این موضوع ارزش یک ماشین دست دوم که دارای سوخت دیزلی باشد بیشتر از ماشین دست دوم بنزینی است، این در حالی است که عمر ماشین های بنزینی بیشتر است. تحقیقات نشان داده است که قیمت بالاتر خودروهای دیزلی به طور میانگین در شش تا یازده سال استفاده، به دلیل مصرف سوخت کمتر جبران میشود. بنابراین اگر از خودرویتان در مسافتهای طولانی استفاده میکنید اصلا نباید نگران قیمت بالاتر خودروی دیزلی به نسبت بنزینی باشید.
تاریخچه ماشین های دیزلی
این شرکت با حمایت و تجربه هلدینگ آریا اورست ماشین تاسیس و شرکت کرمان دیزل بوتیا از سهامداران عمده آن میباشد. بعد از تغییرات اعمال شده بر روی قیمت گازوئیل و تغییر آن نمی توان رویه دقیقی برای تغییرات و مقایسه کلی قیمتها داشت. این مورد به این دلیل است که زنجیره های هیدروژن و کربنی که این سوختها را تشکیل میدهند، در گازوئیل طولانی تر و سنگین تر هستند که ۱۷ درصد از این اتم ها بیشتر از بنزین است. هر چه سيلندرهاي موتور بيشتر باشند، احتراق سوخت در زمانهاي نزديکتر به هم اتفاق ميافتد و عملکرد موتور نرمتر ميشود و قدرت موتور بالاتر ميرود و البته ساختار موتور پيچيدهتر ميشود.
ارتباط با خودروبانک
مثلا مجله خبری دیزل مرکزیهای مسافربری با باک سوخت 50 لیتری می تواند بیش از 1000 کیلومتر را طی کنند. یعنی شخصی که به سفر می رود می تواند بیشترین لذت را از سفر به جای زمان گذاشتن جهت سوخت گیری در پمپ بنزین ها صرف کند. هر دو ماشين ديزلي و بنزيني داراي موتور احتراق داخلي هستند که انرژي شيميايي موجود در سوخت را به انرژي مکانيکي تبديل ميکند.