تاریخ انتشار 29 مرداد 1403 ساعت 11:00
بر اساس مطالعه جدید دفتر فناوری وسایل نقلیه وزارت انرژی ایالات متحده، هزینه تولید باتری خودروهای الکتریکی بین سال های 2008 تا 2023 به میزان 90 درصد کاهش خواهد یافت. به طور طبیعی، این به خودروسازان کمک می کند تا فاصله قیمتی بین خودروهای الکتریکی و مدل های مجهز به موتور احتراق داخلی را کاهش دهند.
عامل اصلی در تولید خودروهای برقی
بر اساس آخرین گزارش Automotive، یکی از مهمترین عوامل در تولید خودروهای الکتریکی، اندازه، وزن و هزینه بسته باتری است. خوشبختانه هزینه ساخت باتری در دهه های گذشته به دلیل پیشرفت در فناوری های مرتبط، ترکیبات شیمیایی جدید، فرآیندهای جدید تولید و افزایش قابل توجه حجم تولید کاهش یافته است.
به گفته وزارت انرژی، هزینه یک بسته باتری لیتیوم یونی از 1415 دلار به ازای هر کیلووات ساعت در سال 2008 به 139 دلار در هر کیلووات ساعت در سال 2023 کاهش یافته است. اگر تورم در 15 سال گذشته در نظر گرفته شود، قیمت اصلی خواهد بود. برابر با 1000 دلار در شرایط فعلی، این هنوز کاهش قابل توجهی است. این کاهش قیمت ها به ویژه بین سال های 2009 و 2013 اتفاق افتاد.
خودروهای برقی ارزان تر می شوند
برآوردهای DOE برای خودروهای سبک با حجم تولید سالانه حداقل 100000 دستگاه است. به عنوان مثال، باتری 81 کیلووات ساعتی تسلا مدل Y اگر در سال 2008 تولید می شد، حدود 114615 دلار قیمت داشت. در حالی که در سال 2023 قیمت کامل این باتری 11259 دلار است.
خودروسازان انتظار دارند که هزینه های تولید باتری در سال های آینده کاهش یابد. در نتیجه تولید خودروهای برقی با قیمت کمتر امکان پذیر خواهد بود. بر اساس مطالعه انجام شده توسط شرکت تحلیل بازار گارتنر، تولید خودروهای الکتریکی تا سال 2027 ارزان تر از خودروهای احتراق داخلی (بنزینی و دیزلی) خواهد بود. بسیاری از شرکت ها همچنین انتظار داشتند که قیمت خودروهای برقی و خودروهای درون سوز برابر با پایان دهه جاری
صرفه جویی برای مصرف کنندگان
هزینههای تولید پایینتر و قیمتهای اولیه پایینتر به معنای صرفهجویی قابلتوجهی برای خریداران خودروهای الکتریکی است، بهویژه زمانی که سایر هزینههای مالکیت در نظر گرفته شود. بر اساس مطالعه اخیر J.D. Power، کل هزینه مالکیت خودروهای الکتریکی در یک دوره پنج ساله کمتر از خودروهای احتراق داخلی در 48 ایالت از 50 ایالت ایالات متحده است. با این حال، باید دید که آیا کاهش جهانی در پذیرش خودروهای الکتریکی تأثیر منفی بر تولید آنها و کاهش هزینه های تولید باتری خواهد داشت یا خیر.
منبع: https://akharinkhodro.ir/car-news/foreign-car/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%9B-%DA%A9%D8%A7%D9%87/