تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی + مزایا ، معایب و کاربرد هرکدام | centraldiesel
انتشار: خرداد 26، 1403
بروزرسانی: 01 اردیبهشت 1404

تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی + مزایا ، معایب و کاربرد هرکدام | centraldiesel

سپس پيستون در سيلندر به سمت بالا مي رود و گازهاي حاصل از مجله خبری دیزل مرکزی را از اگزوز خارج مي کند و اين چرخه مجددا تکرار مي شود. با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت، سوپاپ تخلیه باز می شود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه می دهد سیلندر را ترک کند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت می کند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر می راند.

  • این شرکت با حمایت و تجربه هلدینگ آریا اورست ماشین تاسیس و شرکت کرمان دیزل بوتیا از سهامداران عمده آن میباشد.
  • همانطور که همراه بودید، در ابتدای مقاله تعریفی از هر دو موتور داشتیم و کاربردهای هر یک از آن ها نیز ذکر شد.
  • هر دو موتور احتراق داخلی هستند که انرژی شیمیایی را از سوخت به انرژی مکانیکی منتقل می کنند که باعث حرکت پیستون ها در سیلندرها می شود.
  • در تمام موتور های دیزلی این چهار مرحله به صورت دقیق انجام می شود، فقط این امکان وجود دارد که در برخی مرحله به مرحله باشد و در برخی باهم و یک جا صورت گیرد.
  • رابرت بوش در این سالها تولید پمپ های انژکتور (سوخت پاش) را آغاز کرد.

در این گونه پیشرانه ها عمل انفجار صورت نمی گیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه زدن متراکم می شوند و دور اصلی این پیشرانه ها بر خلاف موتورهای بنزین سوز ۱۰۰۰ دور در دقیقه محسوب می گردند. درست است که قیمت خودروی دیزلی به دلیل سنگین تر و مقاوم تر بودن موتور از خودروی بنزینی بیشتر است ولی مصرف سوخت پایین تر موتور دیزلی در درازمدت این اختلاف قیمت را توجیه می کند. از نقاط قوت موتورهای دیزلی این است که از آنجایی که سوخت در داخل سیلندرها می سوزد، احتراقی که در درون ایجاد می شود، انرژی کمتری صرف می کند. همچنین همه ی این فعل و انفعالات در یک محل اتفاق میفتد و نتیجه هم به صرفه تر است و هم انرژی بیشتری تولید می کند. موتورهای دیزل شمع ندارند و آنها هوا را مکش میکنند سپس آنرا متراکم میکنند و سوخت را به داخل محفظه احتراق تزریق میکنند و گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب سوخت در یک موتور دیزل میشود.

ایمنی بالاتر موتورهای دیزلی از بنزینی

خودروهای دیزلی از نوع موتورهای احتراقی درون سوز هستند و این به آن معناست که ابتدا سوخت وارد سیلندرها و یا به عبارتی دیگر بخش اصلی موتور شده و پس از فعل و انفعالات شیمیایی، شروع به سوختن و تولید انرژی مکانیکی می کند. سپس این انرژی به انتهای پیستون ها که به میل لنگ متصل است، می رود و بعد باعث به وجود آمدن حرکتی به صورت رفت و برگشتی می شود که در نهایت باعث به وجود آمدن حرکات دورانی و چرخشی در میل لنگ می گردد. همین حرکات میل لنگ هم به واسطه وجود دیگر مکانیزم ها، به چرخ ها منتقل شده و در نهایت، ماشین شروع به حرکت می کند. طیف وسیعی از خودروها و ماشین آلات، قدرت خود را از موتور دیزلی دریافت می کنند. البته این سوخت در کامیون های سنگین موجب کندی حرکت آن در بزرگراه می شود، اما به حرکت قایق ها، اتوبوس های مدرسه، اتوبوس های شهری، قطارها، جرثقیل، ماشین آلات کشاورزی، خودروهای امدادی و ژنراتورها کمک می کند.

انواع موتورهای دیزلی

در تمام موتور های دیزلی این چهار مرحله به صورت دقیق انجام می شود، فقط این امکان وجود دارد که در برخی مرحله به مرحله باشد و در برخی باهم و یک جا صورت گیرد. خودروهای سواری دیزلی در بسیاری از کشورهای جهان چندان پراستفاده نیستند ولی با بهتر شدن طراحی خودروهای سواری دیزلی در سال های اخیر، با اقبال بیشتر خریداران مواجه شده اند. هوندا قبلا اعلام کرده که از سال ۲۰۲۲ فقط خودروهای برقی در بازار اروپا می فروشد و از همین امروز، به دنبال برقی سازی همه محصولاتش در سراسر جهان است. به همین منظور، تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۴۰ درصد از فروش هوندا سهم خودروهای تمام برقی یا سلول سوختی خواهد بود و تا سال ۲۰۴۰ به ۸۰ درصد می رسد و سرانجام در سال ۲۰۵۰ همه خودروهای هوندا برقی می شوند. این خودروساز ژاپنی قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ محصولات کربن خنثی را در کارخانه هایی با آلایندگی صفر تولید کند. به همین دلیل، تمرکز خود را معطوف به تولید پیشرانه های دوستدار محیط زیست و همین طور اصلاح زنجیره تامین از مواد ۱۰۰ درصد با دوام و پایدار می کند.

در ابتدا پس از اختراع موتورهای دیزلی از آن ها در زمینه های پمپاژ آب، راندن قایق های مسافربری و باری، تولید برق و تولید قدرت برای رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده میشد. این موتورها دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهار زمانه بودند. از آنجایی که فقط هوا در تراکم موتور دیزل دخیل است، می توان نسبت تراکم خوبی را بدون خطر اشتعال به دست آورد. در یک موتور بنزینی، چنین نسبت تراکم بالایی بدون انفجار امکان پذیر نیست. این بدان معنی است که از نظر مکانیکی هر دو موتور دیزلی و بنزینی معماری مشترکی دارند و می توان در خطوط مونتاژ یکسانی تولید شوند.

http://digitalmags.ir