تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی + مزایا ، معایب و کاربرد هرکدام | centraldiesel

با این حال، یک موتور گازسوز هوا و سوخت را قبل از تزریق به سیلندر مخلوط می کند. یکی از تفاوت های موتورهای دیزلی و بنزینی این است که موتورهای دیزلی با فشرده سازی هوا کار می کنند و موتورهای بنزینی با جرقه تولید شده توسط شمع، کار می کند. بین طرز کار موتورهای دیزلی با موتورهای بنزینی تفاوت زیادی وجود دارد ولی اساس کار هر دو موتور یکی است، به این صورت که انفجار درون سیلندر، پیستون را به حرکت در می آورد و باعث گردش میل لنگ می شود. در فاز سوم، موتورهای دیزلی به دلیل دما و فشار بالایی که در انتهای تراکم درون آن‌ها به وجود می‌آید، احتراق به صورت خودبه‌خود انجام می‌شود. در واقع در موتورهای دیزلی شمع هیچ استفاده‌ای در سوخت دیزل ندارد زیرا نیازی به روشن کردن سوخت دیزل ندارد در عوض شمع جرقه‌زنی فقط می‌تواند محفظه احتراق را گرم نگه دارد.

http://digitalmags.ir

انژکتور در موتور های دیزل از اجزای بسیار پیچیده ای تشکیل شده است و موضوع تحقیق بسیاری از آزمایشات بزرگ بوده است . سوزن انژکتور بایستی قادر باشد تا دما و فشار داخلی سیلندر را تحمل کرده و سوخت را به قطرات ریز مبدل کند. گردابی کردن قطرات در داخل سیلندر که باعث پخش متناسب آنها می شود ، نیز یک چالش است . یکی از تفاوتهای بزرگ بین موتور های دیزلی و بنزینی در فرآیند تزریق سوخت است .

کاربرد در صنایع[ویرایش]

مانند مجله خبری دیزل مرکزی، سوخت گازوئیل با چندین افزودنی مخلوط می‌شود تا ویژگی‌های عملکرد را تنظیم کند. با این حال، برخلاف بنزین، دو مسئله اصلی در مورد افزودنی‌ها در سوخت دیزل وجود دارد. اولین مورد تمیز نگه داشتن نازل انژکتور و دوم جلوگیری از ژل شدن در هوای سرد زمانی که دما به زیر یک نقطه خاص می‌رسد. 1- تولید گشتاور بالاتر؛ به دلیل نسبت تراکم بالاتر، موتور دیزل می تواند گشتاور بیشتری تولید کند.

  • ۳٫سوخت های سنگین مانند دیزل (گازوئیل) دارای رتبه ساتان بالاتر و اکتان پایین تر هستند در نتیجه باعث افزایش تمایل برای احتراق خود به خودی و به طور کامل در سیلندر هستند .
  • در نتيجه تقطير نفت خام فرآورده هاي مختلفي حاصل مي شود، از بنزين هواپيما با عدد اوكتان بالا ، تا قير كه در راه سازي و عايق كاري بامها به كار مي رود.
  • در صورتي كه بخواهيد لوله اي را باز كنيد ، يا اتصالي را كه نشتي دارد سفت كنيد بايد دقت كنيد كه لوله نتابد يا چين نخورد .
  • کار فیلتر سوخت برای حذف آلاینده ها از سیستم سوخت قبل از رسیدن به انژکتورهای دیزل یا پمپ سوخت دیزل است.
انژکتورها سیستم‌هایی هستند که تزریق کردن سوخت به سیلندر را هماهنگ می‌کنند. سوخت دیزل حاوی اجزای غیرفرار بیشتری نسبت به بنزین است و محدوده جوش بالاتری دارد (بین 160 درجه سانتیگراد تا 371 درجه سانتیگراد). بنابراین، این نوع سوخت باید پاشیده شود و نمی‌توان آن را در هوا تبخیر کرد.

کاهش مصرف سوخت موتور دیزل سنگین در احتراق اشتعال تراکمی با واکنش پذیری کنترل شده با افزودن گاز مصنوعی

موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی سنگین ‌تر بوده و باعث می‌شود در خودروهای اسپرت این مورد نامطلوب باشد، چرا که ماشین بازان و اسپرت سواران دوست دارند حرکت های سریع و دور زدن های متفاوتی را با ماشین تجربه کنند. در فاز مکش، هوا از طریق دریچه ورودی به داخل سیلندر کشیده می شود. در مرحله تراکم، دریچه ورودی بسته می شود و هوا با سوخت فشرده یا متراکم می شود.

فرق موتور دیزلی و بنزینی چیست ؟