تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی + مزایا ، معایب و کاربرد هرکدام | centraldiesel

مجله خبری دیزل مرکزی نردم به خرید اتومبیل های دیزل روز به روز افزایش می یابد و البته روز به روز به کیفیت اتومبیل های دیزل افزوده می شود. آلمان ها دو گام موثر در جهت اثبات توانایی ها و ظرفیت های فوق العاده موتورهای دیزل برداشته اند. یکی از این گام ها توسط مرسدس بنز برداشته شده و کمی محتاطانه است ولی گام دوم که متعلق به آئودی است، تا دلتان بخواهد جسورانه است.

http://digitalmags.irهمچنین این قطعه با توجه به سیستم خنک کاری از یک طرف و همچنین گرمای ناشی از احتراق از طرف دیگر مستعد تاب برداشتن می باشد. به علاوه تعداد تعمیرکار متخصص موتور دیزلی کمتر از موتور بنزینی است. هر چند تجربه نشان داده است که موتورهای دیزلی به نسبت موتورهای بنزینی مقاوم‌تر ساخته می‌شوند و دیر به دیرتر دچار خرابی می‌شوند. تفاوت موتور دیزلی و بنزینی در گشتاور، میزان مصرف سوخت، میزان آلایندگی زیست‌محیطی و قیمت خرید و تعمیرات، از نکات مهمی است که باید قبل از انتخاب خودرو به آن دقت کنید.

سامانه سوخت رسانی سامانه سوخت شامل پمپ تزریق سوخت، پمپ بالابر، انژکتورها و تمام لوله‌های سوخت است. همچنین در این سامانه امکان وجود فیلتر سوخت و جداکننده آب از سوخت وجود دارد که مانع از آسیب رساندن سوخت بی کیفیت به موتور دیزل می‌شود. موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال ۱۹۲۵ به بازار عرضه شدند. اما در سال ۱۹۳۰ موتورهای دیزل قابل اطمینان که به خوبی طراحی شده‌بودند و چند سیلندر و سریع نیز بودند به بازار عرضه شد. لیکن از آن تاریخ تاکنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نموده‌است که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم.

  • در موتور های دیزلی در هنگام سرما بهتر است از هیتر ها یا گرمکن های مخصوص گرم کردن گازوئیل استفاده شود ، زیرا احتمال یخ زدن سوخت در زمستان و روشن نشدن موتور وجود دارد.
  • تسمه تایم یا زنجیر تایمینگ برای اتصال میل لنگ و چرخش میل بادامک با یک زاویه خاص است که در جلوی موتور قرار دارد.
  • موتور برق ­های دیزلی به خاطر نوع سوخت و روش اشتعال آن سر و صدای بیشتری به نسبت موتور برق­ های بنزینی دارند؛ لذا مهندسان برای کاهش این اصوات، راهکارهایی ارائه کردند.
  • آبادیس از سال 1385 فعالیت خود را در زمینه فن آوری اطلاعات آغاز کرد.
  • گردش آب از درون لوله‌های تعبیه شده در جداره محفظه افترکولر، هوای خارج شده از توربوشارژ خنک می‌کند و موجب افزایش چگالی هوا و در نتیجه افزایش راندمان دیزل می‌شود.

فاز آخر تخلیه از طریق اگزوز است که در آن مخلوط هوا و سوخت مصرف شده از طریق دریچه خروجی باز شده از سیلندر خارج می شود تا یک چرخه جدید شروع شود. دیگر فرق ماشین دیزلی با بنزینی این است که موتورهای دیزلی دور بالایی ندارند و به نسبت موتورهای بنزینی، قدرت کمتری در واحد اسب بخار تولید می‌کنند، بنابراین ماشین‌های اسپرت کمی وجود دارند که از موتور دیزلی استفاده کنند. بدین معنا که سوخت به هنگام ورود به موتور با هوا مخلوط می‌شود و در درون سیلندرها فشرده می‌شود. سپس مخلوط سوخت و هوا مشتعل می‌شود و پیستون را حرکت می‌دهد و باعث چرخش میل‌لنگ می‌شود. سپس پیستون در سیلندر به سمت بالا می‌رود و گازهای حاصل از احتراق را از اگزوز خارج می‌کند و این چرخه مجددا تکرار می‌شود. با این حال، یک موتور گازسوز هوا و سوخت را قبل از تزریق به سیلندر مخلوط می کند.

چرا موتورهای دیزلی مصرف بسیار کمتری نسبت به بنزین دارند؟

سپس با ورود هوا به داخل سیلندر، سوپاپ هوا نیز بسته شده و هیچ منفی برای خروج هوا وجود نخواهد داشت. در واقع واژه «دیزل» از نام رودولف دیزل مخترع نامدار آلمانی برگرفته شده است که ایده ساخت نوعی پیشرانه در سال 1986 در ذهنش شکل گرفت و توانست به این ایده در سال 1982 جامه عمل بپوشاند. در واقع او موفق به ساخت موتوری شد که امروزه به نام او یعنی دیزل معروف است. البته او، خود نقشی در این نام‌گذاری نداشت بلکه شاگردان و دوستدارانش این نام را به احترام وی روی چنین موتورهایی گذاشتند.

معایب خودروهای دیزلی