هر چند طراحی جدید موتورهای دیزلی باعث شده است که خودروهای سواری کمصداتر و با آلایندگی کمتر روانه بازار شوند که در نزد خریداران محبوبیت زیادی کسب کردهاند. میزان تولید حرارت یک موتور بنزینی حدوداً 25 درصد و میزان حرارت تولید شده توسط یک موتور دیزلی حدوداً 39 درصد است. جالب است بدانید که این موتورها برای حمل کالاهایی در مسافت های طولانی بسیار کاربردی و مهم هستند، اما برای همه افراد بهترین گزینه انتخابی نیست.
موتور های بنزیی :
ديگر تنها مجله خبری دیزل مرکزی بنزيني، بهترين گزينه براي خودروهاي سواري نيست و با پيشرفتهايي که در موتور ديزلي انجام شده است، خودروهاي ديزلي خصوصا براي شاسيبلند و پيکاپها رقيبي جدي براي خودروهاي بنزيني براي رانندگي درونشهري هستند. دانستن فرق ماشين ديزلي با بنزيني به شما براي انتخاب مناسبترين خودرو براي خريدي موفق، کمک ميکند. همچنین همیشه حجم ورودی هوا در موتورهای دیزلی ثابت است و تنها از طریق یک دریچه وارد میشود و این در حالی است که در خودروهایی که با بنزین کار میکنند، با توجه به وضعیت گاز، حجم هوایی که وارد سیلندر میشود، متفاوت است. در طول بحران بزرگ نفت در دهه 1970، کمپانی های خودروساز اروپایی شروع به تبلیغات تجاری در خصوص استفاده از موتورهای دیزلی به عنوان جایگزینی برای موتورهای بنزینی کردند. افرادی که از موتورهای دیزلی استفاده کردند، با مشاهده صدای زیاد و و پوشیده شدن خودرویشان با دود سیاه، از آن ناامید شدند؛ ساطع شدن همین دود از این موتورها است که موجب ایجاد مه در شهرهای بزرگ میشود.
انواع موتور های دیزلی
به صورت کلی، هر دو موتور آلایندگی مختص خود را دارند و هر دو نوع سوخت، اثرات مخرب بر لایه ازون و محیط زیست به همراه دارند. اما به عنوان یک تفاوت، موتور دیزلی به خاطر نوع سوخت خود ، که گازوئیل است، آلایندگی بیشتری دارد؛ چرا که دوده های نسوخته و بوی بسیار بدی تولید می کند که برای سلامتی ضرر زیادی دارد. همچنین به خاطر پروسه انفجار و تراکم بسیار بالا در داخل سیلندر، این موتورهای آلودگی صوتی زیادی نسبت به موتور بنزینی، ایجاد می کنند.
- یکی از تفاوتهای بزرگ بین موتور های دیزلی و بنزینی در فرآیند تزربق سوخت است .
- هر دو ماشین دیزلی و بنزینی دارای موتور احتراق داخلی هستند که انرژی شیمیایی موجود در سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند.
- در حقیقت موتور دیزل و موتور بنزین هر دو از نسل موتورهای درونسوز هستند که هر دو فرایند مکانیکی دارند و تنها تفاوت آنها در قسمت انفجار است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
- این بدان معنی است که از نظر مکانیکی هر دو موتور دیزلی و بنزینی معماری مشترکی دارند و می توان در خطوط مونتاژ یکسانی تولید شوند.
- پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایینترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت میکند در این زمان سوپاپ تخلیه بستهاست و سوپاپ هوا باز است.
- سیستم کارکرد هواپیما ها و در کل موتور های صنعت هواپیمایی به شدت ا موتور های زمینی و دریایی متفاوت است .
از بهترين خودروهاي سواري، پيکاپ و شاسيبلند با موتور ديزلي در بازار امريکا در سال 2020 ميتوان Chevrolet’s Colorado، Jeep Wrangler، Range Rover Td6 و Mazda CX-5 را نام برد. در طراحيهاي جديد موتورهاي ديزلي امکان استفاده از سوخت بيوديزل نيز وجود دارد که از منابع غيرنفتي مانند روغن سرخکردني يا نباتي ساخته ميشود. بيوديزل ميتواند با ديزل معمولي ترکيب شود و بدين صورت در مصرف سوختهاي فسيلي صرفهجويي ميکند.
علت آلایندگی بیشتر موتور دیزل نوع سوخت آن است، این موتور دودههای نسوختهای تولید میکند که برای سلامتی ضرر دارند. علاوه بر آلایندگی بیشتر، به دلیل همان فشردهسازی و انفجار در موتورهای دیزلی که دمایی تا حدود 500 درجه سانتیگراد تولید میکند سروصدای این موتورها از نوع بنزینی بیشتر است. موتور دیزل به دلیل استفاده از سوخت دیزل مثل گازوئیل دارای بخارهای کمتری است و این بخارها نسبت به بنزین که بسیار شعلهور است کمتر چنین حالتی دارند همچنین سوخت دیزل نسبت به بنزین کمتر فرار است.