تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی + مزایا ، معایب و کاربرد هرکدام | centraldiesel

موتور های دیزلی بیشتر اوقات مطابق چرخه های ۲ زمانه یا ۴ زمانه طراحی شوند ، در اصل این موتور ها جایگزین مناسب و کار آمد برای موتور های بخار هستند. در موتور های دیزلی در هنگام سرما بهتر است از هیتر ها یا گرمکن های مخصوص گرم کردن گازوئیل استفاده شود ، زیرا احتمال یخ زدن سوخت در زمستان و روشن نشدن موتور وجود دارد. هوا که از طریق فشرده سازی گرم شده است، سوخت را مشتعل کرده و پیستون را مجبور به پایین آمدن می‌کند. دیزل حاوی مواد افزودنی کمتری نسبت به بنزین بوده و در نتیجه گازهای گلخانه‌ای کمتری آزاد می‌کند.

  • موتور دیزلی دارای بهترین راندمان حرارتی است یعنی هنگام کار نسبت به موتور بنزینی و گازی گرمای موتور را بهتر دفع می‌کند.
  • علت اهمیت زیاد این موضوع این است که فرسایش زیاد رینگ موتور باعث فشار تراکم پایین تر می شود.
  • در نظر داشته باشید که ماشین آلات سنگین مانند اتوبوس، تراکتور و… برای حرکت نیاز به سوخت دیزل دارند.
  • اما در سال ۱۹۳۰ موتورهای دیزل قابل اطمینان که به خوبی طراحی شده‌بودند و چند سیلندر و سریع نیز بودند به بازار عرضه شد.
  • این فشرده سازی بالا باعث می‌شود که درجه حرارت هوا افزایش یابد سپس سوخت مستقیم به هوای فشرده شده در محفظه احتراق وارد می‌شود.
  • در واقع هنگامی‌که سوخت متراکم می‌شود، شمع تک پلاتینه می‌تواند در یک جهت جرقه بزند.

پمپ انژکتور کارش این است تا سوخت را به قطرات کوچکتر تبدیل کند و به محفظه احتراق ارسال کند ، گرمای بالای هوای فشرده شده باعث میشود تا بخار سوخت در سرتاسر محفظه احتراق ایجاد شود. این موتورها سنگین، کم سرعت، دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهارزمانه بودند. در هنگام بررسی و مقایسه دستگاه ها باید از پارامترهای ثابت و استانداردی استفاده کنیم.

گشتاور این مدل به بیش از ۷۰۰ نیوتن متر می رسد که این امر شتاب ثانویه ای بهتر از یک پورشه را به دنبال دارد. به دنبال کسب این موفقیت مرسدس بنز بر آن شده تا همین مجله خبری دیزل مرکزی را بر روی مرسدس بنز SL نصب کند. گازوئیل به مراتب سنگین تر از بنزین است ( در حدود ۵/۱ برابر ) بنابراین برای محترق شدن به مقداربیشتری هوا نیاز دارد.

توان و بازده در موتور دیزل

در موتورهای دیزلی برخلاف موتورهای بنزینی از شمع استفاده نمی ­شود و حرارت هوای فشرده شده، به صورت خودبه­ خودی سوخت را مشتعل می­ کند. در صورتی که در موتورهای بنزینی از کاربراتور استفاده شود، در آن هوا و سوخت قبل از ورود هوا به سیلندر مخلوط می شوند. در سیستم های انژکتوری نیز تزریق سوخت درست قبل از مکش و خارج از سیلندر انجام می شود. در این حالت، در یک موتور بنزینی، تمام سوخت در طول کورس مکش وارد سیلندر شده و سپس متراکم می شود.

دیزل

محور پمپ انژکتور توسط چرخ دنده با استفاده از چرخ دنده های تایمینگ موتور به گردش در می آید. پمپ انژکتور (پمپی با لوله های فلزی که جریان سوخت را به انژکتورها می رساند). امروزه بیشترین ژنراتورهای دنیا که مصارف غیر خانگی دارند متکی به موتوهای دیزل هستند. قدرت این موتورها در حجم مشابه با ژنراتورهای گازی بسیار بیشتر است. قدرت این موتورها در زیر دریایی ها به گونه ای است که تا عمق 3 هزار متری بدون هیچ گونه مشکلی توانایی کار را دارند. اگرچه در گذشته و در جنگ جهانی دوم در هواپیما ها از این موتور ها استفاده گسترده ای شد اما به دلیل اختلاف فشار در سطح های بالا در حال حاضر در صنعت هواپیمایی استفاده از آن منسوخ شده است.

http://digitalmags.ir