
بروزرسانی: 28 خرداد 1404
بهمن دیزل | centraldiesel
گشتاور است که باعث حرکت خودرو مي شود و فرق ماشين ديزلي با بنزيني در اين است که موتور ديزل با داشتن گشتاور بالا براي جابجايي بارهاي سنگين استفاده مي شود. جالب است بدانید موتور دیزلی در تانک ها هم استفاده می شوند و به دلیل قدرت بسیار زیاد می توانند تانک هایی با وزن بیش از ۴۰ تن را با سرعتی در حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت جابجا کنند. موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال ۱۹۲۵ به بازار عرضه شدند. اما در سال ۱۹۳۰ موتورهای دیزل قابل اطمینان که به خوبی طراحی شده بودند و چند سیلندر و سریع نیز بودند به بازار عرضه شد. لیکن از آن تاریخ تاکنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نموده است که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم.
خودروهای دیزلی چگونه کار می کنند؟
نحوه چینش و پیکربندی سیلندرها نیز در عملکرد موتور و میزان صدا و لرزش آن موثر هستند و تمامی موارد بالا شامل هر دو موتور دیزل و بنزینی می شود. خیلی ساده بگوییم، ماشین هایی که دیزلی هستند بر خلاف ماشین هایی که بنزینی اند، برای سوخت نیاز به جرقه ندارند و در عوض این کار را به وسیله فعل و انفعالات شیمیایی و هوای فشرده شده به همراه فشار و دمای معین انجام می دهند . با سلام و تشکر زیر عکس رادلف دیزل خط دوم جمله متوجه شد موتورهای بخار و دیزلی از کارائی گمتر برخور دار هستند .
مجله خبری دیزل مرکزی های تک سیلندر که معمولا برای توان های پایین مورد استفاده قرار می گیرد که ساختاری ساده تر و ابعاد کوچکتری را دارا می باشند. از لحاظ آلایندگی و انتشار گازهای مضر برای محیط زیست، موتورهای دیزلی سهم بیشتری در این آلودگی دارند و گازهای کربن دی اکسید، اکسیدهای نیتروژن ، سولفات ها و … آزاد می کند. البته طی چند سال اخیر در اروپا تحقیقات فراوانی بر روی این مسأله انجام شده است و در حال حاضر پیشرفت های زیادی در زمینه انتشار گازها از سوی موتورهای دیزلی صورت گرفته است. بنابراین اگر قصد دارید مسافت زیادی را با خودرو طی کنید، بهتر است هزینه بیشتری بپردازید و خودرو دیزلی تهیه کنید ولی اگر بیشتر استفاده شما از خودرو برای مسافت های کوتاه و داخل شهری است، خودروی بنزینی بهتر جوابگوی نیاز شما خواهد بود. شرکت ایران خودرو یکی از بزرگترین و مجهزترین شرکت های خودروسازی ایران است که از سال 1341 تاسیس شد و با تولیدات خودروهای فرانسوی رسماً وارد بازار ایران شد و توانست با مونتاژ و تولید قطعات اتومبیل های خارجی به تعداد خودروهای تولید داخل در ایران بیافزاید.
http://digitalmags.irموتور دیزل نیز یک موتور درون سوز است؛ اما تفاوت هایی با موتور بنزینی دارد. در این موتور ابتدا هوا وارد سیلندر شده و به وسیله پیستون فشرده می شود؛ اما میزان فشرده سازی پیستون در موتور دیزل 15 تا 25 برابر بیشتر از موتور بنزینی است. این میزان فشرده سازی حرارت بسیار بالایی حدوداً پانصد درجه سانتی گراد تولید می کند در این زمان سوخت دیزل (گازوئیل) داخل سیلندر اسپری شده و ازآنجایی که حرارت داخل سیلندر بسیار بالا است، ترکیب هوا و سوخت منفجر می شود. با توجه به صحبت های گفته شده در بالا به این نتیجه رسیدیم که هر دو خودرو های بنزینی و دیزلی از نوع احتراق داخلی هستند و انرژی شیمیایی خود را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند.
مقایسه موتورهای دیزلی و بنزینی از نظر آلایندگی محیط زیست و هوا
فرق میان این دو در این است موتور های دیزلی دارای بدنه سنگین تر و قوی تری هستند که احتیاجی به جرقه ندارند و توسط فشار بالا این کار را انجام می دهند؛ علاوه بر این موضوع در خودرو های دیزلی هزینه سوخت بسیار کم تر است که این مورد برای کسانی که تردد زیادی دارند گزینه مناسبی است. همچنین در موتورهای دیزلی، نسبت تراکم حجم محفظه احتراق بسیار بیشتر از موتورهای بنزینی است. این عدد در پیشرانه های دیزلی 20 به 1 است و این در حالیست که در پیشرانه های بنزینی، همین نسبت 9 به 1 است. این اعداد نشان می دهند که در ماشین هایی که دیزلی هستند، هوا در حد زیادی متراکم می شود و در نتیجه، فشار زیاد شده و دمای هوا به قدری بالا می رود که گازوئیل مشتعل می شود. حتماً بسیاری از خودروهای سنگین مثل کامیون ها، اتوبوس ها، تراکتورها، بولدوزرها و غیره را مشاهده کردید که مجهز به موتورهای دیزل هستند، علت این امر قدرت بالاتر موتورهای دیزلی است. در حقیقت موتورهای دیزلی برای کارهای سنگین و آهسته و موتورهای بنزینی برای کارهای سبک و سریع مناسب تر هستند.
- در ابتدا دانه های روغنی گیاهی را به عنوان سوخت برای اختراعش در نظر گرفته بود.
- یعنی شخصی که به سفر می رود می تواند بیشترین لذت را از سفر به جای زمان گذاشتن جهت سوخت گیری در پمپ بنزین ها صرف کند.
- این فرایند در خودروهای بنزینی منجر به چرخش چرخ ها و حرکت آن و در تجهیزات صنعتی و کشاورزی باعث به گردش درآمدن شفت، تیغه ها، فنرها و غیره می شود.
- خودروهای دیزلی در کنار ماشین هایی که با بنزین کار می کنند، امروزه به یکی از پرطرفدارترین انواع اتومبیل های معمول و پر مصرف در سطح جهان تبدیل شده اند.
- تزریق سوخت به داخل سیلندر با مقدار مناسب، خود به تنهایی عمل دشواری است؛ به همین دلیل در برخی از موتورهای دیزلی از سوپاپ های مخصوص و محفظه های پیش از احتراق یا سیستم های دیگر برای گردش هوا در محفظه احتراق استفاده می کنند یا به روش های دیگر، کل روند احتراق را بهبود می بخشند.