بررسی موتور سیکلت Yamaha MT-09 Y-AMT (2024).

بررسی موتورسیکلت یاماها MT-09 Y-AMT (2024)

تاریخ انتشار 22 مهر 1403 ساعت 11:00


بررسی موتور سیکلت Yamaha MT-09 Y-AMT (2024).

اولین موتورسیکلت تمام اتوماتیک یاماها، با سیستم جدید Y-AMT که بر روی MT-09 قابل توجه نصب شده است، نشان می دهد که چقدر این سیستم می تواند در دوچرخه های اسپرت موثر باشد و واقعاً خوب کار می کند.

یاماها آخرین تولید کننده موتورسیکلت است که سیستم های انتقال اتوماتیک را ارائه می دهد و اولین مدل آن که ترکیبی از سیستم جدید Y-AMT با MT-09 است، یک دوچرخه اسپرت کامل است. این سیستم با دو حالت تمام اتوماتیک و حالت دستی بدون کلاچ عملکرد خوبی دارد و به نظر می رسد نقش مهمی در آینده یاماها داشته باشد.

بررسی موتور سیکلت Yamaha MT-09 Y-AMT (2024).

بررسی طراحی

این موتورسیکلت طراحی خشن و جذابی دارد، اما اینجا همه چیز به پیشرانه است. با شرکت هایی مانند BMW و KTM که روی گزینه های خودکار خود کار می کنند، یاماها مشتاق بود اولین قدم را بردارد و خود را از گیربکس DCT اثبات شده هوندا متمایز کند. گیربکس DCT هوندا در موتورسیکلت های بزرگ تور، ماجراجویی و شهری مورد توجه قرار گرفته است، اما یاماها با انتخاب MT-09 برای معرفی سیستم جدید خود نشان داده است که می تواند روی دوچرخه های اسپرت نیز کار کند. این سیستم ساده اما موثر است.

بررسی موتور سیکلت Yamaha MT-09 Y-AMT (2024).

موتورها کلاچ را فعال می کنند و گیربکس توسط یک سیستم الکترونیکی هوشمند کنترل می شود. این سیستم توسط یک سوئیچ انتخاب حالت در دسته سمت راست و یک سوئیچ دنده سبک و سنگین در دسته چپ برای تعویض دستی کنترل می شود که جایگزین اهرم کلاچ سنتی و تعویض پا ​​می شود. دو حالت اتوماتیک D و D+ وجود دارد که استفاده آسان و مناسب برای سواری در شهر است، اما حالت دستی MT به شما این امکان را می دهد که از پویایی MT-09 نهایت استفاده را ببرید و حتی سوارکاران باتجربه نیز از این ویژگی لذت خواهند برد.

بررسی موتور سیکلت Yamaha MT-09 Y-AMT (2024).

وضعیت نشستن خود را بررسی کنید

از آنجایی که موتور پایه تغییر چندانی نکرده است، ممکن است فکر کنید که نسخه Y-AMT تفاوت چندانی ایجاد نمی کند و اغلب این تغییر را انجام می دهد. وضعیت صندلی و ارگونومی آن مانند MT-09 2024 است و همانطور که انتظار دارید متعادل و اسپرت است. اما بدون گیربکس دستی، در موقعیت متفاوتی قرار خواهید گرفت. بنابراین، مگر اینکه با سرعت بالا رانندگی کنید، به ندرت نیاز به روشن کردن موتور دارید. علاوه بر این، نسخه Y-AMT مانند MT-09 استاندارد یک موتورسیکلت شهری و اسپرت است، با این تفاوت که فاقد گلگیر و پنل بدنه است. اما در بین موتورسیکلت های شهری مانند نسخه استاندارد MT-09 و نسخه جدید SP این مدل یکی از بهترین هاست.

بررسی قابلیت اجرا

اضافه شدن سیستم Y-AMT تاثیر مثبت بیشتری بر قابلیت استفاده MT-09 از آنچه فکر می کنید دارد. انتخاب سریع و آسان حالت های انتقال (از طریق دکمه MT/AT روی فرمان سمت راست) به شما امکان می دهد بسته به نوع رانندگی انتخاب های مختلفی داشته باشید. هنگام رانندگی در جاده های پر پیچ و خم، ما معمولاً از حالت دستی MT استفاده می کردیم که همچنان با پنج حالت مختلف موتور هماهنگ بود. اما در شهر یا جاده های دو طرفه، حالت D یا D+ به شما این امکان را می دهد که کاملا فراموش کنید که باید دنده را عوض کنید. در غیر این صورت، موتور پایه استاندارد MT-09 است که به طور کلی ساده، راحت، سرگرم کننده و بسیار شهر پسند است و تقریباً هر نیازی را برآورده می کند.

بررسی عملکرد فنی

از آنجایی که نسخه Y-AMT اساساً مشابه MT-09 با سیستم Y-AMT است، عملکرد نسخه اتوماتیک از نظر تئوری مشابه با نسخه دستی است. موتور سه سیلندر 890 سی سی و 119 اسب بخار یکی از بهترین ها در موتورسواری است، با قدرت متوسط ​​قوی، صدای عمیق و بیس دار و قدرت خروجی بالا هیجان انگیز است.

گیربکس اتوماتیک جدید نیاز به عادت کردن دارد. حالت پیش فرض D به خوبی کار می کند. فقط موتور را روشن کنید، یک دنده را انتخاب کنید و مانند یک اسکوتر شروع به حرکت کنید و موتور به طور خودکار با توجه به سرعت و بار گاز دنده را تغییر می دهد. در حالت D+، موتور دنده‌ها را طولانی‌تر نگه می‌دارد، اما در حالت‌های تمام اتوماتیک، زمان‌بندی تعویض دنده همیشه عالی نیست و در ترمز شدید، دقتی را که با تعویض دستی به دست می‌آورید، نخواهید داشت. اینجاست که حالت دستی MT وارد می شود و سرعت و دقت یک دوچرخه ورزشی واقعی را ارائه می دهد، تا جایی که ممکن است فکر کنید تعویض کلاچ و اهرم سنتی کمی قدیمی است.

بررسی و برخورد با رهبری

در اینجا هیچ تغییر قابل توجهی نسبت به پایه MT-09 وجود ندارد، به جز کاهش سرعت موتور که قبلا ذکر شد. این تغییر در سبک ممکن است در فاصله طولانی تری رخ دهد و مطمئناً یک نتیجه منفی نیست. سواری، مانند نسخه معمولی موتور، محکم و کنترل شده است، اگرچه فاقد نرمی نسخه SP است. MT-09 همچنان سبک رانندگی اسپرت را تشویق می کند که با فرمان دقیق و میل به مانورهای سریع به خوبی پاسخ می دهد.

دوام و قابلیت اطمینان را بررسی کنید

یاماها MT-09 Y-AMT کاملاً جدید است و گیربکس اتوماتیک آن، اگرچه بخشی از سیستم ساده‌تر YCC-S یاماها در FJR1300AS گرفته شده است، اما هنوز برای مدت طولانی آزمایش نشده است. با این حال، ویژگی های اساسی آن، به ویژه موتور، ثابت شده است و MT-09 در طول تاریخ 10 ساله خود به رکورد قابل اعتمادی دست یافته است. البته همیشه احتمال بروز مشکل در فناوری جدید مانند سیستم اتوماتیک و سوئیچ های کنترلی وجود دارد، اما به غیر از آن، نگرانی خاصی نداریم.

تجهیزات و امکانات

نسخه Y-AMT تمام تجهیزات مدل پایه را دارد که همچنان به امتیاز 5 ستاره کامل خود پایبند بوده و با اضافه شدن سیستم اتوماتیک، نمایشگر و تابلوی بازبینی شده در این مدل وجود دارد. سه حالت رانندگی با دو گزینه قابل تنظیم، کیلومتر شمار شفاف TFT با اتصال بلوتوث، ABS، کنترل کشش و غیره وجود دارد. نمی توان گفت که MT-09 پایه از برخی موتورسیکلت های دیگر در این رده پایین تر است. نسخه Y-AMT همچنین مجهز به سیستم استارت بدون کلید است.

بررسی موتور سیکلت Yamaha MT-09 Y-AMT (2024).

خلاصه

یک معضل یاماها MT-09 Y-AMT وجود دارد، عمدتاً به این دلیل که مدل پایه MT-09 نیز بسیار خوب است. گیربکس اتوماتیک عالی کار می کند و باید یاماها را به دلیل اجرای بی عیب و نقص آن و ارائه آن بر روی موتورسیکلتی که مقایسه مستقیم با آن به خصوص به عنوان یک دوچرخه اسپرت آسان است، ستود.

مشکل این است که نسخه استاندارد دستی MT-09 احتمالاً انتخاب اصلی برای مخاطبان هدف خود باقی خواهد ماند. اما اگر سوارکار جوانی هستید، علاقه‌مند به فناوری هستید یا به دلایلی نمی‌توانید از گیربکس دستی استفاده کنید، این یک گزینه عالی است. همچنین احتمالاً در آینده به یک گزینه قطعی برای استفاده در موتورسیکلت‌های ورزشی مبتدی، تور و یا حتی پیست تبدیل خواهد شد.

منبع: https://akharinkhodro.ir/motorcycle-news/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA-%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%A7-mt-09-y-amt-2024/