تاریخ انتشار 14 مهر 1403 ساعت 18:00
هارلی دیویدسون وارد بخش مدرن و بسیار رقابتی موتورسیکلت های ماجراجویی شده است و به عنوان جایگزینی قابل اعتماد برای برندهای مطرح مطرح شده است.
با توجه به قوانین روزافزون و مشتری پیر، این امر اجتناب ناپذیر بود که هارلی دیویدسون در نهایت به موتورسیکلت های مدرن و چند منظوره روی آورد. این مدل جدید مجهز به سیستم خنک کننده مایع و فناوری های الکترونیکی پیشرفته اولین تلاش این شرکت است و بر اعتبار هارلی دیویدسون می افزاید که توانسته گزینه ای مناسب در این بخش پر رقابت ارائه دهد. با 150 اسب بخار قدرت، الکترونیک پیشرفته، قطعات باکیفیت و امکانات بیشتر، قابل مقایسه با بهترین BMW، Triumph و KTM است. اما از بین بردن شک و تردید در مورد “دوچرخه ماجراجویی هارلی؟” ممکن است زمان بر باشد.
بررسی طراحی
پس از نسلها دوچرخههای خنککننده هوا، نمیتوان انکار کرد که پان آمریکا حرکتی جسورانه برای هارلی دیویدسون است و باید به این شرکت آمریکایی به خاطر طراحی جسورانه دوچرخه ماجراجویی جدیدش تبریک گفت. در حالی که ویژگی های اساسی مانند موتور 150 اسب بخاری، قطعات با کیفیت بالا، الکترونیک قابل اعتماد و صفحه نمایش بزرگ TFT به خوبی ارائه شده است، هارلی پا را فراتر گذاشته و نسخه “ویژه” را اضافه کرده است که دارای سیستم تعلیق نیمه فعال هوشمندانه تنظیم شده است که سواری آن را کاهش می دهد. ارتفاع زمانی که متوقف می شود، و دارای یک پررنگ است، ممکن است مطابق با سلیقه همه نباشد.
پس از دیدن شباهت او و شخصیت «بندر» از سریال فوتوراما، دیگر نمی توانید این شباهت را فراموش کنید! نتیجه یک موتور سیکلت ماجراجویی کامل رقابتی در کلاس خود با راحتی و تطبیق پذیری بالا است. البته، این محصول ایده آل هارلی نیست، زیرا کابل ها و سیم ها آنقدر در معرض دید هستند که کنترل آن کمی دشوار است و احتمالاً دلیل قانع کننده ای برای خرید آن وجود ندارد. اما به هر حال، برای اولین بار، بسیار خوب کار می کند.
وضعیت نشستن خود را بررسی کنید
پان آمریکا یک موتور سیکلت ماجراجویی تمام قد با موقعیت نشستن مناسب برای این نوع موتورسیکلت است. این موقعیت شامل یک زین نسبتاً بلند (895 میلی متر) و باریک است که رکاب های نسبتاً کم و موقعیت صندلی صاف به جلو با دسترسی به دسته های نسبتاً بلند و عریض را ارائه می دهد. همچنین یک گلگیر جلویی بزرگ وجود دارد که می تواند به صورت دستی در دو موقعیت تنظیم شود و موقعیت بالاتر محافظت بیشتری را ارائه می دهد.
نسخه آزمایشی ما از Special همچنین به تنظیم ارتفاع تطبیقی مجهز شده بود که به لطف سیستم تعلیق الکترونیکی نیمه فعال، ارتفاع صندلی را در هنگام خاموش بودن موتور به کمتر از 800 میلی متر کاهش می دهد. این ویژگی به خصوص با توجه به تغییراتی که BMW در R1300 GS ایجاد کرده است بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. زین خود عمیق، نرم و راحت است و تفاوت های قابل توجهی با وضعیت نشستن یک سوارکار ترک دارد.
سطح کاربرد را بررسی کنید
دوچرخه های ماجراجویی طبیعتاً همه کاره ترین دوچرخه ها هستند زیرا می توان از آنها برای تورهای طولانی، جاده سواری، حمل و نقل و حتی خارج از جاده استفاده کرد و پان آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نیست. خواه فقط بخواهید سوار شوید، در اطراف شهر گشت و گذار کنید، آفرود انجام دهید یا یک سواری بزرگ انجام دهید، این دوچرخه همه این کارها را انجام می دهد. در کل نه بهتر و نه بدتر از موتورهای دیگر است. با این حال، مانند بسیاری از موتورهای این سبک، این موتور نیز تا حدودی بلند است و در سرعت های پایین ناخوشایند به نظر می رسد و می تواند کمی مشکل ساز باشد. این مشکل با وزن آن تشدید می شود. زیرا با وزن اولیه 258 کیلوگرم – قبل از اینکه مسافر یا بار اضافه کنید – از بسیاری دیگر سنگین تر است و این عوامل در کنار هم حرکت در شهر را دشوار می کند.
عملکرد فنی و ترمز
موتور کاملاً جدید Revolution Max یک تحول بزرگ برای هارلی دیویدسون پس از نسلهای متوالی V-twins با سوپرشارژر و هوا خنک است. این موتور از بسیاری جهات عملکرد تحسین برانگیزی دارد که یک دستاورد بزرگ برای طراحی کاملاً جدید و بدون ترکیب است. ارقام 150 اسب بخار و 128 نیوتن متر رقابتی هستند، تحویل نیرو و پاسخ دریچه گاز تیز و پیشرونده هستند، و در حالت های رانندگی بارانی، جاده ای و اسپرت که به راحتی می توان با استفاده از دکمه روی فرمان سمت راست آن را فعال کرد، Sportster واقعاً سرزنده و «اسپورت» است. و ترمزها نیز به همین ترتیب چشمگیر هستند، به خصوص که ترمزهای هارلی کروزر تا همین اواخر بسیار ضعیف بودند. دیسکهای دوگانه بزرگ توسط کالیپرهای شعاعی چهار پیستونی برمبو در جای خود ثابت میشوند و قدرتی برابر با بهترین در کلاس ارائه میکنند.
سواری و کنترل
شاسی جدید پان آمریکا کاملاً با پیشرانه آن مطابقت دارد که با توجه به اینکه کل موتور کاملاً جدید است، شاهکار کمی نیست. در نسخه ویژه ما، سیستم تعلیق جلو و عقب توسط سیستم نیمه فعال ژاپنی Showa اداره می شد که به این معنی است که ویژگی های ضربه بر اساس حالت رانندگی تغییر می کند. این تغییرات را احساس کنید. در حالت جاده، همه چیز صاف و راحت است، اگرچه اگر بخواهید آن را فشار دهید ممکن است کمی شلخته شود. اما در حالت اسپورت، همه چیز سخت تر می شود و هندلینگ مطمئنی را ارائه می دهد. فرمان نیز خوب است و موتور پایدار است، اگرچه پان آمریکا کمی طولانی تر و کمی شل تر از برخی رقبا احساس می کند. این احتمالاً به دلیل مرکز ثقل بالاتر آن نسبت به طراحی موتور باکسر BMW R1300 GS است.
دوام فنی و قابلیت اطمینان
این موتور نه تنها یک طراحی کاملا جدید و مبتکرانه است، بلکه توسط برندی ساخته شده است که قبلاً هرگز مشابه آن را انجام نداده است، بنابراین طبیعتاً نگرانی هایی در مورد قابلیت اطمینان وجود دارد. با این حال، در زمان نگارش این مقاله، پان آمریکا بیش از سه سال است که در بازار است و هیچ مشکل عمده ای گزارش نشده است. علاوه بر این، موتور کاملاً جدید Revolution Max فقط به پان آمریکا محدود نمی شود. هارلی همچنین از آن در Sportster S کاملاً جدید استفاده می کند که از سال 2021 بدون هیچ شکایتی در دسترس بوده است، در حالی که نسخه 975cc نیز در Nightster استفاده شده است. به طور کلی، هیچ دلیل عمده ای برای نگرانی وجود ندارد.
امکانات و تجهیزات
از آنجایی که هارلی دیویدسون تا همین اواخر به گذشته خود چسبیده است، پان آمریکا به صورت استاندارد با مجموعه ای از تجهیزات به روز عرضه می شود. علاوه بر سه حالت استاندارد رانندگی، ABS و کنترل کشش، یک صفحه نمایش رنگی TFT 6.8 اینچی با اتصال بلوتوث وجود دارد. یک نمایشگر دستی دو حالته و حتی یک دسته گرمکن و کروز کنترل نیز در این خودرو تعبیه شده است. علاوه بر این، نسخه ویژه دارای سیستم تعلیق نیمه فعال و سیستم تنظیم ارتفاع تطبیقی انتخابی است. به طور خلاصه، تقریباً هیچ چیزی کم ندارد، اگرچه نبود گزینه کروز کنترل سریع و رادار که اکنون بسیاری از رقبا دارند کمی آزاردهنده است.
خلاصه
این موتورسیکلت یک رقیب قابل اعتماد در بخش موتورسیکلت های ماجراجویی است و می تواند با برندهای معروفی مانند BMW، KTM، Triumph و سایر برندها رقابت کند. اما در عین حال که خوب است، از هیچ کدام بهتر نیست. در واقعیت، آنها احتمالاً به خوبی نیستند، کمتر محبوب هستند و ارزان تر نیستند.
تلاش هارلی برای جذب خریداران BMW GS در مواجهه با تلاش BMW برای ورود به بازار تورهای بزرگ که در آن برندهای آمریکایی مانند هارلی دیویدسون بی رقیب هستند، در واقع وضعیت معکوس را ایجاد کرده است. اگر از طرفداران سرسخت هارلی هستید، Pan America ممکن است گزینه های سنتی تر را جذب کند. با این وجود، فقدان نشان سنتی هارلی دیویدسون این خطر را ایجاد می کند که بیشتر مردم آن را به عنوان هارلی تشخیص ندهند، اگرچه ممکن است در طول زمان تغییر کند.
منبع: https://akharinkhodro.ir/motorcycle-news/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA-harley-davidson-pan-america-1250-2024/