
بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1404
بررسی موتورسیکلت Aprilia Tuono 457 2025

بیش از 20 سال است که آپریلیا مدل های خیابانی Tuono را با حجم های مختلف از 50 سی سی تا 1100 سی سی تولید می کند. اما همه این دوچرخه ها از فرمول کلاسیک مشابهی برای ساخت دوچرخه های خیابانی پیروی می کنند: یک دوچرخه ورزشی بردارید، یک دسته عریض و بلند روی آن قرار دهید، پانل ها را کوتاه کنید تا جا بیفتند، و تمام! سپس به کافه بروید.
وقتی صحبت از عملکرد یا هندلینگ به میان می آید، این موتورها همیشه عالی بوده اند، اما به سختی می توان موتوری با برند Tuono در تاریخ Aprilia پیدا کرد که احساس درستی داشته باشد یا به خوبی متناسب باشد. این وضعیت با Tuono 457 تغییر می کند. اگرچه این موتور بر اساس یک مدل اسپرت ساخته شده است، اما طراحی آن به شکلی جامع و متفاوت انجام شده است. این درایو دارای یک شاسی کاملا سفارشی است که از ابتدا برای یک درایو غیر قابل انعطاف (NICD) طراحی شده است.
مزایا و معایب
منافع
طراحی زیبا و مدرن که از دام ظاهر رترو (کلاسیک مدرن) بسیاری از رقبای خود دوری می کند و در عین حال تناسب بیشتری نسبت به سایر مدل های تونو دارد.
فریم آلومینیومی و موتور مستقیم دوقلو بسیاری از رقبا از فریم های فولادی و موتورهای تک سیلندر استفاده می کنند.
نسبت استحکام به وزن به حداکثر مجاز برای گواهینامه های شهری بین المللی می رسد.
معایب
این احتمالاً گرانتر از بسیاری از رقبای پرفروش خود است.
یک نسخه طراحی کلاسیک تر با نام تجاری موتو گوتزی در آینده معرفی خواهد شد که شاید برای برخی جذابیت بیشتری داشته باشد.

قیمت Aprilia Tuono 457 مدل 2025
آپریلیا همچنان قیمت رسمی است تونو 457 این موتور اعلام نشده است، اما این موتور از نظر فنی تقریباً مشابه یک موتور اسپرت است RS457 این نشان می دهد که قیمت آن نمی تواند بسیار کمتر از 7500 دلار (قیمت رسمی RS457) باشد. این رقم به طور قابل توجهی گران تر از بسیاری از رقبای پرفروش در بخش موتورسیکلت های زیر 500 سی سی است. مانند سرعت پیروزی 400 با قیمت شش هزار و پانصد تومان. این موتور در دو رنگ موجود است:
پیرانای قرمز با گرافیک مشکی که شبیه رنگ های مسابقه ای Avrilia است
پومای خاکستری با ترکیب رنگ های سفید، مشکی و قرمز
موتور و عملکرد
نام تونو 457 این موتور مستقیماً از حجم خارق العاده 457 سی سی موتور دوقلوی موازی آن نشأت می گیرد که دقیقاً الهام گرفته از ورزش آن است. RS457 آمده است
طراحی این موتور معمولی است: دو میل بادامک بالای سر، چهار سوپاپ در هر سیلندر و خنک کننده مایع. این موتور به طور خاص برای گواهینامه شهری طراحی شده است که در آن قدرت به 35 کیلو وات (47 اسب بخار) محدود شده است. این موتور دقیقا همان قدرت را در 9400 دور در دقیقه ارائه می دهد و حداکثر گشتاور در دور 6700 به 43.5 نیوتن متر می رسد.

طراحی موتور بر اساس همان ایده های موتورهای V4 بزرگتر مدل های 1100 سی سی است. RSV4 و Tono V4 و همچنین مدل های دو موتور 659 سی سی RS660 و تونو 660 ویژگی هایی مانند میل لنگ به صورت افقی برای کاهش ابعاد و وزن و سیستم خنک کننده داخلی که از لوله های خارجی نامناسب جلوگیری می کند در این موتور گنجانده شده است.
جزئیاتی مانند غلتک های افست، پوشش های ضد اصطکاک DLC، یاتاقان های غلتکی در پمپ آب و میل های متحرک، و سیستم روغن کاری ثبت شده برای گیربکس باعث بهبود کارایی و کاهش اصطکاک می شود. گیربکس این موتور شامل 6 دنده با کلاچ اضافی و دمپایی می باشد. البته Tuono 457 از درایو نهایی کوتاه تری در مقایسه با RS457 استفاده می کند تا شتاب بهتر را فدای حداکثر سرعت کند.
ساختار تونو 457 دقیقا کیه RS457 این بدان معناست که طراحی آن بسیار پیشرفته تر از بسیاری از موتورسیکلت های کلاس خود است.

ساختار
در حالی که رقبا معمولاً از قاب های فولادی لوله ای با طرح های محیطی یا خرپایی استفاده می کنند. Aprilia Tuono 457 این خودرو از تیرهای آلومینیومی که در اطراف سر فرمان و بالای موتور پیچ شده اند برای ایجاد یک شاسی تقریباً عالی استفاده می کند. در این طراحی خود موتور به عنوان قسمت پایینی شاسی عمل می کند. این همان ایده ای است که در مدل ها وجود دارد RS660 و تونو 660 استفاده شده است و به کاهش وزن کمک می کند.
این موتور فقط در حالت خشک وزن دارد 159 کیلوگرم و با باک پر سوخت (تا 90 درصد)، ل 175 کیلوگرم این وزن، همراه با حداکثر قدرت موتور (35 کیلو وات)، دقیقاً با محدودیت نسبت قدرت به وزن موتورسیکلت که توسط گواهینامه بین المللی A2 (0.2 کیلووات بر کیلوگرم) مجاز است مطابقت دارد.

سیستم تعلیق و ترمز
سیستم تعلیق این موتور از یک دوشاخه معکوس در جلو با قطر 41 میلی متر و یک کمک فنر در عقب تشکیل شده است که هر دو قابلیت تنظیم پیش بار را دارند اما تنظیمات میرایی آنها ثابت است. بازوی تاب از فولاد ساخته شده است.
ترمز برند اقتصادی ByBre از شرکت برمبو همراه با دیسک جلو عرضه می شود 320 میلی متر با کالیپرهای شعاعی چهار پیستون و دیسک عقب 220 میلی متر آنها با کالیپرهای تک پیستونی هستند. این سیستم مجهز است ABS از شرکت بوش همچنین امکان غیرفعال کردن ABS چرخ عقب را فراهم می کند. رینگ 17 اینچی با لاستیک 110/70 در جلو و 150/60 در پشت، مدل RS457 قرض گرفته شد

طراحی و ارگونومی
برخلاف دیگر مدل های Tuono که نسخه های ساده شده موتورسیکلت های اسپورت Aprilia هستند. تونو 457 از جلو تا عقب بدنه ای کاملا منحصر به فرد دارد و طراحی واقعی نایک شامل چراغ جلویی است که با فرمان حرکت می کند. این طراحی ظاهری یکپارچه و متعادل تر ایجاد می کند. چراغ های جلو در مدل های قدیمی تر Twino اغلب پایین تر و پیشرفته تر از حد معمول به نظر می رسند، زیرا روی بدنه (به جای فرمان) نصب می شوند. تونو 457چراغ جلو نزدیک تر به شاخک ها قرار دارد و ظاهری زیباتر و متناسب تر به موتور می دهد.
اگرچه این مدل فاقد جلوپنجره و محافظ باد موجود در سایر مدل های تونو است، مخزن سوخت و صندلی به طور خاص برای موقعیت رانندگی ایستاده طراحی شده اند و راحتی بیشتری نسبت به طرح های قرض گرفته شده از مدل های اسپرت RS ارائه می کنند.

ارتفاع صندلی باقی می ماند 800 میلی متر (به اشتراک گذاشته شده با RS457)، اما طراحی باریک تر آن، رسیدن به زمین را آسان تر می کند. جای پای راننده مانند مدل اسپرت باقی می ماند، اما فرمان طولانی تر و پهن تر، فشار کمتری به پشت و مچ وارد می کند و کنترل بیشتری نسبت به فرمان اسپرت RS457 ارائه می دهد.
لوازم جانبی اختیاری شامل صندلی راحت تر، صندلی کوتاه تر، دستگیره سرنشینان، کیف های جانبی و مخزن سوخت است.
تجهیزات
تونو 457 از فناوری های مدرنی مانند دریچه گاز الکتریکی (Ride-by-Wire) استفاده می کند که امکان استفاده از سیستم هایی مانند کنترل کشش و حالت های مختلف رانندگی را فراهم می کند. حالت های رانندگی عبارتند از:
اکو: با پاسخ تدریجی دریچه گاز و تنظیمات کنترل کشش متوسط.
ورزش: با پاسخ سریعتر دریچه گاز و کاهش کنترل کشش.
بارانی: با پاسخ نرم تر و کنترل کشش بیشتر.
کنترل کشش را می توان مستقل از حالت های رانندگی تنظیم کرد و ABS به طور پیش فرض در هر سه حالت فعال است، اما می تواند در چرخ عقب غیرفعال شود. صفحه نمایش رنگی 5 اینچی Tft و کنترل های بصری روی فرمان، همراه با اتصال بلوتوث برای سرگرمی و ناوبری مبتنی بر برنامه آپریلیا میا این یکی دیگر از مزایای این مدل است. گزینه های اختیاری عبارتند از سیستم شیفت سریع به بالا/پایین، پورت USB و سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک.

نتیجه گیری
محبوبیت این بخش از بازار به سرعت در حال افزایش است و با توجه به عملکرد موفق مدل های RS457، RS660 و Tuono 660 در تست های روزنامه نگار و مالک، انتظار داریم Tuono 457 عملکرد 5 ستاره را نیز ارائه دهد. موتور این مدل برای این کلاس نرم و قدرتمند است و هیجان رانندگی را در اوج چرخش موتور تضمین می کند. در مورد موقعیت سواری و طراحی این موتورسیکلت نیز نظرات مثبتی وجود دارد، اما انتخاب تایرهای استاندارد (OE) ایده آل نیست.
مشخصات فنی Aprilia Tuono 457 2025
حجم موتور: 457 سی سی
سیلندرها: دوقلوهای موازی
قدرت: 47 اسب بخار (35 کیلووات) در 9400 دور در دقیقه
گشتاور: 43.5 نیوتن متر در 6700 دور در دقیقه
گیربکس: 6 سرعته با کلاچ دمپایی
مخزن سوخت: 12.7 لیتر
ترمز جلو: دیسک 320 میلی متری مجهز به کالیپرهای چهار پیستونی ByBre
ترمز عقب: دیسک 220 میلی متری با کولیس تک پیستونی
وزن: 175 کیلوگرم (با باک سوخت پر)
ارتفاع صندلی: 800 میلی متر
فاصله محور: 1350 میلی متر

منبع: https://akharinkhodro.ir/motorcycle-news/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA-%D8%A2%D9%BE%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%A6%D9%88%D9%86%D9%88-457-%D9%85%D8%AF%D9%84/