بررسی طراحی MG GT; جادو برای قدرت دو!
انتشار: آبان 05، 1403
بروزرسانی: 08 فروردین 1404

بررسی طراحی MG GT; جادو برای قدرت دو!


بررسی طراحی MG GT; جادو برای قدرت دو!

محصولات جدید ام جی در چارچوب دور جدید واردات فردا موتورز به ایران می آید و ما در این مطلب نقد و بررسی طرح ام جی GT را برای شما آماده کرده ایم.

نام MG همیشه با بحران ها، سوء مدیریت ها و البته حاشیه ها همراه بوده است. چه در ایران چه خارج از ایران! یک برند انگلیسی که اولین بار در سال 1924 تاسیس شد و به عنوان یکی از تولیدکنندگان خودروهای اسپرت شناخته می شد، با تولید محصولات سبک وزن دو نفره اسپرت در دهه های 1950 و 1960، دوران طلایی را برای خود رقم زد. اما مانند بسیاری دیگر از خودروسازان برجسته انگلیسی، دچار بحران اقتصادی شد و در سال 1967 در آستانه ورشکستگی قرار گرفت. با این حال، تا سال 2005 که شرکت انگلیسی "روور" به عنوان آخرین مالک اروپایی MG، تولید خود را برای همیشه متوقف کرد، مالکیت برند MG چندین بار تغییر کرد تا اینکه در نهایت به شرکت چینی Cyke Motor تبدیل شد که در سال 2006، قادر به در اختیار گرفتن مالکیت MG.

از آن زمان تاکنون، اگرچه محصولات ام جی با سرمایه گذاری چینی تولید می شود، اما دفتر مهندسی و استودیوی طراحی آن همچنان در بیرمنگام انگلستان فعالیت می کند و به همین دلیل است که محصولات ام جی جزو معدود محصولات چینی در بازار اروپا و اروپا هستند. انگلستان نشان داده شده است و در برخی موارد موفقیت فروش قابل توجهی در این بازارها نیز داشته است.

بررسی طراحی MG GT; جادو برای قدرت دو!

اما داستان ام جی در بازار ایران شباهت زیادی به رکوردهای این برند داشت. از زمانی که مدیا موتورز برای اولین بار سدان ام جی 550 را با نام شوالیه روانه بازار کرد تا زمانی که شرکت خودروسازی آزویکو مونتاژ ام جی 360 را آغاز کرد و به دلایل مختلف نتوانست به همه تعهدات خود عمل کند، این نام در ایران با جنجال همراه بود.

اما به نظر می رسد ام جی یا شرکت های خصوصی داخلی علاقه زیادی به حضور این برند در بازار کشور دارند و همچنان به موفقیت آن امیدوار هستند. به همین دلیل فردا موتور در دور جدید واردات بار دیگر به سراغ ام جی رفته و این بار قصد دارد با عرضه محصولات مدرن و البته جذاب ام جی بار دیگر شانس این برند انگلیسی را بیازماید.

ام جی GT یکی از این محصولات جذاب در سبک اسپرت است که در کنار ام جی 5 اولین مدل های عرضه شده توسط ام جی در دور جدید واردات هستند و قیمت نهایی آن به تازگی مشخص شده است. بر همین اساس در این مقاله به بررسی سبک طراحی یکی از جذاب ترین محصولات دوره جدید واردات یعنی MGGT رفتیم تا ببینیم آیا این ظاهر جذاب می تواند موفقیت آن را در بازار ایران تضمین کند یا خیر؟

طراحی بیرونی MG GT در بدنه؛ نوار زیبایی چشم با خطوط برجسته

MG GT که در برخی بازارها با نام MG5 نیز شناخته می شود، به همراه برادر بزرگترش MG7، جزو اولین محصولات MG بودند که در زبان طراحی جدید این برند، "Hunting Pupil" یا "Hunting Pipil" نامیده می شدند. «چشم» در حقیقت این زبان طراحی روحیه و ارزش این برند را در قالب چهره ای اسپرت و جسور نشان می دهد.

بررسی طراحی MG GT; جادو برای قدرت دو!

اگرچه MGGT اخیراً آپدیت جزئی دریافت کرده است، اما بیشتر تغییرات آن مربوط به نمای عقب و فضای داخلی کابین است و در نمای جلو، تنها گرافیک و چراغ های جلوپنجره تغییراتی را به خود دیده است. اما نسخه ای که واردا موتور برای بازار ایران در نظر گرفته است همچنان از جذابیت بصری بالایی برخوردار است و چهره ای مدرن را برای یک سدان اسپرت در سگمنت C ارائه می کند.

در قسمت جلو، اولین چیزی که توجه را جلب می کند، جلوپنجره شش ضلعی بزرگ و عریض با برچسب "Digital Flaming Grille" با لوگوی بزرگ MG در وسط، گرافیک سه بعدی با خطوط به هم پیوسته همراه با خطوط باریک و زاویه تیز است. نورهایی که ظاهری خشمگین و غمگین به خود گرفته اند، ظاهری بسیار تهاجمی و ورزشی به این صحنه بخشیده اند که از نظر بصری حس یک شکارچی را به آرامی در انتظار حمله می کند.

بررسی طراحی MG GT; جادو برای قدرت دو!

علاوه بر این، قرارگیری جلوپنجره به شکل یک پنل مشکی که تا کناره های ورودی های هوای عمودی امتداد یافته بود، عرض بصری بیشتری به بدنه M GT می داد که در مدرن شدن آن موثر بود. علاوه بر این بدنه عریض، طراحی کاپوت که با زاویه تند به سمت پایین کشیده شده است، جلوه بصری یک کوپه اسپرت بسیار آیرودینامیک را در نمای جلو ایجاد می کند که بر ویژگی های اسپرت این خودرو تاکید می کند. علاوه بر این، خطوط روی کاپوت که از کناره های کاپوت تا جلوپنجره و گوشه داخلی چراغ ها امتداد دارند، جلوی MJGT را تحت تاثیر قرار داده است تا تهاجمی تر شود.

بررسی طراحی MG GT; جادو برای قدرت دو!

ورودی های هوا در طرفین سپر متصل به ورودی ذوزنقه ای شکل در مرکز به شکل حرف L در قسمت پایین سپر ضمن پرهیز از هرگونه پیچیدگی در شکل، هماهنگی کاملی با بصری دارد. مشخصات خودرو و این دیدگاه نشان از بلوغ طراحی MG GT به ویژه در مقایسه با برخی محصولات چینی عرضه شده در بازار ایران دارد که قابل رقابت با این مدل نیز هستند.

بررسی طراحی MG GT; جادو برای قدرت دو!

در نمای جانبی می بینیم که همان ویژگی های بصری نمای جلو که بدنه را اسپرت و تهاجمی تر می کرد، ادامه یافته است. اولین ویژگی خط سقف شیب دار است که به دلیل "گلخانه" بالا و سطح پایین درب عقب، بدون هیچ گونه وقفه ای در محل اتصال ستون و درب عقب، با زاویه تند به سمت ستون C امتداد می یابد. شیشه های جانبی نسبت به ظاهر بدنه، سبکی کوپه یا فست بک ایجاد کرده و ویژگی های اسپرت این نما را بیش از پیش نمایان کرده است.

نوار کرومی که از بالای شیشه های جانبی کشیده شده و تا ستون C امتداد یافته است کمی به این منظره درخشندگی می بخشد و علاوه بر ظاهر اسپرت و جسورانه بدنه، به کناره های بدنه مجلل می افزاید. به روز رسانی چهره MG GT. اما خطوط مواج و زاویه دار نمای جانبی با الگوبرداری از آناتومی بدن و نحوه حرکت یوزپلنگ، حس بصری سرزندگی را نشان می دهد که باعث پویایی بیشتر شده است.

بررسی طراحی MG GT; جادو برای قدرت دو!

با این حال، این سبک اجرای خط تا حدودی یادآور زبان طراحی قبلی مرسدس بنز است که اوج آن را می توان در محصولاتی مانند نسل اول کوپه چهار در و CLA اسپرت مشاهده کرد. اما بر خلاف مرسدس بنز که خطوط دور کمر و شانه ها باعث می شود مرکز ثقل خودرو از نظر ظاهری کمی بالاتر از حد استاندارد به نظر برسد، در MGGT، شکل قاب شیشه های جانبی و به طور دقیق تر، خط کمر در یک زاویه مخالف با خط شانه، از ستون A به سمت بالا می رود و به ستون C می رسد و باعث می شود مرکز ثقل خودرو مانند یک خودروی اسپرت سقوط کند. علاوه بر این، خط مشخصی که از چراغ عقب تا سپر و در عقب کشیده شده است، این قسمت را قدرتمندتر کرده است.

علاوه بر این، فاصله بین دو محور 2680 میلی متری خودرو که با تناسب کلی بدنه خودرو هماهنگ است، در بهبود این موضوع موثر نبود. طراحی چرخ 17 اینچی که از یک پره ستاره دار استفاده می کند، تصویر بصری شیک و سبکی با زوایای تیز ایجاد می کند و به جنبه اسپرت و پیشرو این ظاهر می افزاید. در نمای عقب، شکل تخت ستون C و ارتفاع کم شیشه عقب به همراه اسپویلر دم اردکی شکل روی صندوق عقب، ظاهر اسپرت و آوانگارد MG GT را کامل می کند.

بررسی طراحی MG GT; جادو برای قدرت دو!

همانطور که اشاره کردیم، MG GT اخیراً دستخوش یک فیس لیفت شده است که تغییرات نسبتاً عمیقی در نمای عقب آن ایجاد کرده است، استفاده از چراغ های توسعه یافته که هماهنگی بیشتری با چراغ های جلو دارند، یکی از ویژگی های آن است، اما در نسخه ای که بود. چراغ های عقب نسبتا کوچکی که در بازار ایران معرفی شده اند، تصویری مدرن از محصولات قبلی ام جی مانند MG 6GT که یکی از محصولات موفق ام جی در بازار ایران بود را نشان می دهد. ترسیم چراغ ها که شامل سه خط عمودی در هر طرف است نیز زیبا و مدرن است.

بررسی طراحی MG GT; جادو برای قدرت دو!

محل پلاک خودرو نیز در عرض تنه بدون هیچ گونه حجیمی اغراق آمیز کشیده شده است و این مانند نمای جلو به گسترده تر شدن این نمای کمک کرده است. طراحی سپر عظیم و مجموعه دیفیوزر عقب یکی از نکات مثبت طراحی بدنه MGGT است، زیرا دو چراغ شب عمودی در کناره ها قرار گرفته اند که به خوبی در خطوط روی سپر ادغام شده اند، در کنار دیفیوزر با ابعاد مناسب. . چراغ های مه شکن مانند خودروهای اسپرت، سنگ شکن به صورت عمودی در مرکز دیفیوزر قرار می گیرد که یکی از مواردی است که به پویایی نمای عقب می افزاید و آن را آوانگارد و جذاب در گوشه های دیفیوزر می کند. عناصر این دیدگاه

اما یکی از نکات مثبت در طراحی MGGT استفاده صحیح و کافی از قطعات کرومی روی هر چهره است به طوری که علاوه بر مدرن جلوه دادن خودرو به هیچ وجه به جنبه های اسپرت بدنه لطمه ای وارد نمی کند. . وضعیتی که به ندرت در طراحی محصولات چینی و البته در این بخش و رده خودرویی شاهد آن هستیم. از آنجایی که معمولا با استفاده اغراق آمیز از قطعات کرومی سعی می کنند ظاهر محصول را به روز کنند، خوشبختانه در MG GT با چنین چیزی مواجه نمی شویم.

طراحی MG GT در کابین; طراحی مدرن با الهام از کابین هواپیماهای جنگنده

یکی از نکاتی که در طراحی هر خودرو باید مورد توجه قرار گیرد که در مقالات بررسی به آن اشاره کردیم، هماهنگی و هماهنگی بین عناصر طراحی بدنه و کابین است. با قدم گذاشتن در کابین ام جی GT باید گفت که تا حد زیادی با این هارمونی مواجه می شویم. زیرا با فضایی کاملا مدرن، زیبا و اسپرت مواجه هستیم که جذابیت نمای بیرونی داخل کابین را ادامه می دهد.

بررسی طراحی MG GT; جادو برای قدرت دو!

ام جی مدعی است در طراحی کابین مدل GT از کابین جت جنگنده الگوبرداری شده است. اما با دیدن المان های مدرن و راننده محور در داشبورد و کنسول می توان ادعای ام جی را مبنی بر الگوبرداری از جت های جنگنده پذیرفت. طراحی دکمه های کنترلی روی کنسول و همچنین صفحه نمایش مرکزی به سمت راننده زاویه دارد

الگوها و بافت های سه بعدی اعمال شده بر روی داشبورد و پنل درب ها کاملا مدرن و اسپرت هستند. علاوه بر این، طراحی فرمان و دسته دنده به سبک جت جنگنده به جذابیت کابین افزوده است.

بررسی طراحی MG GT; جادو برای قدرت دو!

کیفیت متریال داشبورد نیز برای خودرویی در این سگمنت راضی کننده و قابل قبول است و در کنار این موارد، ارگونومی کابین و صندلی ها نیز مورد توجه است. اما به دلیل شیب تند سقف در عقب، فضا برای سرنشینان در این قسمت محدود است.

ارزیابی جامع

در مجموع MG GT از نظر طراحی بیرونی و داخلی خودرویی جذاب، پویا و زیبا است که توانسته ویژگی های یک خودروی اسپرت را در قالب یک محصول نسبتاً اقتصادی در بازار جهانی عرضه کند. علاوه بر این، این مدل به خوبی نشان دهنده زبان طراحی MG است که در عین حال آوانگارد و بسیار مدرن است.

علاوه بر این، یکی از ویژگی های ثابت طراحی محصولات ام جی که در مدل GT نیز قابل مشاهده است، پختگی و استانداردهایی است که در جزئیات و عناصر طراحی بدنه و فضای داخلی کابین به چشم می خورد. به عبارت دیگر، سبک طراحی اکثر محصولات ام جی، به خصوص زمانی که این برند متعلق به سایک چین بود، ویژگی منحصر به فرد خود را به خوبی حفظ کرده است و برخلاف بسیاری از محصولات چینی که از نظر ظاهری شباهت هایی به محصولات اروپایی دارند که گاهی اوقات خام هستند، بسیار ابتدایی است. ، و حس طراحی ارزان را القا می کند، اما در ام جی حداقل از نظر طراحی و سبک طراحی محصولاتش چنین چیزی را نمی بینیم. اگرچه نباید انکار کرد که MG GT تحت تأثیر روندهای فعلی طراحی است، اما این تأثیر کاملاً در سبک و سبک خود MG است و مدل GT نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بررسی طراحی MG GT; جادو برای قدرت دو!

اما موفقیت ام جی GT در ایران تنها به سبک و جذابیت آن بستگی ندارد، زیرا با توجه به سابقه این برند در بازار کشور، این محصول باید مجموعه ای کامل از ویژگی های مثبت مانند قیمت، خدمات پس از فروش و دیگران نیز چنین مواردی را ارائه می دهند. با این حال، چهره و سبک طراحی MG GT در برابر رقبای فروخته شده در ایران حرف های زیادی برای گفتن دارد که حتی محصولات ژاپنی و کره ای را نیز شامل می شود.


منبع: https://akharinkhodro.ir/article/car-design/mg-gt-design/