معمولا مسافت طی شده توسط خودروهای دیزلی بیشتر از خودروهای بنزینی است به این دلیل که خودروهای دیزلی نیازی به شمع ندارد بنابراین فشرده سازی سوخت بیشتر انجام میشود. همین باعث میشود تا موتور دیزلی سوخت بیشتری نسبت به موتور بنزینی مصرف کند. مسافت پیموده شده بهتر توسط موتور دیزل باعث میشود که هزینههای اضافی خودرو در ابتدا راحتتر پوشش داده شود، اما زمان مورد نیاز برای بازیابی این هزینه ها افزایش یافته است. برای سالهای طولانی خودروهای دیزلی بهترین انتخاب رانندگان از نظر مصرف سوخت اقتصادی و مالیات کمتر بود. ولی با بررسی آلایندگی موتورهای دیزلی، تولیدکنندگان خواهان دریافت مبلغ بیشتری برای مدلهای دیزلی شدند و موتورهای بنزینی تبدیل به خودروهای اقتصادیتری شدند. پس موتورهای دیزلی برای انجام احتراق در داخل سیلندرها به شرایط حرارتی بالایی در داخل نیاز دارند.
این میزان با بهبود کارآمدی موتورهای دیزلی ترکیب میشود و دلیل طی کردن مسافت بهتر موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی را توصیف میکند. به خاطر داشته باشید که موتورهای دیزلی به دلیل نداشتن شمع، هوا را وارد و سپس فشرده میکنند و همین موضوع موجب تزریق مستقیم سوخت درون محفظه احتراق میشود. گرمای ایجاد شده از فشردگی هوا، موجب احتراق سوخت در موتورهای دیزلی میشود. موتورهای بنزینی هوا و سوخت را قبل از ورود به داخل سیلندر مخلوط میکند که معمولا از کاربراتور استفاده میکنند اما موتورهای دیزل سوخت را مستقیم به داخل سیلندر می پاشند و گاها از ترزیق سوخت مستقیم استفاده میکنند.
موتور دیزلی چیست و چگونه کار می کند ؟
استفاده از خودروهای سواری دیزلی در اروپا بسیار بیشتر از امریکای شمالی و خاورمیانه است، به طوری که اتومبیلهای دیزلی تقریبا پنجاه درصد از فروش خودرو در اروپا را در سالهای گذشته تشکیل میدادند. هر چند در چند سال اخیر خودروهای برقی روز به روز سهم بیشتری از بازار خودرو در اروپا را از آن خود میکنند. در نهایت برتری ماشین دیزلی یا بنزینی برای شما به عوامل بسیاری همچون قدرت خرید و نحوه استفاده شما از خودرو بستگی دارد. موتور های دیزل تنها هوا را متراکم می کنند، بنابراین نسبت تراکم می تواند خیلی بالا باشد.
- خب باید بدانید به دلیل سهل انگاری رانندگان این اتفاق می افتد وگرنه آلودگی در موتور دیزل به شدت کمتر است آلاینده های تولیدی از موتور بنزینیست .
- در این گونه پیشرانهها عمل انفجار صورت نمیگیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقهزدن متراکم میشوند و دور اصلی این پیشرانهها بر خلاف موتورهای بنزین سوز ۱۰۰۰ دور در دقیقه محسوب میگردند.
- در مورد نسبت تراکم استفاده شده در موتورهای بنزینی می توان گفت که در حالت عادی بین 7 تا 10 می باشد و در خودروهای با عملکرد بالا این نسبت تراکم کمی بالاتر بوده و تا 13 می رسد.
اما در صنعت دریانوردی موتورهای کشتی های تجاری عمدتا از موتورهای بسیار بزرگ دیزلی ساخته شده است که مکانیک های این کشتی ها باید برای تعویض فقط یک زنجیر اتصال این موتور 2 ماه با حداکثر 105 مکانیک تعمیرات را انجام دهند . البته امروزه برای زیر دریایی های فوق پیشرفته از موتورهای هسته ای و درونسوز و یا موتور های عظیم برقی استفاده می شود که در این صورت نویز را تا حد بسیار زیادی از بین برده و دشمنان متوجه حضور زیر دریایی ها نمی شود . قوی ترین هلی کوتر موجود در آمریکا که توانایی حمل 8000 تن را دارد از موتور سیکل دایره ای 24 سیلند دیزلی استفاده می کند ک به صورت تاندون عمل می کند اما اکثرا ستاره ای می گویند .
بهترین قطعات اصلی گیربکس و دیفرانسیل کامیون در دنیا
مجله خبری دیزل مرکزی دیزلی برخلاف رانندگی در شهر در بزرگراه بسیار خوب عمل می کنند. اگر زمان زیادی را برای مسافرت در بزرگراه ها می گذرانید ، وسیله نقلیه دیزلی گزینه ایده آل شماست. مهمترین فرق ماشین دیزلی با بنزینی در نحوه احتراق سوخت در درون موتور است. در موتور بنزینی جرقه شمع است که باعث احتراق مخلوط سوخت و هوا میشود و این جرقه توسط یک سیستم الکتریکی در درون موتور بنزینی ایجاد میشود و در زمان مناسب این جرقه زده میشود.