بایگانی‌ها اجزای موتورهای دیزلی صفحه 4 از 4 فن آوران داده پژوه دایرة المعارف صنعت و مهندسی | centraldiesel

در این گونه پیشرانه‌ها عمل انفجار صورت نمی‌گیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه‌زدن متراکم می‌شوند و دور اصلی این پیشرانه‌ها بر خلاف موتورهای بنزین سوز ۱۰۰۰ دور در دقیقه محسوب می‌گردند. در نوعی دیگر از موتور ژنراتور دیزلی، بدنه موتور به صورت پرده دار طراحی شده که مسقتیم در ارتباط با هوای خنک است و موتور را خنک نگه میدارد. آکروید استورات در سال 1890 میلادی امتیاز ساخت موتوری را بدست آورد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم میشد و سپس به منظور جلوگیری از اشتعال، سوخت داخل هوای متراکم شده تزریق می شد، فشار این موتورها بسیار پایین بوده است. برای اشتعال سوخت از یک لامپ الکتریکی یا روش های دیگر در خارج سیلندر استفاده می شد. سوخت دیزل به این دلیل نامگذاری شد که برای کارکردن موتورهای دیزلی استفاده می شد، موتورهای دیزل به نام سوختی که در زمان اولین موتور دیزل، محصول جانبی بی فایده استخراج پارافین و نفت سفید از نفت خام بود نامگذاری نشدند. موتور دیزل نوعی موتور احتراق داخلی است که از احتراق تراکمی برای تبدیل انرژی در سوخت دیزل به انرژی مکانیکی دوار استفاده می کند.

برندهای برتر موتورهای دیزل کدامند؟

کیفیت محصولات برندهای معتبر نظیر کامینز یا پرکینز بهتر از نمونه های چینی است و البته به تبع آن قیمت بالاتری نیز دارد. در این مقاله به پاسخ سوال موتور دیزل چیست پرداختیم و با انواع موتور دیزل و نحوه کارکرد آن‌ها و هم‌چنین با کاربردهای آن در صنعت‌های مختلف آشنا شدیم. امیدواریم که به خوبی شما را راهنمایی کرده و پاسخ سوال‌هایتان را داده باشیم.

http://digitalmags.irموتور دیزل غول پیکر این لکوموتوی‌ها می‌تواند گشتاور بسیار بالایی تولید کند اما نمی‌تواند دور موتور بالایی داشته باشد تا جایی که در بعضی از نمونه‌ها حداکثر دور موتور در دقیقه حتی به 1000 هم نمی‌رسد. از سوی دیگر نمی‌توان مانند کامیون‌ها و تریلی‌ها بر روی آن گیربکس نصب کرد چرا که هیچ کلاچ و گیربکسی تحمل گشتاور عظیم تولید شده توسط این موتور‌ها را ندارد. اما علت اصلی گران‌تر بودن سوخت دیزل در برخی از کشور‌ها از جمله آمریکا مالیاتی است که از آن اخذ می‌شود. به عنوان نمونه در آمریکا دیزل به عنوان سوخت صنعتی شناخته می‌شود و به همین دلیل مالیات بالایی بر آن وضع شده تا جایی که باعث می‌شود قیمت آن از بنزین هم بالاتر باشد. در اروپا البته این مالیات اندکی کم تر است اما در نهایت قیمت سوخت دیزل و بنزین بسیار نزدیک به هم است. هزینه سوخت مصرفی موتور دیزل (گازوئیل) از بنزین ارزان تر بوده و کمتر است.

  • موتورهای دیزلی شمع ندارند، چراکه مرحله انفجار آن‌ها با تراکم بالای هوا و افزایش دمای آن اتفاق می‌افتد.
  • با فشار بالای تزریق و پودر شدن گازوییل، احتراق صورت می‌گیرد و مشخص است نمی‌توان برای این پروسه از کاربوراتور استفاده کرد چرا که کاربوراتور امکان تامین فشار لازم برای پاشش سوخت را ندارد.
  • برای بالا رفتن حرارت به قطعات مختلفی نیاز دارد که هر کدام ازین قطعات دارای وظیفه خاصی میباشند .
  • پیستون با کمک شاتون سوخت و هوا را داخل سیلندر فشرده و انباشته می سازند.
  • موتورهای دیزلی نوع دیگری از موتورهای احتراقی درون سوز هستند که در اغلب وسایل نقلیه مانند کامیون، قطار، کشتی‌‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.
هم چنان چه در بالا نیز اشاره شد، هر چه نسبت مجله خبری دیزل مرکزی بیشتر، توان تولیدی نیز بیشتر خواهد بود. در انتهای زمان اول مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به صورت پودر شده به درون هوای متراکم شده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می‌شود و ذرات سوخت محترق می‌گردد. پیستون در مسیر حرکت روبه پایین خود جلو مجاری تنفس هوای تازه را باز می‌کند. در همین حال سوپاپ تخلیه نیز بازمی‌گردد و گازهای حاصل از احتراق بوسیله هوای تازه از سیلندر خارج می‌گردند.

اجزای موتور و نقش آن‌ها در نحوه کار دیزل ژنراتور

همچنین به شما اطمینان می دهد که ژنراتور به درستی زمین یا ارت شده است ، که برای عملکرد ساختمان و ایمنی سیستم ضروری است. و اینگونه است که هزینه نگه داری و تمرین از این موتور را به شدت افزایش می دهد. اطلاع و آگاهی از معایب و مزایا یک قطعه می‌تواند موجب افزایش نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف آن گردد. همچنین این موضوع دنیای دیگری را برایتان نمایان کرده و روند انتخاب و بررسی را تسریع می‌بخشد.

اجزای اصلی یک موتور دیزل