سایر متدهای استارت موتور از تجهیزات کمکی استفاده میکنند که شامل متد ورود ناگهانی حجم زیادی هوای متراکم داخل یک موتور که آماده است تا چرخ لنگر یک موتور دیزلی را بچرخاند، میشود. تأمین جریان برق برای یک ژنراتور و استفاده از یک موتور کوچک بنزینی که بهصورت مشابهی به چرخ لنگر موتور متصل هستند هم متدهای دیگری برای روشن کردن موتور دیزلی هستند. انتخاب مناسبترین متد روشن کردن موتور دیزلی به سایز موتوری که قرار است روشن شود، به نوع مصرفکنندههای متصل به منبع قدرت و امکان قطع مصرفکنندهها در هنگام استارت زدن موتور، بستگی دارد. در انتهای زمان اول مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به صورت پودر شده به درون هوای متراکم شده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده میشود و ذرات سوخت محترق میگردد.
طرز کار سیستم بدین نحو است که روغن مورد نیاز برای روانکاری موتور در مخزن روغن ذخیره میشوند و سپس توسط پمپ روغن، روغن از فیلتر عبور می کند و موتور را روغن کاری میکند. سامانه خنککننده موتورها سامانه خنککننده برای قرار دادن موتور در بهترین دما برای کار کردن میباشد – معمولاً مخلوطی از آب مقطر و گلیکول با برخی مواد افزودنی اضافی برای جلوگیری از خوردگی قطعات موتور استفاده میشود. همچنین ممکن است یک فیلتر خنککننده در برخی موتورها و یک پمپ آب وجود داشته باشد که در واقع یک پمپ خنککننده است. پمپ خنککننده برای به حرکت درآوردن مایع خنککننده در درون موتور و همچنین از یک دستگاهی به نام رادیاتور برای خنک کردن مایع و انتقال حرارت آب به هوای اطراف استفاده میشود.
- سپس در مرحله بعدی مواد اضافه موجود در سوخت مثل خاک و آب توسط بخش جداکننده آب گرفته میشود.
- اما در برخی کشورها به دلیل سنگین بودن، پر سر و صدا بودن، و داشتن مشخصات عملکردی که شتابگیری را سخت میکند، به اندازه وسایل نقلیه مسافربری محبوب نیستند.
- این نکته لازم به ذکر است که در موتور های دیزلی برای کوپل کردن آن با ژنراتور میزان تلفات نیز باید در نظر گرفته شود، یعنی میزان بازدهی موتور ها با ارتفاع از سطح دریا و همچنین دمای محیط تحت تاثیر قرار گرفته و از راندمان موتور می کاهد.
- در حال حاضر شرکتهای زیادی مشغول تولید انواع موتور دیزل های تک سیلندر، دو سیلندر، چهار سیلندر و غیره هستند.
- در این مقاله شما را با بخش ها و اجزای موتور دیزل آشنا خواهیم کرد.ما در سایت ماه نیرو می توانیم با دیزل ژنراتور بیشتر آشنا شویم.
حرکت پیستون از طریق شاتون به میللنگ منتقل میشود و موجب گردش میللنگ میگردد. در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به 2000 درجه سانتیگراد میرسد و فشار داخل سیلندر تا حدود 80 اتمسفر افزایش مییابد. پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت میکند و در حالیکه هر دو سوپاپ بستهاند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم میگردد و نسبت تراکم به ۱۵ تا ۲۰ برابر میرسد. فشار داخل سیلندر تا حدود ۴۰ اتمسفر بالا میرود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد میرسد.
سیستم خنک کننده در اجزای موتورهای دیزل
در این مجله خبری دیزل مرکزی سوپاپ تخلیه باز شده، دوباره پیستون به سمت بالا حرکت میکند درحالیکه سوپاپ هوا بسته و سوپاپ تخلیه باز است، گازهای ناشی از انفجار سوخت دیزل خارج شده و مراحل چهارگانه موتور دیزل چهار زمانه به پایان میرسد. یکی دیگر از انواع موتور دیزل بر اساس کاربرد که می توانید در کارگاه های خود و در مصارف با انرژی متوسط تا بالا استفاده کنید. شما می توانید از این نوع موتور دیزل برای کار های صنعتی با توان حدود صد وات استفاده نمایید. نمونه های متفاوتی از موتور دیزل های دو، سه و چهار سیلندری در بازار وجود دارد که نمونه های ایرانی آن عبارت هستند از موتور دیزلی پرکینز موتور سازان تبریز و بنز آیدم. موتور دیزل در واقع به عنوان یک موتور احتراقی در نظر گرفته می شود که درون سوز است و عمر و عملکرد انواع موتور دیزل با پیشرفت تکنولوژی افزایش یافته است.
موتور دیزل چیست؟ با انواع و نحوه کار موتور های دیزلی آشنا شوید
پس هر راننده ای باید قطعات اصلی موتور دیزل را حداقل در حالت کلی بشناسد، تا اگر مشکلی پیش بیاید، احتمال بروز مشکل و منشا آن را حدس زده و تشخیص دهد. چرا که در صورت بروز مشکلات حاد، شاید کل موتور نیاز به تعویض داشته باشد. در ادامه به توضیح قسمت های مختلف موتورهای دیزلی و اجزاء آن می پرازیم.
انواع موتور برق دیزلی