اما در موتور های دیزلی روند کار بسیار فرق می کند ( بالا تر توضی داده ایم ) . پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل، تا توسعه سامانههای پیشرفته تزریق سوخت در دهه ۱۹۳۰ طول کشید. در این سالها رابرت بوش تولید انبوه پمپهای سوختپاش خود را آغاز کرد. توسعه پمپهای سوختپاش (پمپهای انژکتور) با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در خودروها مناسب بودند متعادل شد. در واقع موتورهای توربو شارژر، هوای احتراق را فشرده کرده تا موتور دارای عملکردی قوی تری باشد.
سیستم روغن کاری موتور، برای کاهش اصطکاک و سایش هایی است که در موتور به وجود می آید. گرما و حرارت موتور را کاهش میدهد، مواد اضافی را از موتور خارج می کند و رینگ و سیلندرهای پیستون را از یکدیگر جداسازی میکند. موتور دیزل 2 زمانه که استفاده از آن منسوخ شده بیشتر در موتور های زمان جنگ جهانی دوم استفاده می شد که در یک سیکل عادی تولید قدرت , 2 سیکل را انجام می دهد . درست است که کارتر روغن شاید به عنوان ظرفی برای روغن موتور استفاده شود، اما این جزء نیز نمی تواند بی دقت ساخته شود. به طور کلی این قطعات از ورق های فلزی نازک هستند، اما در برخی از خودروها با مواد فلزی ضخیم ساخته می شوند. برای این که بتوانیم صدای موتور را کاهش دهیم، از صدا خفه کن استفاده می شود.
تقسیمبندی سنگین و نیمه سنگین
به واسطه این مجله خبری دیزل مرکزی بالا، می توان امور مختلف و تخصصی را به خوبی انجام داد و از دستگاه های پرقدرت نظیر دیزل ژنراتور، کاترها، موتور پمپ ها، بتونیر و … استفاده نمود. یکی از موارد استفاده بسیار ویژه موتور تک دیزلی کار در صنعت ساخت و ساز است. استفاده به عنوان تأمین کننده انرژی کاتر آسفالت بر، کاتر بتن بر، بتونیر، کمکپتور صفحه ای، ماله پروانه و همچنین تجهیزات مربوط به حمل و نقل و راهسازی از جمله مهمترین کاربرد موتور تک دیزلی به شمار می رود.
موتورهای دو زمانه و چهار زمانه
موتورهای توان پایین دارای قدرت خروجی کمتر از 188 کیلووات یا 252 اسب بخار هستند. موتور تک دیزلی مدلی از موتورهای احتراق داخلی بوده که در آن هوا به شدت متراکم شده و دمای آن بالا میرود تا سوخت دیزل تزریق شده به سیلندر مشتعل شود، به طوریکه که احتراق و انبساط باعث تحریک پیستون میشود. در دیزل ژنراتورها تبدیل انرژی سوخت گازوئیل به انرژی الکتریکی صورت میگیرد. براساس نوع دیزل ژنراتور از توان 1 کیلووات ساعت تا 2000 کلیووات ساعت میتوان از دستگاه خروجی گرفت.
تفاوت موتور دیزل و بنزینی
به عنوان یک قاعده کلی در میان شرکتهای تولید کننده موتور، طبقهبندی موتورهای تولیدی و مقایسه جایگاه آنها با سایر شرکتهای فعـال بـه عنـوان یک ضرورت شناخته میشود. شرکت های مختلف و برندهای معتبر و اقتصادی ایرانی و خارجی اقدام به تولید و فروش موتور تک دیزلی کرده اند. در نتیجه نیازی نیست برای انجام امور نسبت به خرید موتور تک با توانی بیش از حد نیاز اقدام نمایید. در نتیجه تنوع چه در توان و چه در برند و قیمت را می توان یکی دیگر از مزایای خوب موتور تک دیزل به شمار آورد. یا بر حسب تعداد سیلندر یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به فقط یک نوع Vشکل است. یک واشر سرسیلندر بین بلوک موتور و سرسیلندر موتورهای دیزلی قرار دارد.
- البته امروزه برای زیر دریایی های فوق پیشرفته از موتورهای هسته ای و درونسوز و یا موتور های عظیم برقی استفاده می شود که در این صورت نویز را تا حد بسیار زیادی از بین برده و دشمنان متوجه حضور زیر دریایی ها نمی شود .
- درست است که کارتر روغن شاید به عنوان ظرفی برای روغن موتور استفاده شود، اما این جزء نیز نمی تواند بی دقت ساخته شود.
- اولین فرق موتور دیزل با بنزینی این است که موتورهای بنزینی هم سوخت و هم هوا را به داخل محفظه احتراق خود میبرند، اما موتورهای دیزل فقط هوا را وارد محفظه احتراق خود میکنند.
- هنگامی که قابلیت اطمینان و پایداری بسیار مهم است، ممکن است با سرعت 500 دور در دقیقه کار کنند.