موتور دیزل دو زمانه به دلیل طراحی متفاوت مراحل فوق را به جای 4 مرحله، در 2 مرحله طی میکند. به این صورت که مکش و تراکم در یک سیکل و قدرت و تخلیه در سیکل دوم انجام میشود. سیستم روغن کاری سیستم روغن کاری باعث میشود که موتور شما به نرمی کار کند و با استفاده از روغن تحت فشار برای روانکاری و کاهش اصطکاک، مانع از ساییدگی قطعات متحرک میشود. سیستم روغن دارای یک پمپ روغن و فیلترهای روغن برای جدا کردن آلودگی از روغن میباشد. به طور خلاصه، دینام از انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور ژنراتور دیزلی برای هدایت روتور و ایجاد یک میدان مغناطیسی استفاده می کند. آنها می توانند آنقدر کوچک باشند که به راحتی حمل شوند یا به اندازه ای بزرگ باشند که در زیرزمین خانه ها یا واحدهای صنعتی جای بگیرند.
از سال ۱۹۱۰ استفاده آنها در زیر دریایی ها و کشتی ها شروع شده است و استفاده در لوکوموتیو ها ، کامیون ها ، تجهیزات سنگین ، نیروگاه های تولید برق و دیزل ژنراتور ها کمی دیرتر آغاز شد. تانک هایی با وزن 2000 تن را با سرعت های حتی 60 کیلومتر بر ساهت جابه جا می کرد و این شد که استفاده از موتور های بسیار پر قدرت دیزلی در این صنعت نیز جا افتاد و تا امروز از پیشرفته ترین موتور های دیزلی رو نمایی شد . موتور دیزل 2 زمانه که استفاده از آن منسوخ شده بیشتر در موتور های زمان جنگ جهانی دوم استفاده می شد که در یک سیکل عادی تولید قدرت , 2 سیکل را انجام می دهد .
موتورهای رفت و برگشتی یا پیستونی در تراکتور
به همین دلیل تمامی موتورهای دیزل از سیستم پاشش سوخت و انژکتور بهره میبرند هر چند کنترل زمان و میزان پاشش سوخت در آنها ممکن است مکانیکی (نمونههای قدیمی) و یا الکتریکی (نمونههای امروزی) باشد اما اصل کار یکسان است. از فیزیک دوران دبیرستان به یاد داریم که هر چه گاز فشردهتر میشود دمای آن بالاتر میرود و این دقیقا اتفاقی است که در موتورهای دیزل رخ میدهد. در این موتورها به جای آنکه در مرحله مکش ترکیبی از سوخت و هوا وارد محفظه سیلندر شود، تنها هوا وارد آن میشود و این هوا در مرحله تراکم فشرده شده و در اثر فشرده شدن بسیار زیاد هوا، دمای درونی آن به شدت بالا میرود.
- این فرآیند موجب بالا رفتن دمای هوا تا حدود 500 درجه سانتی گراد میرسد.
- موتورهای پیستونی و دیزلی در تراکتور مورد استفاده قرار می گیرند در این مقاله نحوه ی عملکرد موتور دیزلی و موتورهای پیستونی یا رفت و برگشت به طور اختصار توضیح داده شده است.
- غبار گازوئیل، از طریق سیستم تزریق سوخت به سیلندر اضافه می شود و چون هوای داخل آن بسیار گرم است.
- همانطور که میدانید موتور دیزل به موتورهای فشار ثابت نیز معروف اند.
- موتور دیزل، گونهای موتور درونسوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده میشود.
مجله خبری دیزل مرکزی موتور دیزلی که برای بسیاری از تجهیزات ساختمانی و صنعتی بسته میشود، مجهز به هندل هستند که با کشیدن نخ هندل باعث به گردش در آمدن میللنگ و در نتیجه حرکت پیستون داخل سیلندر میشود. اما در خودروها و ماشینهای سنگین برای روشنکردن این موتورها از استارت استفاده میشود. همانطور که پیشتر نیز گفته شد، نحوه کار دیزل ژنراتور به اینگونه است که سوخت دریافتی به انرژی مکانیکی تبدیل میشود. روی این مخزن یک صافی بنزین وجود دارد که این صافی میتواند از ورود گردوغبار و آلودگیها جلوگیری کند.
نحوه کار سایر اجزای دیزل ژنراتور
این سوختها که دیزل پاک نامیده میشوند از تصفیه و فرآوری منابع تجدید پذیر حاصل میشوند و به همین دلیل بسیار بیش از دیزل حاصل از نفت خام دوستدار محیط زیست هستند. این خودرو به طور رسمی 260D نامیده میشد و از موتور چهار سیلندر دیزل 2.6 لیتری بهره میبرد و در سال 1936 به بازار عرضه شد. هنوز هم برای بسیاری، این موتورها نمادی از آلودگی زیست محیطی و دود سیاه و سر صدای وحشتناک هستند؛ موضوع بحث موتور دیزل است، موتورهایی که با وجود تواناییهای بی نظیرشان چند سال است در سایه مشکلات قدیم که داشتند کمتر دیده شدهاند. فلایویل یک قطعه ساخته شده به روش ریخته گری می باشد که به دلیل وجود دندانه های متعدد بر روی حاشیه بیرونی فلایویل و عملکرد مهم این دندانه ها در راه اندازی موتور، ماشین کاری این قطعه را نیازمند ظرافت و دقت بالائی نموده است . در صنعت کشتیرانی هم موتورهای کشتیهای تجاری عمدتاً از موتورهای بسیار بزرگ دیزلی استفاده میشود.